ارسال پیام برای پراید چگونه وارد ایران شد؟

پراید چگونه وارد ایران شد؟

بازدید:٢۴ | ا

در اوایل دهه ۸۰ میلادی دو شرکت میتسوبیشی ژاپن و فورد آمریکا با هدف ساخت یک اتومبیل دانشجوئی کارخانه ای را در امریکا تاسیس و تولید پراید سه در را آغاز نمودند. اما این اتومبیلی نبود که بتواند در جاده های آمریکا دوام بیاورد .به همین دلیل به شرکت کیا کره جنوبی فروخته شدو خط تولید این اتومبیل به این کشور منتقل شد. تولید پراید یک سال قبل از برگزاری المپیک ۱۹۸۸ سئول که هم زمان با فروپاشی بلوک‌شرق بود باعث گردید این اتومبیل ارزان قیمت مشتریان فراوانی بعد از المپیک پیدا کند و صادرات آن آغاز شد. در آن مقطع بعد از جنگ در کشورمان نیز برنامه های بازسازی شروع شد. در همین راستاتولید اتومبیلی که در حد توان مالی خریداران ایرانی باشد در اولویت قرار گرفت در سال ۱۳۷۲ چندین دور مذاکرات ماراتونی میان مدیران سایپا و کیا موتور به ریاست آقای کیم سونگ هونگ انجام گرفت که نگارنده مسئولیت همراهی و ترجمه بخشی از ملاقات ها را بعهده داشتم. در آن مقطع در کره جنوبی اتومبیل پراید با همان مدل اولیه کمتر در خیابانها دیده می شد . در اوایل دهه ۹۰ میلادی اتومبیلهای که در خیابانها سئول در حرکت بودند سوناتا و اکسنت هیوندایی بود در واقع پیکان کر ه ایها همان سوناتابود و هنوز هم هیوندایی حرف اول را می زند به دوستان می گفتیم بجای پراید سونا تا را ببرید و مونتاژ کنید چون واقعا مرام و منش ایرانیان با اتومبیلهای بزرگ بیشتر سازگاری دارد . مسئولین وقت معتقد بودند ارز بری سوناتا بیشتر از پراید است و همین امر امکان دارد در کشورمان خریدار کمتری داشته باشدو نیز تصمیمات کلان در ان زمان بر تولید اتومبیل ارزان قیمت بنا شده بود .البته شاید مدیران وقت مطلبشان منطقی تر بود. اما سالها بعد نشان داد که می توانستیم سوناتا را به جای پراید مونتاژ کنیم زیرا ترکیه بعد از چند سال صاحب کارخانه مونتاژ هیوندای شد .بهرحال پراید درسال ۱۳۷۲ رسما در ایران تولید شد و آقای کیم سونگ هونگ مدیر خوش خنده و بسیار مقتدر کیا به ایران آمد و با مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی ملاقات کرد در آن ملاقات ریاست جمهور کشورمان. ضمن تشکر از چرمن کیم بدلیل اینکه کمتر از شش ماه ماشین الات تولید مونتاژ پراید را اماده نموده اند خواهان تولید ۵۰ هزار دستگاه در سال اول و انتقال تکنولوژی و تربیت نیروی انسانی ماهر به منظور تولید کامل پراید در داخل ایران شدند و مدیر کیا تا حدود زیادی این درخواستها را عملی کردند . شرکت کیا در کره جنوبی تولیدات خودرا تاسال ۲۰۰۰ در مدلهای مختلف مانند ریو ادامه و در این سال تولید پراید کاملا متوقف شد . ولی در کشورمان تولید این اتومبیل بیش ازدو دهه بدلیل ارزان بودن ونیز سادگی در موتور دوام آورد. در سفر خانم پارک رئیس جمهور کره جنوبی به ایران بعد برجام قرار بود این اتومبیل در مدلهای مختلف مانند ریو و چند اتومبیل دیگر به صورت سرمایه گذاری مشترک و نیز مونتاژ سوناتا در کشورمان آغاز شود که بازگشت تحریمها تمامی برنامه های تولید اتومبیلهای کر ه ای را متوقف کرد.

یادداشتی از مرتضی سلطانپور ابیانه- کارشناس ارشد حوزه شبه جزیره کره

منبع : کانال مدیران نامدار ایران

1 / 1
پراید چگونه وارد ایران شد؟