www.sanat.ir

:: صنعت فرش ماشینی ::


صنعت فرش ماشینی

فرش ایرانی یکی از صنایع قدیمی در جهان است و اكنون در خانه همه ایرانیان خودنمایی می كند. فرش ایرانی نشانه تجمل و زیبایی هنر ما است. فرش ماشینی نوعی از فرش است که با الیاف مصنوعی و توسط ماشین الآت صنعتی بافته می شود. به دلیل سرعت تولید و نیز قیمت ارزان مواد اولیه در مقایسه با فرش دستبافت، قیمت تمام شده آن ارزان تر می شود. در این مقاله به بررسی صنعت فرش ماشینی در ایران می پردازیم و شما عزیزان را با فرش کاشان آشنا می کنیم.

 

 

صنعت فرش ماشینی در ایران

 

صنعت بافت فرش ماشینی در حدود 50 سال پیش در ایران شروع به کار کرد و افراد زیادی در کارخانجات فرشبافی مشغول به کار شدند. و اکنون کشور ایران جایگاه ویژه ای در تولید فرش ماشینی دارد. به دلیل سرعت تولید فرش ماشینی و قیمت ارزان نسبت به فرش دستباف، فرش های ماشینی با استقبال چشمگیری از سوی خریداران مواجه شد و بازار بسیار گسترده ای را به خود اختصاص داد.

تولید انبوه فرش ماشینی از دهه 60 شروع شد و کارخانه های بسیار بزرگی برای تولید و بافت فرش ماشینی آغاز به کار نمودند. در زمان کوتاهی تبدیل به رغیب فرش دستباف شدند و توانستند جایگاه خود را در صنعت فرش باز کنند. افزایش تولید فرش ماشینی، موجب شده تا رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان برای تصاحب بازار ایران شکل بگیرد. شرکت های تولید کننده فرش، با افزایش کیفیت و نوآوری در طرح و نقشه جدید، در حال رقابت در بازار هستند.

 

صنعت فرش ماشینی ایرانی در کشورهای دیگر

در حال حاضر، فرش های ماشینی ایرانی به کشورهای همسایه، مانند عراق و افغانستان و کشورهای اروپایی صادر می گردد. کیفیت و استانداردهای فرش ماشینی ایران قابل رقابت در بازارهای اروپا و امریکا و... می باشد. اما به دلیل وجود تحریم های اقتصادی و دشواری حمل و انتقال پول با ایران این پروسه با کندی در حال انجام است. که با رفع تحریم ها، آینده روشنی برای صادرات صنعت فرش ایرانی قابل تصور است.

۸۰ درصد فرش های تولید ایران، از جنس الیاف اکریلیک و بقیه از جنس پلی پروپیلن و پلی استر می باشند. کارخانجات زیادی در تولید محصولات خود از نخ اکریلیک استفاده می کنند. همچنین، نخ های فرش پلی استر نیز در ایران به فراوانی وجود دارد و این یکی از مزایای است به صادرات فرش ماشینی با قیمت مواد اولیه مناسب کمک می کند.

استفاده از آخرین تکنولوژی های جهان در بافت فرش ماشینی در ایران و وجود ماشین آلات بافندگی فرش در ایران نیز در بالا رفتن کیفیت تولیدات داخل ایران تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

کاشان، پایتخت فرش های ماشينی

 

شهر کاشان قدمت 7 هزار ساله در بافت فرش داشته و رشد این صنعت در منطقه ریشه باستانی دارد. کارخانجات فرش ماشینی در بیشتر شهرهای کشور وجود دارد، اما با توجه به امکانات، در شهر کاشان از کثرت بیشتری برخوردار هستند. شهری کاشان یکی از بزرگترین مراکز توليد فرش ماشینی است و می توان آن را با عنوان پایتخت فرش ماشينی ایرانی ناميد. این شهر بيشترین کارخانه توليد فرش ماشينی را در خود جای داده است.

منطقه کاشان، قطب جهانی تولید فرش ماشینی و صنعت نساجی است. ورود دستگاه های پیشرفته و حضور تکنسین ها و کارگران مجرب در این صنعت سبب بالا رفتن کیفیت و طرح و نقش فرش در دنیا شده است. در شهر کاشان بیش از 1600 واحد تولیدی فعالیت دارند که سبب گسترش صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی منطقه شده است.

فرش ماشینی کاشان از نظر طرح و نقش و کیفیت بسیار شبیه به فرش های دستباف ایرانی است .طرح ها و نقوش به کار رفته در این فرش ها از تاریخ و ادبیات ایرانی الهام گرفته شده و شامل طرح های اسلیمی و ختایی است. تولید فرش های ماشینی مقرون به صرفه تر از فرش های دستباف بوده و قیمت تمام شده آن پایین تر می باشد.

 

آشنایی با فرش کاشان

فرش کاشان یکی از مرغوب ترین فرش های ایرانی است که در شهر کاشان تولید می گردد. 65 درصد فرش ماشینی ایرانی در کارخانجات کاشان تولید می شود.فرش های جدید و بروزی در کاشان تولید میشود یکی از کارخانه های که در طرح های جدید خیلی پافشاری دارد فرش ستاره کوروش هست فرش جدید ۱۴۰۱ را میتوانید در این سایت ببینید

این فرش جزو زیباترین و ظریف ترین فرش های ایرانی می باشد، چون در تار و پود آن بیشتر از نخ پنبه استفاده می شود. در پود زیرین نیز، دو نوع نخ کاشانی (نخ شهری و نخ اصفهانی) مورد کاربرد است. بنابراین فرش کاشان از نظر بافت دارای پرزهای کوتاه و بسیار ظریف است که باعث می شود جزئیات نقوش بسیار واضح دیده شود.

 

ویژگی های فرش کاشان

 

فرش کاشان ماشینی و دستباف، دارای شهرت و محبوبیت بالایی میان مردم ایران و دنیای است. به طور کلی، ویژگی های این فرش عبارتند از:

 

- طرح فرش کاشان

در فرش ماشینی کاشان معمولا از طرح و نقشه اصیل که توسط اساتید و طراحان بنام کشور ترسیم شده، استفاده می شود. در تولید این فرش ها می توان از نقوشی سنتی و اصیل ایرانی را به خوبی دید و البته تنوع بالایی در طرح ها وجود دارد. طرح اسلیمی، گلدانی، شاه عباسی، شکارگاهی یا فرش طرح افشان ازجمله مهمترین طرح های فرش ماشینی کاشان است که در بافت آن استفاده می شود. از این میان، طرح افشان و شاه عباسی، معروف ترین هستند.

ازجمله ویژگی های مهم فرش های کاشان، ترنج مرکزی و لچک در چهار طرف فرش است که زیبایی زیادی به فرش می بخشد و طرفداران و محبوبان بسیاری دارد.

 

- رنگ فرش کاشان

 

فرش ماشینی در رنگ های مختلفی تولید میشود فرش طوسی یکی از پرطرفدار ترین رنگ های فرش ماشینی میباشد طیف رنگ های خاکستری از جمله رنگ فيلی از دسته رنگ های خنثی و سرد هستند و می توان آنها را با رنگ های گرم و سرد ست کرد. از نظر روانشناسی رنگ طوسی در بین رنگ های سیاه و سفید قرار دارد و نشانه ای از تعادل و منطق است. رنگ فیلی آرامش بخش بوده و نمادی از بزرگی و متانت می باشد. رنگ طوسی و فیلی برای استفاده در دکوراسیون های اسپرت و کلاسیک گزینه خوبی می باشند. رنگ های طیف طوسی حس درونگرایی را منتقل می کنند.

 

رنگ روناسی یا لاکی، ازجمله ااصلی ترین رنگ ها در بین فرش کاشان هستند. این رنگ از قرمز دانه و روناس ساخته شده و با کم و زیاد نمودن غلظت مواد، می توان سایه های زیبایی به آن بخشید. البته رنگ روناسی بیشتر در فرش جوشقان کاربرد دارد و امروز نیز از آن در فرش های ماشینی استفاده می شود.

تنوع رنگ بالا در فرش کاشان و استفاده از بهترین الیاف پشمی و اکریلیک سبب شده تا این فرش های زیبا بسیار مورد استقبال مشتریان قرار بگیرند. امروزه، تعداد رنگ در انواع فرش کاشان نیز متفاوت است، برخی از فرش ها 8 رنگ، برخی از 10 رنگ و برخی دیگر نیز 12 رنگ در بافت فرش مورد استفاده قرار دهند. که این کار باعث تنوع بالای رنگ و زیبایی دوچندان در فرش خواهد شد.

 

- تراکم و شانه فرش کاشان

 

کارخانه فرش کاشان، تولیدات خود را با توجه شرایط و سلایق مشتریان و در تراکم و شانه متنوع تولید می کند. یکی از ویژگی های خاص در فرش های کاشان، وجود ظرافت و زیبایی در آن است. تولیدکنندگان با افزایش شانه و تراکم فرش کاشان، توانسته اند نقشه ای دستباف گونه با بافتی ریز و ظریف به تولیدات خود ببخشند. مانند فرش 1000 شانه، 1200 شانه، فرش 1500 شانه و... از نظر طرح و کیفیت بسیار متفاوت بوده و زیبایی منحصر به فردی را در خانه شما به ارمغان می آورند.

 

- الیاف فرش کاشان

جنس نخ و الیاف فرش هم تاثیر زیادی در کیفیت فرش ماشینی دارد. در بافت انواع مدل فرش کاشان از نرخ آکریلیک، نخ pcs یا پلی استر استفاده می شود، که بهترین جنس نخ در بافت فرش ماشینی، نخ آکریلیک 100 درصد است. برخی تولید کنندگان نیز ار نخ ورژن در کنار این الیاف به کار می برند.

البته معمولا تولید کنندگان در بافت فرش کاشان از نخ آکریلیک استفاده می کنند. تکنولوژی مدرن و دستگاه های ریسندگی به روز هم می تواند، ماندگاری و طول عمر فرش را بالا ببرد.

 

خرید فرش ماشینی کاشان

 

فرش کاشان دارای قیمت و کیفیت های متفاوتی است، بنابراین، پیشنهاد می کنیم برای خرید فرش ماشینی باکیفیت حتما به فروشگاه معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت بالای محصولات اطمینان داشته باشید. یکی از فروشگاه های معتبر، سایت فرش کوروش کاشان است که قیمت ارزان و کیفیت بالای فرش های آن، موجب شده تا هر فردی بتواند فرش مورد نیاز خود را به آسانی از آنجا خریداری کند.

شما با مراجعه به کارخانه فرش کاشان کوروش، می توانید بهترین فرش های ماشینی کاشان را با رنگبندی متنوع، طرح های زیبا و شانه و تراکم بالا انتخاب و خریداری نمایید. به جز مراجعه حضوری، به صورت اینترنتی نیز می توانید به وبسایت www.bfarsh.com مراجعه و به سرعت و به راحتی از هر شهری خریدی مقرون به صرفه داشته باشید. قابل یادآوری است که تمام محصولات تولیدی این مجموعه با نرخ کارخانه محاسبه و به خریداران عرضه می شود. نکته مهم دیگر اعتبار فروشگاه است، چون دارای نماد اطمینان و اعتماد می باشد و تمامی محصولات نیز دارای گارنتی ۵ ساله کیفیت می باشند.


دیگر مطالب ویژه

معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ فرش یکی از هنرهای بزرگ ایران درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر روش های افزایش طول عمر لاستیک تحولات اخیر در صنعت حمل‌ و نقل بین‌المللی چیلر، شاهزاده خنکای مطبوع ساخت منبع دو جداره آب گرم موتورخانه سفارشی در تمام ظرفیت ها خرید دستگاه تولید زغال و سرمایه گزاری در تولید زغال صنعتی مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت کشاورزی چه کابردهایی دارند؟ لوله گالوانیزه گرم و سرد؛ ویژگی‌ها و مشخصات، نوع کاربرد پی‌ال‌سی دلتا، بهترین برند PLC در بازار

لیست کامل