www.sanat.ir

:: حل مشکل جوش آوردن خودرو ::


 

 

 

جوش آوردن آمپر خودرو یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هرکسی که صاحب ماشین است اتفاق بیفتد. تمام خودروها دمای استانداردی را تحمل می کنند که اگر این دما از حد مجاز بگذرد باعث بروز مشکلاتی همچون داغ شدن اتومبیل می شود. این اتفاق معمولاً در فصول گرم سال، ترافیک های شدید و سایر دلایلی که می تواند مؤثر باشد، رخ می دهد.

اگر از کاپوت ماشین دود و بخار سفیدی خارج شد یا نشانگر آمپر آب بر روی خط قرمز نشست بدون هیچ شکی ماشین شما جوش آورده است. اگر در هنگام بروز چنین اتفاقی، به موقع اقدامات لازم را انجام ندهید، علاوه بر موتور ماشین، سرسیلندر، پیستون، سوپاپ و... خودرو نیز با آسیب های جدی مواجه خواهند شد. در این زمان شاید به این فکر بیفتید که از تجهیزات تعمیرگاهی خود نیز استفاده کنید.

ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با چرائی و اقدامات لازم و... مشکل جوش آورن خودرو آشنا کنیم تا هنگام بروز آن وحشت نکنید و با آرامش کارهای لازم را قبل این که به موتور خودرو آسیبی وارد شود، انجام دهید.

آمپرسنج خودرو چیست؟

قبل از اینکه توضیح بدهیم آمپرسنج خودرو چی هست، بهتر است ابتدا با خود آمپر خودرو آشنا شویم. رادیاتوری که کنار موتور خودرو قرار دارد، موتور ماشین را خنک نگه می دارد. مقداری آب داخل آن قرار دارد که به صورت سیستمی در حال جریان است و موتور خودرو را خنک می کند. در صفحه کیلومتر شمار میزان آمپر آب رادیاتور نشان داده می شود. در واقع این آمپر همان دمای آب داخل رادیاتور را به ما نشان می دهد.

خب حال که متوجه شدیم آمپر چی هست وقت این رسیده با آمپرسنج آشنا شویم. آمپرسنج یا آمپرمتر (Car Ammeter) برای اندازه گیری مقدار آمپر خودرو، در واقع آمپر موجود در باتری خودرو به کار می رود. این میزان (مقدار آمپر) در هر ماشین متفاوت است و به ظرفیت باتری، دینام شارژ و... بستگی دارد.

 

آمپرسنج خودرو

بهترین زمان برای رسیدگی به آمپرسنج

یکی از ارکان مهمی که در صورت عدم رسیدگی و تعویض آن، باعث آسیب دیدن تمامی لوله ها شده و خسارت بزرگی به ماشین وارد می شود، آب رادیاتور است. زمان تعویض آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

زمان رسیدگی آن به شرایط مختلفی از جمله وضعیت آب و هوا، میزان کارکرد ماشین و... بستگی دارد و هر کدام از این ها در زمان تعویض تأثیر بسزایی دارد.

بهتر است دست کم هفته ای یک مرتبه درب رادیات را باز کرده و میزان آب موجود در آن را چک کنید. اگر حجم آب 2 یا 3 سانتی متر کم شده باشد مقدار کافی آب به آن اضافه کنید. تمام این کار های گفته شده اقدامات کوچکی در جهت پیشگیری از جوش آوردن آمپر خودرو است.

از تأثیرات مؤثر ضد یخ غافل نشوید! از ضد یخ به همراه آب استفاده کنید. ضد یخ علاوه بر اینکه مانع یخ زدگی آب در فصول سرد سال می شود، در فصل های گرم سال نیز نقطه جوش آب را به تأخیر می اندازد و همچنین از زنگ زدن قطعات سیستم خنک کننده و رادیاتور جلوگیری می کند.

سیستم خنک کننده و آب آن را بهتر است سالی یک بار تخلیه و سپس دوباره آب گیری کنید.

 

عوامل جوش آوردن خودرو

عوامل متعددی باعث می شود که آمپر خودرو جوش بیاورد که در این قسمت می خواهیم این موارد را بررسی کنیم. آشنایی با این موارد به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم این مشکل را ریشه یابی کرده و بهترین اقدام را بکنیم. در ابتدا باید بگوییم از معاینه فنی خودرو خود غافل نشوید. این عوامل متعدد عبارتند از:

1.     درست کار نکردن فن رادیاتور: فن یا پروانه رادیاتور که وظیفه خنک نگه داشتن آب رادیاتور و موتور را دارد. در صورتی که آمپر آب دمای بیش از حد را نمایش دهد، پروانه رادیاتور روشن نشود یا چرخش آهسته ای داشته باشد بدون شک یکی از قسمت های فن دچار مشکل شده است.

اگر بخواهید وضعیت آن را بررسی کنید، کولر خودرو را روشن کنید اگر هم زمان با آن فن خنک کننده رادیاتور هم کار کرد، مدار پروانه رادیاتور دچار مشکل شده است.

2.     استفاده از روغن موتور نامرغوب: اگر روغن موتوری که استفاده می کنید مرغوب نباشد یا به مقدار کافی نباشد سیستم خنک کننده ماشین دچار مشکل می شود. هر گونه اختلال در این سیستم باعث بالا رفتن آمپر و در نهایت جوش آوردن ماشین می شود.

3.     عدم استفاده از مایع خنک کننده مرغوب: یکی از اصلی ترین و اساسی ترین مواردی که در جوش آوردن آمپر خودرو بسیار تأثیر گذار است، چیزی نیست جز آب رادیات. این مایع که برای خنک نگه داشتن موتور ماشین به کار می رود، باید از کیفیت بالایی برخوردار و بدون عیب باشد. رعایت مقدار آب هم بسیار حائز اهمیت است و بایستی حد اعتدال را در حجم آن رعایت کرد.

4.     گرفتگی در مسیر شلنگ حرکت آب: جریان آب برعهده شلنگ های خودرو است. با گذر زمان ذرات ریز گرد و غبار، قطعات زنگ زده، رسوب آب و... باعث گرفتگی این شلنگ ها می شود. این گرفتگی در مسیر حرکت آب رادیاتور، مانع جریان آب شده و باعث بالا رفتن دمای آب و در نهایت منجر به جوش آوردن خودرو می شود. بهترین کار این است که تمیز کردن مسیر لوله های آب رادیاتور را فراموش نکنیم.

5.     خراب شدن ترموستات: ترموستات دمای خودرو و میزان خنک کنندگی ماشین را تنظیم می کند. در صورتی که ترموستات خراب شود این تنظیمات دچار اختلال خواهد شد. اصطلاح ترموستات قفل کرده زمانی به کار می رود که آمپر ماشین بالا باشد؛ ولی داغ نکند. وقتی که ترموستات قفل کرده باشد دیگر قادر به تشخیص دمای آب نخواهد بود و گردش آب با مشکل مواجه خواهد شد.

6.     خرابی در واتر پمپ: واتر پمپ نیز گردش آب در راستای خنک نگه داشتن ماشین را برعهده دارد. هرگونه خرابی در این قسمت باعث ایجاد اختلال در به جریان در آوردن آب می شود. به مرور زمان یا واتر پمپ خراب می شود یا دچار نشتی می شود. در صورتی که تسمه واتر پمپ شل یا پاره باشد گردش آب دچار مشکل می شود و در نهایت شاهد جوش آوردن آمپر خودرو می شویم.

 

 

جوش آوردن خودرو

جلوگیری از جوش آوردن خودرو

همان طور که همه ما می دانیم پیشگیری بهتر از درمان است. اگر اقدامات لازم جهت پیشگیری را به موقع و اصولی انجام دهیم، از اوضاع و احوال قطعات درون خودرو غافل نشویم بدون شک ماشین شما داغ نخواهد کرد. در این بخش به چند نمونه از موارد پیشگیری اشاره کردیم از جمله:

·        اولاً باید سعی کنید که به موتور خودرو فشار بسیار زیاد وارد نکنید.

·        برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین، باید هر یک یا دو سال سیستم خنک کننده آن را شستشو دهید.

·        از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده اطمینان حاصل کنید.

·        از روغن موتور مرغوب استفاده کنید.

·        ضد یخ یکی از مؤثر ترین نقش ها در پیشگیری از جوش آوردن آمپر خودرو را دارد.

·        بهتر است آب موجود در رادیاتور را به صورت روزانه یا هفتگی چک کنید.

·        مایع ضد جوش در رادیاتور ریخته و مقدار آن را کنترل کنید.

·        سه ماه یک بار رادیاتور را هواگیری کنید.

·        آب رادیات با کیفیت استفاده کنید.

 

در هنگام جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

در زمان جوش آوردن خودرو یک سری کار ها را باید انجام دهیم تا خسارت های زیادی به ماشین وارد نشود. حال می خواهیم به این باید و نباید های ضروری بپردازیم و از هزینه های اضافه و آسیب دیدن ماشین جلوگیری کنیم. اگر هنگام رانندگی متوجه بالا رفتن آمپر شدید، کنار زده و صبر کنید تا آمپر خودرو پایین بیاید.

 

کارهایی که نباید به هنگام داغ کردن ماشین انجام دهید:

·        بعد از اینکه ماشین را کنار خیابان نگه داشتید و متوجه شدید که درجه آمپر  پایین نیامده، ماشین را به هیچ وجه خاموش نکنید. با خاموش کردن آن، پروانه ها از حرکت می افتد و فرصت خنک کردن ماشین را از دست می دهید. بایستی بدون کمک گرفتن از رادیاتور و پروانه ها موتور داغ را خنک کنید. در این حالت سایر قطعات ماشین هم آسیب می بیند.

·        درب رادیاتور را هرگز باز نکنید. خسارت مالی قابل جبران است؛ ولی خسارت جانی نه! آب موجود در داخل رادیاتور تحت دمای زیاد بسیار داغ است و به هنگام باز شدن کوچک ترین فضا، قطرات آب به بیرون پرتاب می شوند. به همین دلیل اگر در آن را باز کنید آب داغ به همراه بخار باعث سوختگی و خسارت های جانی خواهند شد. پس فکر ریختن آب داخل رادیاتور به هنگام جوش آوردن آمپر خودرو را از ذهن خود بیرون بیندازید.

·        روی موتور ماشین آب نریزید. چراکه اختلاف دمای موجود بین قسمت داخلی و خارجی موتور باعث ترک خوردن موتور می شود و صدمه های جدی تری را به دنبال خواهد داشت.

 

کارهایی که باید به هنگام داغ کردن ماشین انجام دهید:

·        کاری که بعد از خاموش نکردن ماشین باید انجام دهید، باز کردن درب موتور است. البته به هنگام انجام آن باید مراقب باشید تا بخار مخفی در زیر در موتور به دست و صورتتان آسیبی نزند. با خوردن هوا به موتور باعث خنک شدن آن می شود.

·        روی رادیاتور آب بریزید. این کار را با ریختن آب روی موتور اشتباه نگیرید. پس از ریختن آب روی رادیاتور، مسافت کوتاهی را با ماشین طی کنید. با برخورد هوا و ریختن آب روی آن دمای موتور کم کم پایین می آید.

·        بخاری ماشین را شروع کنید. این کار باعث می شود تا گرمای موتور گرفته شود. استفاده از بخاری بار اضافی روی موتور ایجاد نمی کند و این کار منجر به گرفته شدن گرمای موتور می شود. بلکه گرمای موجود توسط پروانه ها به درون کابین منتقل شود. هم از گرمای آن کاسته می شود و هم با چرخش پروانه ها هوا به جریان می افتد و به خنک کردن آن کمک می کند.

جمع بندی

همان طور که گفته شد مشکل جوش آوردن آمپر خودرو برای هر کسی که صاحب ماشین است حداقل یک بار اتفاق افتاده است. ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با علل، نحوه پیشگیری و... جوش آوردن ماشین آشنا کنیم. شما با دانستن این موارد در هنگام رخ دادن چنین مشکلی می توانید راحت تر با آن کنار بیایید و حتی می توانید از این اتفاق به راحتی پیشگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقالات مفیدی در سایت آچار 724 ببینید .


دیگر مطالب ویژه

حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر روش های افزایش طول عمر لاستیک تحولات اخیر در صنعت حمل‌ و نقل بین‌المللی چیلر، شاهزاده خنکای مطبوع ساخت منبع دو جداره آب گرم موتورخانه سفارشی در تمام ظرفیت ها خرید دستگاه تولید زغال و سرمایه گزاری در تولید زغال صنعتی مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت کشاورزی چه کابردهایی دارند؟ لوله گالوانیزه گرم و سرد؛ ویژگی‌ها و مشخصات، نوع کاربرد پی‌ال‌سی دلتا، بهترین برند PLC در بازار واترجت صنعتی آب سرد چیست ؟ قیمت خرید بهترین واترجت صنعتی دیزل ژنراتور بادوین بهترین فیلم‌های انگیزشی کسب و کار: منبع الهام برای کارآفرینان خرید بهترین انواع بالابر مخازن GRP راه‌حلی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی ایمن و مطمئن در صنایع پتروشیمی، ن معرفی مراکز خرید و بهترین اجناس برای خرید در رشت 3 اینورتر صنعتی پرکاربرد که باید بشناسید پرده برقی منزل چیست؟ (+مزایا و کاربردهای آن) پیزارو به عنوان رستوران محبوب سال 1402 از دیدگاه مردم انتخاب شد. گام مهم در تصفیه فاضلاب صنعتی و بازچرخانی پساب بررسی تأثیر فیلتر شنی کشاورزی در بهبود کارایی سیستم های آبیاری آشنایی با عملکرد و کاربردهای گیربکس سایکلو گومائو مقایسه میلگرد آجدار و میلگرد ساده در صنعت انواع دستگاه پرکن مایعات خرید عمده لوازم الکتریکی ساختمانی بهترین تولید کننده خط رنگ الکترواستاتیک یدک کش و امداد خودرو سیار جاده ساوه خرم آباد تحول صنعت ایران با آموزش فروش و بازاریابی دغدغه اصلی شما در انبار صنعتی چیست؟ بهترین سایت تعمیر لباسشویی در اسلامشهر روش های اتصال لوله مسی بدون جوشکاری مراقبت از پاهایتان با جدیدترین مدل‌ های کفش لژدار راهنمای جامع خرید روغن هیدرولیک سمنت برد: ایده‌ای خلاقانه برای سقف و دیوار خرید دستگاه درب بندی با بهترین قیمت - دستگاه مناسب ظروف فلزی

لیست کامل