امروزه فروشگاههای زنجیرهای به دلیل تأمین نیازهای گستردهٔ مردم به صورت یکجا و صرفهجویی در زمان، بیشتر محل مراجعهٔ مردم است. به همین دلیل راه اندازی فروشگاه زنجیره ای، میتواند یک سرمایهگذاری بلندمدت و سودآور بوده و به رشد و پیشرفت سرمایه منجر شود. در ادامه قصد داریم شما را با ۰ تا ۱۰۰ نحوه راه اندازی فروشگاه زنجیره ای آشنا کنیم.
نگاهی به ساختار و نحوهٔ فعالیت فروشگاه زنجیرهای
فروشگاههای زنجیرهای مجموعهای با مدیریت یکسان هستند که با نامهای تجاری یکسانی فعالیت میکنند. این فروشگاهها معمولا اجناس تقریبا مشابهی را عرضه میکنند. از لحاظ ساختار، فروشگاههای زنجیرهای اغلب یک واحد اداری دارند که از آن با نام «دفتر مرکزی» یاد میشود. همچنین یک یا چند انبار بزرگ دارند که محل نگهداری کالاهاست.
ورودی محصولات به این انبار از سمت کارخانههای تولیدکننده و خروجی آن به سمت شعبهها خواهد بود. این فروشگاهها دارای شعب مختلف در سطح کشور، شهر و منطقه هستند که بعد از اخذ نمایندگی فروش، قادر به فعالیت خواهند بود. شعبههای فروشگاه زنجیرهای صرفا به فروش محصولات میپردازند ولی بعضی از فروشگاهها به نحوی هستند که امکان تولید محصولات را نیز دارند.
مراحل راه اندازی فروشگاه زنجیره ای چیست؟
راه اندازی فروشگاه زنجیره ای پروسهای جذاب و در عین حال پرچالش است. این روند نیازمند برنامهریزی دقیق و هدفمند و آگاهی از اقدامات لازم است. بنابراین مانند هر کسبوکار دیگری، راه اندازی فروشگاه زنجیره ای نیز پیشنیازهایی دارد که رعایت آنها ضروری است. انتخاب محصولات و خدمات، بررسی بازار هدف، آشنایی با رقبا و شرکا، پیشبینیهای مالی، شناخت استراتژیهای فروش و بازاریابی و ...، همه و همه از پیشنیازهای راه اندازی فروشگاه زنجیره ای است. در ادامه دو نمونه از مراحل مهم در این فرآیند را بررسی میکنیم:
انتخاب ساختار حقوقی
انتخاب ساختار حقوقی مناسب، که متناسب با نیازها بوده و با عواید مالی و قوانین انطباق کامل داشته باشد، برای این تجارت از اهمیت ویژهای برخوردار است. زیرا ساختار حقوقی بر نحوهٔ پرداخت مالیات، میزان مسئولیت اعضای هیئت مدیره، جذب سرمایه و تعداد سهامداران تأثیر خواهد گذاشت. ساختار حقوقی میتواند به صورت مالکیت یگانه یا شراکتی باشد.
اخذ جواز و روند اداری
اخذ جواز و طیکردن روند اداری از نخستین اقدامات در راه اندازی فروشگاه زنجیره ای است. در ایران ثبت فروشگاه زنجیرهای و صدور مجوز فعالیت آن، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام میشود. متقاضیان میتوانند با ارائهٔ مدارک لازم همچون تصویر شناسنامه و کارت ملی، معرفینامهٔ نمایندهٔ هیئت مدیره، سند مالیکت یا اجارهنامهٔ رسمی و...، جهت اخذ جواز راه اندازی فروشگاه زنجیره ای اقدام کنند. حداکثر زمان مورد نیاز برای انجام مراحل اداری ۱۰ روز است ولی زمان رسیدگی و استعلام مدارک ممکن است به تأخیر بیفتد.
تهیه و تجهیز فروشگاه با لوازم و تجهیزات مورد نیاز و ضروری
راه اندازی فروشگاه زنجیره ای علاوه بر ساخت، خرید یا اجارهٔ بنا، دریافت مجوز، تبلیغات و...، مستلزم تهیهٔ تجهیزات و امکانات مختلفی نیز میباشد. این تجهیزات و امکانات کیفیت ارائهٔ خدمات را بالا برده و به رشد و پیشرفت فروشگاه کمک خواهد کرد. برخی از این تجهیزات عبارتند از: میز، قفسه، گیت ضد سرقت، یخچال و فریزر، استند، بارکدخوان، سبد خرید، دستگاه قیمتگذاری، ویترین، صندلی و... . در ادامه به اهمیت تهیهٔ این تجهیزات در راه اندازی فروشگاه زنجیره ای خواهیم پرداخت.
تجهیزات فروشگاهی
هدف اصلی فروشگاههای زنجیرهای چنان که گفته شد، رفع نیازهای مردم به صورت یکجا و دستیابی به سود است. طراحی فروشگاه، از ویترین گرفته تا نحوهٔ قرار گرفتن محصولات و چینش اجناس در قفسه و... همه و همه در ترغیب مشتریان برای خرید و افزایش میزان فروش و سوددهی فروشگاه مؤثر است. بنابراین تهیهٔ تجهیزات فروشگاهی بر بهبود عملکرد و مدیریت فروشگاه، بهبود سیستم کنترل موجودی کالاها، افزایش بهرهوری کارکنان و بهبود تجربهٔ خرید مشتریان اثر خواهد گذاشت.
امروزه با توجه به رقابتیشدن بازار فروش تجهیزات فروشگاهی، لزوم انتخاب بهترین فروشندهها و تولیدکنندگان برای تهیهٔ بهترین وسایل فروشگاهی، بیش از پیش احساس میشود. طراحی خوب، مواد باکیفیت، دقت در تولید و... از عواملی است که میتواند فروشندههای تجهیزات فروشگاهی را از هم متمایز کند. دی کمپانی یکی از بهترین تولیدکنندگان تجهیزات فروشگاهی در ایران میباشد.
خرید انواع استند فروشگاهی
«استند مغازه» یا «استند فروشگاهی» یکی از مهمترین تجهیزات فروشگاهی است که تهیهٔ آن نیازمند صرف وقت و دقت بالایی میباشد. نمایش محصول به طور قابل توجهی میتواند باعث افزایش میزان فروش محصولات شود و این امر به مدد استفاده از استندهای فروشگاهی امکانپذیر است. استفاده از استند موجب سازماندهی بهتر فضا، افزایش فروش، سهولت دسترسی و تبلیغ کالایی خاص میشود.
میز فروشگاهی
یکی دیگر از اساسیترین تجهیزات فروشگاه زنجیرهای، «میز فروشگاهی» یا «میز چک اوت» است. استفاده از این میز به سرعت کار کارکنان میافزاید و مانع از تجمع افراد در قسمت صندوق تسویه حساب خواهد شد. از طرفی استفاده از میز فروشگاهی زمان انتظار مشتریان در صف تسویه را کاهش داده و موجب رضایت بیشتر آنان میشود.
خرید انواع قفسه برای راه اندازی فروشگاه زنجیره ای
استفادهٔ بهینه از قفسههای فروشگاهی، به عنوان یک عنصر استراتژیک در طراحی فضا و مدیریت فروشگاه، میتواند به افزایش فروش و ارتقاء تجربهٔ خرید مشتریان منجر شود. قفسهٔ فروشگاهی موجب سازماندهی بهتر و نظمبخشیدن به فضای درونی فروشگاه شده و با فراهمکردن امکان دسترسی آسان به محصولات، رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت. قفسهٔ دوطرفه، قفسهٔ یکطرفه، قفسهٔ سوپری و قفسهٔ هایپری از انواع قفسههای فروشگاهی میباشند.
تهیهٔ انواع یخچال و فریزر فروشگاهی
یخچال و فریزر فروشگاهی نقش مهمی در نگهداری مواد غذایی و حفظ کیفیت آنها بر عهده دارد. بنابراین تهیهٔ آن برای فروشگاه زنجیرهای ضروری است. این یخچالها و فریزرها انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز تهیهکنندگان و کاربرد آن میتوان از هر کدام از آنها استفاده کرد. انواع یخچالهای فروشگاهی به شرح زیر است:
- یخچال پرده هوا
- یخچال فریزر خوابیده
- یخچال ویترینی ایستاده
- یخچال ویترینی خوابیده
افتتاح و راه اندازی نهایی فروشگاه زنجیره ای
افتتاح و راهاندازی نهایی فروشگاه زنجیرهای نیازمند برنامهریزیهای دقیق و انجام اقداماتی است. مراحل اصلی این فرآیند عبارتند از: برنامهریزی استراتژیک و تعیین اهداف کلان برای فروشگاه، انتخاب مکان مناسب، طراحی و ساختار فضا، تهیهٔ تجهیزات و اقلام، استخدام و آموزش پرسنل و... . پس از انجام مراحل یادشده میتوانید با انجام تبلیغات و برگزاری مراسم افتتاحیه، فروشگاه زنجیرهای خود را افتتاح کنید.
در این مقاله کوشیدیم شرایط راه اندازی فروشگاه زنجیره ای را بررسی کنیم. همانطور که دیدیم با انجام برنامهریزی دقیق و مدیریت منابع، میتوان راه اندازی فروشگاه زنجیره ای را به عنوان شغلی با حاشیهٔ سود مناسب در نظر داشت.