هر یک از اجزای ژنراتور دیزل با هم ترکیب شدهاند تا انرژی را از یک شکل به شکل دیگر انرژی تبدیل کنند. بنابراین، یک ژنراتور با گرفتن انرژی مکانیکی آن را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. به طور خلاصه، دیزل نیروی مکانیکی را به آلترناتور میدهد، که سپس در حضور میدان مغناطیسی و القای الکترومغناطیسی به انرژی الکتریکی تبدیل میشود. درک اجزای دیزل ژنراتور برای استفاده بهینه از این محصول ضروری است.
دیزل ژنراتور ها از دو قسمت اصلی موتور و ژنراتور تشکیل میشوند و مانند هر وسیله دیگری تعمیر و سرویس دوره ای نیاز دارند. به همین دلیل شرکت صنعتی ماه نیرو به عنوان تولید کننده دیزل ژنراتور، با تأمین قطعات دیزل ژنراتور ها و لوازم مصرفی آنها، آماده ارائه خدمات تعمیر دیزل ژنراتور ها می باشد.
اجزای اصلی دیزل ژنراتور
در اینجا یک توضیح کلی از اجزای اصلی دیزل ژنراتور ارائه شده است:
دیزل
دیزل منبع انرژی مکانیکی است. اندازه موتور مهم است زیراتوان موتور مستقیماً با مقدار انرژی الکتریکی تولید شده توسط ژنراتور متناسب است. این بدان معناست که اگر توان خروجی مورد نظر بالاتر باشد، اندازه موتور نیز بزرگتر خواهد بود.
آلترناتور
آلترناتور یا ژنراتور قطعه ای است که مسئول تولید انرژی خروجی است. در اینجا القای الکترومغناطیسی وارد عمل می شود. یک آلترناتور شامل بسیاری از قطعات پیچیده است، اما یکی از مهمترین اجزای آن روتور است. روتور شامل یک شفت است که توسط انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور و چندین آهنربای دائمی نصب شده در اطراف آن می چرخد و در نتیجه یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود. این میدان مغناطیسی به طور مداوم در اطراف یک جزء مهم دیگر آلترناتور می چرخد، که استاتور است. این یک مجموعه ای از سیم های مختلف الکتریکی است که محکم روی یک هسته آهنی پیچیده شده است. اصل القای الکترومغناطیسی می گوید که اگر یک هادی الکتریکی ساکن باشد و یک میدان مغناطیسی اطراف آن حرکت کند، یک جریان الکتریکی القا می شود. به طور خلاصه، آلترناتور از انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور دیزل برای چرخش روتور و ایجاد یک میدان مغناطیسی در اطراف استاتور استفاده می کند که باعث تولید جریان متناوب می شود.
سیستم سوخت
سیستم سوخت معمولاً شامل یک مخزن سوخت با یک لوله است که آن را به موتور متصل می کند. در اینجا، سوخت مورد استفاده دیزل است که مستقیماً برای موتور تامین شود تا فرآیند شرح داده شده در بالا آغاز شود. اندازه مخزن سوخت معمولا به اندازه کارکرد روزانه ۸ ساعت دیزل ژنراتور است که اگز نیاز به کارکرد روزانه ژنراتور بیش از این مقدار باشد، نیاز به مخزن اضافه سوخت خواهد بود.
رگولاتور ولتاژ یا AVR
رگولاتور ولتاژ پیچیده ترین جزء یک ژنراتور الکتریکی است. این قسمت یک هدف دارد، که تنظیم ولتاژ خروجی است. آنچه در رگولاتور ولتاژ اتفاق می افتد بسیار دقیق است و در این مقاله توضیح داده نشده است. در واقع، این قطعه تضمین می کند که ژنراتور، برق را با ولتاژ مناسب و ثابت تولید می کند. در غیاب رگولاتور ولتاژ، نوسانات شدیدی بسته به سرعت موتور رخ می دهد. همه دستگاه های الکتریکی که استفاده می کنیم نمی توانند چنین منبع تغذیه ناپایداریداشته باشند. بنابراین، هدف استفاده از AVR ثابت نگه داشتن ولتاژ خروجی است.
سیستم های خنک کننده و اگزوز
این دو قسمت هر دو عملکردهای اساسی دارند. وظیفه سیستم خنک کننده جلوگیری از گرم شدن بیش از حدموتور و ژنراتور است. سیستم خنککننده در ژنراتور انرژی گرمای اضافی موتور و آلترناتور را با استفاده از دفع گرما خنثی میکند و در موتور همین کار با استفاده از آب و رادیاتور آب انجام میشود. خنککننده آلترناتور، از طریق یک مبدل حرارتی تمام این گرما را جذب میکند و آن را خارج از ژنراتور تخلیه میکند. سیستم اگزوز مشابه سیستم اگزوز اتومبیل عمل می کند. هر گونه گاز تولید شده توسط موتور دیزل را جذب می کند، آنها را از طریق سیستم اگزوز از موتور خارج می کند.
سیستم روغن کاری
سیستم روغن کاری قسمتی است که به موتور و سایر اجزای ژنراتور روغن می رساند تا از سایش و خوردگی آنها جلوگیری کند. سیستم روغن کاری قسمتی است که به موتور متصل می شود و روغن را به آن پمپ می کند تا مطمئن شود که هر قسمت به راحتی کار می کند و به سایر قسمت ها ساییده نمی شود. بدون یک سیستم روانکاری مناسب، دستگاه خراب خواهد شد.
برد کنترل دیزل ژنراتور
این قسمت فقط در مورد کنترل و کار با ژنراتور است. این شامل تمام اجزای کنترل کننده است، از جمله دکمه شروع، سوئیچ فرکانس، نشانگر سوخت موتور، نشانگر دمای خنک کننده و موارد دیگر، که به کاربر امکان می دهد کارهای مختلف یا بررسی برخی موارد را انجام دهد. پنل کنترل، برای نظارت، نگهداری و کنترل موتور و آلترناتور میباشد و از آسیب های احتمالی به دیزل ژنراتور نیز جلوگیری میکند. پنل کنترل اطمینان می دهد که همه چیز به درستی کار می کند. همچنین می تواند برای سنکرون کردن دیزل های مختلف از تابلو های سنکرون استفاده کرد.
شاسی
هر ژنراتور به نوعی باید نگه داشته شود و این کار وظیفه شاسی دیزل ژنراتور است. شاسی، کل ژنراتور را در خود جای می دهد و در واقع مکانی است که همه قسمت های مختلف ژنراتور دیزل روی آن قرار می گیرند. تمام اجزا را در کنار هم نگه می دارد و ممکن است یک طراحی باز باشد یا بسته (کانوپی) برای محافظت بیشتر و کاهش صدا باشد. ژنراتورهای فضای باز معمولاً در یک قاب محافظ قرار دارند که ضد آب است تا از آسیب جلوگیری کند.
نتیجه
شما با نحوه کار یک دیزل ژنراتور و برخی قطعات دیزل ژنراتور آشنا شدید. به طور خلاصه، موتور دیزل انرژی مکانیکی آلترناتور را تأمین می کند که سپس در میدان مغناطیسی و القای الکترومغناطیسی به جریان الکتریکی تبدیل می شود.