www.sanat.ir

:: روش های اتصال لوله مسی بدون جوشکاری ::


 

برای طراحی سیکل بسته لوله گاز مبرد در سیستم‌های سرمایشی و طراحی یک سیستم بسته به لوله‌های مسی نیاز داریم. این لوله‌ها برای عبور گاز در حد فاصل کمپرسور تا کندانسور و بالعکس قرار می‌گیرند و باید مسیری با کمترین افت فشار و بدون درز ایجاد کنند.

اتصال لوله مسی همواره از بحث‌های جدی در طراحی سیستم‌های سرمایش است. اتصال لوله مسی بدون جوشکاری یکی از بهترین روش‌ها است. اما این روش چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله همراه با کارشناسان گروه مس باران به چگونگی اجرا تا کاربردها و مزایای اتصال بدون جوش لوله مسی می‌پردازیم.

اتصال لوله مسی به روش پرسکاری

منظور از اتصال بدون جوش چیست؟

در روش‌های عادی برای متصل کردن ۲ قطعه لوله مسی و یا متصل کردن اتصالات لوله مسی باید از تکنیک جوشکاری آرگون استفاده کنید. کارشناسان مثل باران بر این باور هستند که اتصال جوش با تمام مزایای آن برای برخی مکان‌ها محدودیت‌هایی دارند و لازم است تا از تکنیک جایگزین یا همان اتصال لوله مسی بدون جوشکاری استفاده کنیم.
نصب سیستم‌های سرمایش در فضاهای ساختمانی و یا فضاها با دسترسی محدود و حتی طراحی سیستم لوله‌کشی با زانویی زیاد و حتی در ابعاد بزرگ سیستم‌های لوله‌کشی استفاده از تکنیک اتصال بدون جوش لوله مسی مناسب است. این اتصال به ‌سرعت و تنها با تکیه بر روش‌های پرسکاری دهانه لوله‌های مسی انجام می‌شود. در این ‌صورت دیگر نیازی نیست تا مراحل سخت و گاهاً پیچیده جوشکاری آرگون را تجربه کنیم. 
 

اتصال بدون جوش لوله مسی چگونه انجام می‌شود؟

از تکنیک متنوع برای اتصال لوله مسی بدون جوشکاری استفاده می‌کنند. البته برای اجرای این روش‌ها لازم است تا اتصالات مخصوص و ابزارهای مناسب اتصال بدون جوش لوله مسی را تهیه کنید. این نوع اتصال به دو روش اجرا می‌شود: 

  •  اتصال بدون جوش پرسی
  •  اتصال بدون جوش زوم الک 

اتصال لوله مسی با پرسکاری

روش اتصال بدون جوش پرسی

این اتصالات همگی مسی هستند، اما فرم دهانه آن‌ها به اتصالات معمولی متفاوت است. چرا که در یک سمت قطر دهانه اندکی بزرگ‌تر از سمت دیگر است. به ‌این ‌ترتیب لوله مسی به شکل نر و مادگی و به حالت چفت شونده در داخل اتصال قرار می‌گیرد. هر اتصال بدون جوش لوله مسی به شکلی طراحی‌شده که قطر یکی سمت آن اندکی از لوله مسی بزرگ‌تر و قطر سمت دیگر آن اندکی کوچک‌تر باشد. به ‌این ‌ترتیب به ‌راحتی می‌توانید به ‌عنوان یک اتصال واسط میان ۲ عدد لوله مسی قرار بگیرد.
برای محکم شدن اتصال و اطمینان از درز بندی کامل آن از تجهیزات پرس خاص استفاده می‌کنند. لوله مسی در داخل اتصال بدون جوش قرار گرفته و با استفاده از ابزار پرس در هم چفت می‌شوند.

اتصال بدون جوش لوله مسی به روش زوم لاک

یکی دیگر از روش‌های مؤثر و متداول برای اتصال بدون جوش لوله مسی است. در این روش از قطعه خاصی با نام زوم لاک ( zoom luck) برای ایجاد اتصال قوی و پایدار استفاده می‌کنند. زوم لاک در اصل یکی نوع اتصال مکانیکی است که با استفاده از چرخش و فشرده سازی مکانیکی لوله‌های مسی را به یکدیگر متصل می‌کند. در این روش از حلقه زوم لاک برای قفل شدن لبه انتهایی لوله مسی استفاده ‌شده است. به شکلی که می‌توانیم با چرخش و فشردن زوم لاک اتصالی پایدار و بدون درز را ایجاد کنیم. البته کارشناسان مس باران این روش را برای طراحی سیستم‌های خاص و اتصالات بزرگ مفید می‌دانند.

مزایای اتصال لوله مسی بدون جوشکاری

اگر مراحل نصب لوله‌های مسی به روش جوشکاری را تجربه کرده باشید، قطعاً از دشوار بودن پروسه و طولانی شدن جریان کار اطلاع دارید. کارشناسان گروه مس باران بر این باورند که بخش بزرگی از زمان نصب سیستم‌های سرمایش صرف اجرای اتصالات جوشکاری لوله مسی می‌شود. مزایای اتصال بدون جوش لوله مسی به قرار زیر است:

  • به نسبت از روش‌های سنتی سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود.
  •  دیگر نیازی به ذوب کردن جوش و لحیم نیست.
  •   نیازی به متریال‌های جانبی مانند الکترود نداریم.
  •  برای نصب نیازی به برق و استفاده از تجهیزات مانند ترانس جوش نداریم.
  •  برای اتصال لوله‌ها نیازی به حرارت نیست، درنتیجه فضای داخل لوله آسیب نمی‌بیند.

مزایای اتصال به روش پرسکاری

معایب اتصال لوله مسی بدون جوشکاری

با وجود تمام مزایا لازم است تا از معایب و یا محدودیت‌های استفاده از این روش اطلاع داشته باشید:

  • قدرت مکانیکی این نوع اتصالات از روش جوشکاری کمتر است.
  •  محدوده دمای کاری این اتصالات محدود است و معمولاً مناسب اتصالات برای عبور سیالات خیلی داغ و یا خیلی سرد نیستند.
  •  از پایداری کمتری در مواجه با عوامل محیطی مانند تغییرات شدید دما، رطوبت و یا فشار برخوردار هستند.

توصیه‌هایی برای اجرای اتصال بدون جوش لوله مسی

اگرچه اتصال لوله مسی بدون جوشکاری تکنیکی مدرن، سریع، کم‌ هزینه و حتی مؤثر و بدون نشتی است و می‌تواند تا سال‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، اما در اجرای آن باید ملاحظات خاصی را مد نظر داشته باشید. کارشناسان مس باران توصیه می‌کنند که از این روش‌ها برای اتصالات ساده و معمولی استفاده کنید. هر نوع اتصال سیالات خیلی داغ و یا خیلی سرد و یا سیالات تحت فشار بالا و حتی اتصال در محیط‌های نا متعارف باید با دقت بررسی شوند تا از پتانسیل اجرای اتصال بدون جوش لوله مسی مطمئن شویم.

 


دیگر مطالب ویژه

معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر

لیست کامل