www.sanat.ir

:: انواع دستگاه پرکن مایعات ::


دستگاه پرکن یکی از مهمترین و کارآمد ترین دستگاه های صنعتی جهت تولید و بسته بندی محصولات است.به عبارتی دیگر در خط تولید صنایع غذایی،دارویی و شیمیایی جهت پر کردن محصولات به داخل ظروف مخصوص از دستگاه پرکن استفاده میشود.دستگاه پرکن با توجه به نوع ماده اصلی به انواع مختلفی همچون دستگاه پرکن مایعات، دستگاه پرکن مواد غلیظ و رقیق، دستگاه پرکن مواد جامد و پودری ،دستگاه پرکن تیوپ و ... تقسیم میشود. در این متن درباره انواع دستگاه پرکن مایعات نکات مهم و ضروری بیان می کنیم تا به هنگام خرید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شرکت ماشین سازی چمران در زمینه تولید و فروش انواع دستگاه های صنعتی و ماشین آلات بسته بندی فعالیت دارد و محصولات خود را به صورت تمام اتومات و نیمه اتومات به بازار عرضه می کند. مهمترین دستگاه تولیدی این مجموعه صنعتی، دستگاه پرکن است که در انواع دستگاه پرکن مایعات، دستگاه پرکن مایعات غلیظ، دستگاه پرکن مایعات رقیق، دستگاه تیوپ پرکن، دستگاه گریس پرکن، دستگاه روغن پرکن، و ... آماده فروش است البته سایر دستگاه ها نیز همچون دستگاه شیرینگ پک،دستگاه استرچ پالت، دستگاه سیل القایی ،دستگاه میکسر مایعات و دستگاه میکسر پودر نیز به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ساخته و به فروش میرسد.

انواع دستگاه پرکن

اغلب افراد متوجه نیستند که هر محصول غذایی که در فروشگاه مشاهده می کنند و مورد علاقه آنهاست با چه نوع دستگاه پرکنی بسته بندی شده است، از مربا گرفته تا دانه های قهوه تا سالاد کلم که برای ناهار خریده بودید.اما انواع مختلف دستگاه های پرکن در صنایع غذایی چیست ؟

  • دستگاه پرکن پودر: دستگاه های پرکن پودری برای پر کردن بدون کمترین خطا و با دقت بالا از طریق تغذیه مارپیچ طراحی شده اند و می توانند برای محصولات پودری یا دانه بندی شده همچون ادویه ها،آرد ها،سوپ های آماده و ... با جریان آزاد و بدون جریان استفاده شوند.
  • دستگاه پرکن جامد: دستگاه های پرکن جامد می توانند حجمی یا وزنی باشند. در پر کردن وزنی، دستگاه پرکن مقدار دقیق اندازه گیری شده از یک محصول را با توجه به وزن توزیع می کنند. ماشین‌های پرکننده حجمی، مانند دستگاه‌هایی که توسط شرکت ماشین سازی چمران تولید می‌شوند، حجم محصول خاصی را اندازه‌گیری می‌کنند و روی مواد جامد تمرکز می‌کنند.
  • دستگاه پرکن مایعات: همانطور که از نام آن مشخص است، دستگاه پرکن مایعات ، مایعات مختلفی را بسته بندی می کند و با توجه به غلظت مایعات، انواع دستگاه های پرکن مایعات وجود دارد.

انواع مختلف عبارتند از:

  • دستگاه پرکن ثقلی
  • دستگاه پرکن خلاء
  • دستگاه پرکن مایعات رقیق
  • دستگاه پرکن مایعات غلیظ
  • دستگاه های پرکن پیستونی
  • دستگاه پرکن حجمی.

  • دستگاه پرکن حجمی: این دستگاه پرکن از پر کردن حجمی یا کمی استفاده می کند و مایعات با ویسکوزیته کم تا بالا و محصولات جامد یا پودری را در ظروف بسته بندی می کند. از جمله کیسه ها، بطری ها، سطل ها، گونی ها، قوطی ها، شیشه ها، کوزه ها و موارد دیگر
  • دستگاه پرکن بطری: این دستگاه به طور خودکار انواع بطری یا شیشه را پر می کند و سپس آن را درپوش می کند، با ویژگی های مهم پیش آب بندی با کیفیت و آب بندی نهایی.

دستگاه های پرکن بطری به صورت حجمی یا در سطح خلاء هستند. دستگاه های پرکن دستی عموما حجمی هستند، در حالی که پرکننده های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک پرکننده سطح خلاء هستند. با پر کردن حجمی، دستگاه از یک پیستون در داخل یک سیلندر برای فشار دادن مایع به یک ظرف استفاده می کند. در حالی که با پر کردن سطح خلاء، از لبه بالای ظرف برای تشکیل یک مهر و موم هوا در اطراف نازل پرکننده استفاده می کند و ظرف هر بار به همان ارتفاع پر می شود.

  • دستگاه پرکن کیسه: این دستگاه ها در اندازه های مختلف هستند و می توانند جامد، مایع یا ترکیبی از هر دو محصول را بسته بندی کنند. این به طور خاص برای صنعت بسته بندی انعطاف پذیر توسعه یافته است.

آیا می دانستید دستگاه پرکن حجمی می توانند برخی از غذاها را با سرعت 120 ظرف در دقیقه در حالی که ظاهر و یکپارچگی محصول را حفظ می کنند، پر کنند؟ سرعت دستگاه با توجه به مدل، طرح، محصول و نوع ظرف متفاوت است، اما با تخصص ما، مشتری شما زودتر زیتون سبز خود را می خورد.

نحوه انتخاب دستگاه پرکن

سه روش وجود دارد که انتخاب شما را برای دستگاه پرکن کامل راهنمایی می کند و آنها محصول، نوع ظرف و سطح اتوماسیون هستند. دو سطح اتوماسیون وجود دارد، پر کردن نیمه اتوماتیک و پر کردن تمام اتوماتیک.

دستگاه های پرکن اتوماتیک توسط تولید کنندگان بزرگ با نیازهای تولید بالا استفاده می شود در حالی که در دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک، یک اپراتور ظروف را زیر نازل های پرکننده قرار می دهد و سپس آنها را به قسمت بعدی مرحله بسته بندی منتقل می کند.

دستگاه پرکن مایعات برای چه محصولی استفاده میشود:

دستگاه پرکن مایعات ثقلی: سرکه، روغن، آب معدنی

دستگاه های پرکن خلاء: نوشیدنی و الکل

دستگاه پرکن مایعات غلیظ : سس، شربت، آب، چای یخ، آب میوه

دستگاه پرکن مایعات رقیق: نوشابه های گازدار

دستگاه پرکن پیستونی: عسل، رب، سس، مربا، روغن

دستگاه پرکن حجمی: شیر، ماست، روغن، کرم سالاد، سس مایونز.

دستگاه پرکن قوطی و شیشه: شیر،سس، نوشیدنی های آب میوه و سبزیجات، نوشیدنی های انرژی زا، آب معدنی.

دستگاه پرکن بطری: شربت، روغن، شیر

دستگاه پرکن کیسه: تنقلات، میوه ها، آجیل، غلات، دانه های قهوه.

تفاوت بین دستگاه پرکن حجمی و مایعات

دستگاه های پرکن مایعات برای پر کردن ظروف تا یک سطح مشخصی از مایعات طراحی شده اند و برای ظروف شفافی که محصول برای مصرف کننده قابل مشاهده است ایده آل هستند و نه تنها دستگاهی برای پر کردن بطری ها است، بلکه می توان برای پر کردن مایعات به داخل ظروف نیز از این دستگاه استفاده کرد.

دستگاه های پرکن حجمی، بدون توجه به اندازه یا شکل ظرف، ظروف را با همان مقدار محصول پر می کنند. سه نوع دستگاه پرکن حجمی وجود دارد:

دستگاه پرکن ثقلی که محصول را در یک مخزن بالای نازل های پرکننده نگه می دارند و از جاذبه برای کمک به فرآیند پر کردن استفاده می کنند.

دستگاه پرکن پیستونی که به جای پمپ از پیستون برای فشار دادن محصول به داخل ظروف انتظار استفاده می کنند.

دستگاه پرکن پمپی که از انواع پمپ‌هایی استفاده می‌کنند که با محصول مایع مطابقت دارند و اگر مایعات غلیظ‌تر باشند، سیستم فشار می‌دهد تا آن‌ها را وارد ظرف کند.

دستگاه پرکن پودری

با توجه به محصول که به صورت پودر است از دستگاه پرکن پودری جهت پر کردن ظروف استفاده میشود. به عنوان مثال، پرکننده مارپیچ از یک مکانیسم پیچی بلند برای پخش مقادیر مشخصی پودر استفاده می کند.

دستگاه پرکن جامد (حجمی)

ماده مورد نظر در یک قیف قرار می گیرد و ظروف قرار گرفته روی نوار نقاله را پر می کند. مقدار بسته بندی محصول با تنظیم دستگاه بر روی وزن یا تنظیم شمارش تعیین می شود.

دستگاه پرکن مایعات

انواع مختلفی از دستگاه های پرکن مایعات وجود دارد، اما به عنوان مثال، پرکننده های مایعات معمولی با نیروی جاذبه کار می کنند و بر اساس وزن، مایع را در بطری ها می ریزند. نکته جالب، برای اینکه دستگاه های پرکن مایعات خلاء با بطری های شیر و سایر نوشیدنی ها کار کنند، فشار محیط باید همیشه بیشتر از فشار داخل بطری باشد.

نحوه بسته بندی مواد غذایی برای ماندگاری بیشتر

دور انداختن مواد غذایی فاسد صرفاً به این دلیل که به درستی بسته بندی نشده است، ضایعات غیر ضروری است. چه نوع بسته بندی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی بهتر است؟

  1. بسته بندی وکیوم قبل از آب بندی،این بسته بندی تا حد امکان هوا را از بسته خارج می کند و برای فرآورده های گوشتی ایده آل است.
  2. بسته بندی مانع از یک فویل، فلزی یا مانع شفاف برای محافظت از محصول در برابر رطوبت و اکسیداسیون استفاده می کند.
  3. بسته بندی اتمسفر اصلاح شده برای جلوگیری از اکسید شدن هوا را در یک بسته با مخلوط گاز جایگزین می کند.
  4. نفوذپذیری مناسب گاز برای محصولاتی که برای تازه ماندن به هوا نیاز دارند استفاده می شود. بسته بندی حاوی سوراخ های ریز است یا ماده ای با نفوذپذیری مطلوب گاز است.
  5. بسته بندی مانع بسیار عمومی است و برای محافظت فیزیکی از مواد غذایی استفاده می شود.

اتوماسیون دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن اتوماتیک نیاز به دخالت کمی دارند و بطری ها را قبل از ارسال به مرحله بعدی تولید پر می کنند. کاربران می توانند دستگاه را برای سرعت ها، حجم ها و نوع ظرف مختلف تنظیم کنند. دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک نیاز به مداخله انسانی دارند، مانند جابجایی ظروف در داخل و خارج از منطقه پر کردن.

دستگاه پرکن دستی، انسان را ملزم می‌کنند که ظروف را قرار دهند و قبل از برداشتن ظرف پر شده، پرکننده را با یک دسته کار کنند. آنها به هیچ منبع برقی نیاز ندارند و به ویژه به عنوان دستگاه پرکن رومیزی برای مشاغل کوچک مفید هستند.

دستگاه پرکن خطی - روتاری

دستگاه های پرکن خطی مقرون به صرفه هستند و ظروف خالی را که در امتداد یک نوار نقاله به ترتیب عبور می کنند پر می کنند. این دستگاه ها انعطاف پذیر و به راحتی قابل ارتقا هستند و برای محصولات و ظروف مختلف مفید هستند. ماشین‌های چرخشی سریع‌تر هستند و می‌توانند از فناوری تمیز کردن و درب بطری استفاده کنند، اما برای محصولات و ظروف خاص گران‌تر و تخصصی‌تر هستند.

طرزکار دستگاه پرکن چیست؟

نوع دقیق دستگاه پرکن هرچه باشد، از همان اصول کلی پیروی می کنند. برای سیستم های اتوماتیک، کانتینرها از طریق نوار نقاله از داخل دستگاه عبور می کنند و دستگاه قبل از اینکه به مرحله بعدی برود آنها را پر می کند. با این حال، تکنولوژی پر کردن دقیق مورد استفاده ، بسته به خواص مایع، نوع ظرف و دقت پر کردن مورد نظر متفاوت است.

انتخاب دستگاه پرکن

اصل پر کردن، ریختن مقدار مناسب مایع در ظرف است، اما پیچیده ترین بخش فرآیند نیز می باشد. این مرحله بیش از هر مرحله دیگری نوع دستگاه پرکن مورد نیاز یک کسب و کار را مشخص می کند.

مایعات در اشکال مختلفی وجود دارند که نوع فرآیند پر کردن مورد نیاز را مشخص می کند . برخی از مایعات رقیق و بدون جریان هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند بسیار غلیظ، چسبناک یا کف آلود یا حاوی ذرات معلق باشند. نوع مایع و ظرف نیز تعیین کننده روش بهینه برای اندازه گیری و حصول اطمینان از اینکه دستگاه ظروف را با مقدار مناسب مایع پر می کند.

  • دستگاه پرکن ثقلی

پر کردن ثقلی به سادگی از وزن مایع برای پر کردن ظرف استفاده می کند، معمولاً با تغذیه مبتنی بر زمان از یک مخزن واقع در بالای سرهای پرکننده که مایع را تامین می کند. یک دریچه زیر سر پرکننده باز می شود و اجازه می دهد قبل از بسته شدن شیر پس از زمان تعیین شده، مقدار مناسبی از مایع به داخل بطری جریان یابد. در حالت ایده آل، مایع باید جریان آزاد داشته باشد، دارای ویسکوزیته ثابت و بدون ذرات معلق باشد که می تواند سرها را مسدود کند.

  • دستگاه پرکن پیستون

دستگاه های پرکن پیستونی بهترین گزینه برای مایعات و مواد غلیظ هستند و شامل یک سیستم دریچه ای هستند که از سیستم ضربه و تخلیه استفاده می کند. پیستون محصول را از یک درام بیرون می کشد و آن را به ظرف تزریق می کند. این سیستم های حجمی بسیار دقیق هستند، می توانند طیف وسیعی از مایعات را مدیریت کنند و برای ماشین های نیمه اتوماتیک رایج هستند. آنها همچنین با سرهای پرکننده اضافی به راحتی قابل ارتقا هستند.

  • دستگاه پرکن فشار

ماشین های پایین به بالا قبل از تخلیه مایع تا سطح پر شدن مورد نظر، نازل را از طریق دهانه ظرف می ریزند تا زمانی که به پایین برسد. این باعث می شود این روش به ویژه برای کف کردن مایعات مفید باشد. پرکننده ایزوباریک که به ویژه برای محصولات گازدار استفاده می شود، از یک دیفیوزر برای پخش مایع در اطراف دیواره های ظرف و جلوگیری از ازدست رفتن کربنات استفاده می کندco2 . تحت فشار ،فشار ثابت را در بطری حفظ می کند و نازل گاز اضافی را هنگام پر شدن بطری تخلیه می کند.

  • دستگاه پرکن پمپی

دستگاه پرکن پمپی که برای مایعات غلیظ محبوب هستند، شامل پمپی هستند که مایع را از یک درام بیرون می کشد و آن را به ظرف تزریق می کند. پرکننده های پمپ معمولاً حجم پر شدن را با شمارش تعداد دور چرخ دنده از طریق فرآیندی به نام زمان بندی پالس تعیین می کنند. سیستم‌های دیگر عبارتند از پر کردن مبتنی بر زمان، که محصول را برای مدت زمان از پیش تعیین شده پمپ می‌کند، اگرچه این دقت کمتر از زمان‌بندی پالس است.

سیستم‌های پرکننده پمپ حجم‌های دقیق‌تری نسبت به پیستون‌ها ارائه می‌کنند، اما سریع هستند که باعث می‌شود برای ظروف بزرگ که دقت آن‌ها اهمیت کمتری دارد، مفید باشند. انواع دیگر پمپ ها از لوب ها یا عملکرد پریستالتیک از طریق فشار دادن لوله های لاستیکی برای کنترل جریان محصول استفاده می کنند.

تعامل با سایر دستگاه ها

البته به خصوص برای خطوط اتوماتیک، ماشین های دیگر نقش مهمی در فرآیند تولید دارند. نوار نقاله ها سیستم های مختلف را به هم متصل می کنند و در طیف وسیعی از اندازه ها، طرح ها و مواد مختلف موجود هستند. آنها اطمینان می دهند که بطری ها از فرآیندی به فرآیند دیگر با فرکانس منظم حرکت می کنند و باید قابل اعتماد و سازگار باشند.

در شروع فرآیند، اپراتورها می‌توانند ظروف را روی یک میز درهم ریخته قرار دهند، که آنها را در فواصل زمانی معین وارد دستگاه می‌کند، در حالی که سایر ماشین‌ها از توزیع‌کننده‌های ظروف کاملاً خودکار استفاده می‌کنند.

برخی از دستگاه ها همچون دستگاه شستشو شیشه،انواع ظروف و شیشه ها را قبل از وارد کردن آنها به داخل دستگاه می شویند تا گرد و غبار و آلاینده ها را از بین ببرند، در حالی که برخی دیگر بطری ها را با پراکسید هیدروژن یا مواد مشابه از قبل استریل می کنند تا از فاسد شدن مواد غذایی در اثر آلودگی میکروبی جلوگیری کنند.

هنگامی که دستگاه های پرکن انواع ظروف را پر کردند، نقاله‌ها آن‌ها را برای آب‌بندی/دربندی و برچسب‌گذاری به خط تولید می‌برند، یا آنها را روی یک میز جمع‌آوری می‌کنند تا توسط ماشین یا انسان جابجا شوند.

دستگاه سیل القایی، بخش بعدی فرآیند اکثر ظروف هستند، اگرچه برخی از ماشین‌های پرکننده مایع، دربندی و سیل کردن درب ظروف را به عنوان بخشی از فرآیند انجام می‌دهند. بعد از این مرحله، دستگاه لیبل زن، برچسب ها را به ظروف درج می کنند، در حالی که سایرین آنها را بسته بندی می کنند یا آنها را در کارتن های آماده برای دستگاه بسته بندی قرار می دهند.

نتیجه گیری:

به طور کلی، دستگاه های پرکن مایعات برای طیف وسیعی از انواع مایعات و اندازه ها و شکل های ظروف موجود است. ماشین مناسب با سایر فرآیندها مانند دربندی و بسته بندی ادغام می شود و تعداد واحدهای مورد نیاز یک کسب و کار در ساعت را برای بهبود بهره وری پر می کند.

به همین دلیل، کار با دستگاه های نوین و اتوماتیک در صنعت شما بسیار مهم است و فرایند تولید و بسته بندی را تسریع میدهد از همین رو برای مشاوره و خرید دستگاه های معتبر و مقاوم برای صنایع خود با کارشناسان شرکت ماشین سازی چمران تماس بگیرید و بهترین دستگاه ها را خریداری نمایید.


دیگر مطالب ویژه

معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر

لیست کامل