www.sanat.ir

:: بررسی تأثیر فیلتر شنی کشاورزی در بهبود کارایی سیستم های آبیاری ::


 

در کشاورزی از دستگاه ها و تجهیزات متعددی برای آبیاری استفاده می شود که اغلب قیمت بالایی دارند. به همین دلیل تلاش می شود تا از آسیب به این تجهیزات تا حد امکان جلوگیری شود. یکی از تهدیدهای مهم برای این دستگاه ها تجمع مقدار زیاد شن و ماسه و گل و لای در آنها و مسدود شدن مسیر عبور آب است. به همین دلیل در دستگاه های تصفیه آب از فیلتر شنی استفاده می شود تا گل و لای به کمک بستر شن و ماسه ای از آب جدا شود. فیلتر شنی کشاورزی مزایای متعددی را برای این صنعت به همراه دارد که از مهم ترین آنها می توان به بالا بردن راندمان و طول عمر سیستم های آبیاری اشاره کرد.

فیلتر شنی کشاورزی

فیلتر شنی کشاورزی چیست؟

آب استخراج شده از چاه های عمیق، رودخانه ها و آب های سطحی در اغلب مواقع حاوی مقدار زیاد گل و لای است. این گل و لای ها به برخی از محصولات کشاورزی و کیفیت آنها آسیب وارد می کند. علاوه براین، باعث مسدود شدن سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی و غیره می شود. به همین دلیل از تجهیزاتی از قبیل فیلتر شنی برای جداسازی ذرات معلق در آب استفاده می شود.

فیلتر شنی کشاورزی مخزن استوانه ای افقی یا عمودی است که در آن چند لایه شن و سیلیس قرار گرفته است. دانه های شن و سیلیس با هم متصل بوده و فضای خالی کمی بین آنها وجود دارد. در زمان عبور آب از این بستر، گل و لای و آلودگی ها به شن و سیلیس چسبیده و آب با کدورت بسیار پایین از آن عبور می کند. این دستگاه کاملا شبیه به طبیعت رفتار می کند و مشابه عملکرد آن را در بستر رودخانه و چشمه ها می توان مشاهده کرد. آبی که از مسیر شن و ماسه ای عبور می کند همیشه تمیز و بدون گل و لای است، چون ذرات معلق در آن امکان هبور از میان دانه های سیلیس را ندارند.  

انواع فیلتر شنی کشاورزی

در کشاورزی آب اهمیت بالایی دارد و تا حد زیادی باید از نظر نوع و مقدار املاح، کدورت و سایر پارامترها در سطح استاندارد قرار داشته باشد. برای حل این مشکل و جداسازی املاح و غیره از آب شیرین کن ها می توان استفاده کرد. آب شیرین کن یا دستگاه تصفیه آب صنعتی مورد استفاده در مزارع کشاورزی علاوه بر جداسازی املاح و کاهش شوری آب، ذرات معلق و گل و لای را نیز کم می کند. در این دستگاه ها از اجزای متعددی مانند فیلتر شنی، فیلتر کربنی و ممبران ها برای تصفیه آب استفاده می شود.

فیلتر شنی کشاورزی مورد استفاده در این دستگاه ها از نظر نحوه عملکرد در گروه های زیر دسته بندی می شوند:

فیلتر شنی کند

این نوع از فیلترشنی برای کشاورزی به ندرت استفاده می شود، چون راندمان پایینی دارد و در شبانه روز با بستری به مساحت یک متر مربع حدود 3 متر معکب آب را می تواند تصفیه کند. ساختار این فیلتر شنی ها کاملا شبیه به طبیعت بوده و هیچ فشار و نیروی جانبی برای افزایش سرعت عبور از بستر شنی در آن اعمال نمی شود.

فیلتر شنی تند ثقلی

برای افزایش سرعت عبور آب از بستر شنی در این نوع فیلتر شنی مساحت بستر کاهش پیدا می کند. به دلیل کم شدن بستر شن و ماسه ای، آب با سرعت بالاتری از آن عبور خواهد کرد. در این نوع فیلتر شنی مساحت بستر حدود 40 تا 100 متر مربع در نظر گرفته می شود. این در حالیست که نوع کند فیلتر شنی کشاورزی بستری به مساحت 300 تا 800 متر مربع دارد. از مهم ترین معایب این نوع از فیلترها می توان به کثیف شدن زودهنگام آنها به دلیل کم بودن مساحت بستر شن و ماسه ای اشاره کرد.

فیلتر شنی تند تحت فشار

با توجه به اینکه مزارع کشاورزی در شبانه روز به آب زیادی نیاز دارند، در اغلب تجهیزات تصفیه آب آنها از این نوع فیلتر استفاده می شود. در این فیلترها از پمپ برای ایجاد فشار در دستگاه استفاده شده و با سرعت بالا آب از بستر شن و ماسه ای عبور می کند. این دستگاه ها مصرف برق بیشتری دارند، اما راندمان آنها بالاتر از دو نوع دیگر است.

در تمام مزارع کشاورزی ممکن است به دستگاه تصفیه آب صنعتی نیاز نباشد. چون در این دستگاه ها بسیاری از پارامترهای آب همزمان بهبود پیدا می کنند. این در حالیست که همیشه نیاز به استفاده از سختی گیر آب برای کشاورزی نیست و یا املاح آب در سطح استانداردی هستند. در این شرایط می توان فقط فیلتر شنی کشاورزی را نصب کرد. فیلترشنی ها از نظر نحوه نصب در انواع عمودی و افقی دسته بندی می شوند که ساختار داخلی کاملا مشابه دارند. مدل های عمودی در محیط هایی که متراژ داخلی کم و سقف بلند دارند نصب شده و برای محیط های دارای ارتفاع کم می توان از نوع افقی استفاده کرد.

انواع فیلتر شنی کشاورزی

فیلتر شنی کشاورزی فلزی و فایبرگلاس

فیلتر شنی ها همگی دارای یک مخزن هستند که آب و سایر تجهیزات در آن قرار می گیرند. جنس بدنه این مخازن فلزی و فایبرگلاس است که هر دو از استحکام خوبی برخوردار هستند. مدل های فلزی از کربن استیل تولید شده و در برابر املاح و مواد موجود در آب مقاوم بوده و دچار خوردگی نمی شوند. علاوه براین، ضربه و فشارهای داخلی و خارجی و نوسانات دمایی باعث اسیب به این فیلترها نخواهد شد. اما این نوع فیلتر شنی دارای قیمت بالاتری است و بیشتر برای ظرفیت های بالا تولید می شود.

فیلتر شنی فایبرگلاس مقاومت و استحکام مطلوبی دارد، اما در سطح پایین تری از مدل های فلزی قرار می گیرد. به همین دلیل برای مزارع کشاورزی بزرگ و صنعتی این مدل توصیه نمی شود.

مزایای فیلتر شنی کشاورزی

از مهم ترین مزایای این فیلترشنی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود کیفیت آب
  • جلوگیری از گرفتگی لوله و تاسیسات در دستگاه تصفیه آب
  • جلوگیری از انسداد سیستم های آبیاری

گروه صنعتی هفت؛ طراحی و ساخت فیلتر شنی کشاورزی

کیفیت این فیلترها و تناسب کامل آنها با دبی آب ورودی و مقدار و نوع ذرات معلق در آب اهمیت بسیار بالایی دارد. برای حل این مساله، گروه صنعتی هفت امکان طراحی و تولید سفارشی فیلتر شنی کشاورزی فلزی و فایبرگلاس در ظرفیت های متنوع را فراهم کرده است. این فیلترها بعد از آنالیز کامل آب طراحی و با بهترین متریال و رعایت استانداردها تولید می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 02156541459 – 02156541457 تماس بگیرید.

 

 

 


دیگر مطالب ویژه

معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر

لیست کامل