www.sanat.ir

:: بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر ::


متریال مختلفی وجود دارند که برای ساخت بخش‌های مختلف استخرهای شنا مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی صحبت از لوله‌کشی استخر می‌شود، متریال انتخابی شما می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت کلی ساخت و طول عمر استخر داشته باشد. از آنجایی که بخش اعظم لوله‌کشی استخر در زیر زمین مدفون است، حتی یک نشتی کوچک در لوله‌های استخر می‌تواند باعث آسیبی جدی شود که تعمیر آن پرهزینه است. به همین دلیل، مهم است که با لوله‌ی UPVC که برای سیستم لوله‌کشی استخرهای شنا مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا شوید و اطلاعاتی درمورد بهترین لوله و اتصالات استخری کسب کنید.

سیستم لوله کشی استخر

لوله‌کشی استخر شامل لوله‌های توکاری است که استخر را به تجهیزات فیلتراسیون متصل می‌کنند. این خط لوله، از دو بخش تشکیل شده است: اول، لوله‌هایی که آب را از استخر خارج می‌کنند تا تصفیه شود (خط مکش) و دوم، لوله‌هایی که آب تصفیه شده را به استخر برمی‌گردانند (خط دهش). پمپ تصفیه، فیلتر و مبدل حرارتی استخر، از تجهیزاتی هستند که میان لوله‌های مکش و لوله‌های دهش نصب می‌شوند.

لوله‌ی UPVC چیست

لوله‌های UPVC، یکی از شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین انواع لوله‌های پلاستیکی هستند که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف در سراسر جهان دارند؛ از جمله: شبکه‌های توزیع و انتقال آب و فاضلاب، آبیاری و کشاورزی، لوله‌کشی برق و صد البته، لوله‌کشی استخرها و جکوزی‌ها.

UPVC در صورت نصب به صورت دفنی، تا صد سال دوام می‌آورد. این امر باعث می‌شود که سیستم‌های لوله‌کشی UPVC، نیاز پایینی به تعمیر و نگهداری داشته باشند و به انتخابی مناسب برای شبکه‌های خط لوله گسترده تبدیل شوند؛ شبکه‌هایی که هزینه‌های نگهداری و تعمیرات اساسی آن‌ها با مواد قدیمی مانند فولاد، آهن و سیمان بسیار بالا خواهد بود.

ویژگی‌های لوله‌های UPVC

لوله‌های UPVC، از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه برخوردارند و از این رو، محصولی مناسب برای سیستم‌های لوله‌کشی دفنی و خطوط لوله‌ی فشار قوی هستند. آنها دچار خوردگی شیمیایی نمی‌شوند و از نظر استاندارد DIN 4102 (اشتعال‌پذیری مصالح ساختمانی) در گروه B1 (بازدارنده شعله) قرار می‌گیرند. لوله و اتصالات UPVC با توجه به ساختار مولکولی آمورف (غیر کریستالی) خود، در برابر شرایط نامناسب جوی (اشعه‌ی UV خورشید، باد و باران) مقاوم هستند.

آنها ضریب انبساط طولی پایینی دارند و در نتیجه، کمتر از سایر لوله‌های پلاستیکی، تحت تاثیر تغییرات دمایی قرار می‌گیرند. به دلیل سطح داخلی صاف و صیقلی، در مقایسه با بتن و فلز، اصطکاک کمی بین لوله‌ی UPVC و سیال جاری در آن وجود دارد. این ویژگی، ضمن جلوگیری از بروز افت فشار در سیستم و کاهش جریان سیال، منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری از سیستم می‌شود.

از آنجایی که برای تولید انبوه محصولات UPVC از فرآیندی نسبتا ساده استفاده می‌شود، این محصولات به شدت مقرون به صرفه هستند. قالب‌گیری UPVC به اشکال مختلف آسان است. از این رو، لوله‌های UPVC در سایزهای مختلف و به همراه طیف وسیعی از اتصالات چسبی و رزوه‌ای موجود هستند و بسته به نوع پی وی سی می‌توانند هم برای سیستم‌های آب سرد و هم آب گرم کاربرد داشته باشند. یکی از خواص شیمیایی مفید UPVC، بی‌اثر بودن یا مقاومت آن در برابر واکنش شیمیایی با سایر مواد است. این ویژگی باعث می‌شود که لوله و اتصالات UPVC برای توزیع و انتقال آب آشامیدنی کاملاً ایمن باشد.

لوله‌ی UPVC استخر

لوله‌ی PVC فلکسیبل و لوله‌ی PVC سخت (یا همان UPVC)، هر دو دارای ترکیب شیمیایی و محدوده دمایی یکسانی هستند. آنها همچنین به روشی مشابه نصب می‌شوند: ابزار و چسب‌های مورد استفاده برای برش و اتصال لوله‌های UPVC، برای PVC فلکسیبل هم کاربرد دارند. با این حال، اینجاست که شباهت‌ها به پایان می‌رسند.

همانطور که از نام آن پیداست، PVC فلکسیبل را می توان در صورت لزوم، به راحتی خم کرد. به همین دلیل، اتصالات کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرند و کار نصب، سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود. با این حال UPVC به راحتی خم نمی شود. در صورت نیاز به ایجاد تغییر در مسیر خط لوله، نصاب باید لوله UPVC را ببرد و از اتصالات مناسب یا از گرما برای خم کردن لوله استفاده کند. اما فرآیند ساده‌ی نصب، عملاً تنها مزیت لوله‌های PVC فلکسیبل برای سیستم لوله‌کشی استخرهای شنا است؛ به عبارت دیگر، این لوله‌ها دارای معایبی هستند که استفاده از آنها برای استخرهای شنا را تا حد زیادی منسوخ کرده است.

معایب PVC فلکسیبل

اولاً، اگرچه PVC فلکسیبل و UPVC دارای ترکیب شیمیایی مشابهی هستند، اما به PVC فلکسیبل، نوعی افزودنی به نام پلاستی سایزر (نرم‌کننده) اضافه می‌شود که به خم شدن آن کمک می‌کند. این افزودنی باعث می‌شود که مقاومت شیمیایی PVC فلکسیبل نسبت به لوله‌ی UPVC، پایین‌تر باشد. به این ترتیب، آب حاوی کلر استخر می‌تواند با گذشت زمان به لوله‌ها آسیب وارد کند. علاوه بر این، پی وی سی فلکسیبل، آسان‌تر از UPVC، خرد یا سوراخ می‌شود. پلاستی سایزرها همچنین باعث می‌شوند که موریانه، موش و سایر جوندگان راحت‌تر بتوانند باعث بروز نشتی در سیستم شوند.

اما همانطور که از نام آن برمی‌آید، لوله‌های یو پی وی سی، Unplastisized هستند (حرف U در UPVC، به همین موضوع برمی‌گردد). به عبارت دیگر، پلاستی سایزری که باعث کاهش مقاومت و دوام لوله‌های PVC فلکسیبل می‌شوند، در لوله‌های UPVC بکار نرفته است. از این رو، لوله‌های یو پی وی سی، بهترین گزینه برای خط لوله‌ی استخرهای شنا هستند.

قیمت لوله UPVC استخری

میراب آرین، توزیع‌کننده‌ی انحصاری لوله و اتصالات UPVC پیمتاش ترکیه و لوله و اتصالات UPVC ایرانی با برند MEGAPOOL HYDROPOOL در بازار ایران است. این شرکت ضمن برخورداری از بیش از 50 نمایندگی و عاملیت فروش در سراسر کشور، لوله‌های UPVC را با بهترین کیفیت و قیمت به مشتریان عرضه می‌کند. برای خرید لوله‌ UPVC و دریافت لیست قیمت لوله و اتصالات یو‌پی‌وی‌سی، به وبسایت میراب آرین مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سیلیس فیلتر استخر

همانطور که گفته شد، لوله‌های UPVC، آب را از استخر به پمپ و پس از آن به فیلتر تصفیه منتقل می‌کنند. امروزه، فیلترهای شنی، متداول‌ترین نوع فیلتر برای تصفیه‌ی آب استخرهای شنا هستند. اما همیشه اینطور نبوده است.

در گذشته، فیلترهای شنی کمتر از فیلترهای کارتریجی طرفدار داشتند چراکه سیلیس شنی مورد استفاده در این فیلترها، عملکرد رضایت‌بخشی نداشت. اگرچه سیلیس شنی، قیمت پایینی داشت و به راحتی در دسترس بود، اما فقط می‌توانست ذراتی به اندازه‌ی 20 تا 40 میکرون را فیلتر کند. علاوه بر این، فرسایش و کلوخه شدن سیلیس شنی استخر، کیفیت آن را در طول زمان کاهش می‌داد. تا اینکه سیلیس کریستالی در دهه‌ی 1990 میلادی وارد صحنه شد. کیفیت فیلتراسیون سیلیس کریستالی با فیلتر کارتریجی برابری می‌کند و در عین حال، بر خلاف فیلتر کارتریجی، به نگهداری زیادی نیاز ندارد. از این رو، معرفی سیلیس استخر باعث شد که فیلترهای شنی دوباره در کانون توجه قرار گیرند.

ویژگی‌های سیلیس کریستالی استخر

اگرچه سیلیس کریستالی، هزینه اولیه‌ی بالاتری نسبت به سیلیس شنی دارد، اما در طولانی مدت، گزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه‌تری به شمار می‌رود: اولاً، سیلیس کریستالی با فیلتراسیون ذراتی به کوچکی 3 تا 5 میکرون، استخر شما را تمیزتر و شفاف‌تر نگه می‌دارد و در نتیجه، نیاز استخر شما به مواد شیمیایی اضافی مانند فلوکولانت را برطرف می‌کند. دوماً، در مقایسه با سیلیس شنی استخر که هر 1 تا 2 هفته یکبار به بکواش نیاز دارد یا فیلترهای کارتریجی که باید ماهانه تمیز شوند، سیلیس کریستالی فقط باید هر 2 تا 3 ماه یکبار بکواش شود. علاوه بر این، بکواش سیلیس کریستالی با سرعت بیشتری انجام می‌شود که مصرف آب و انرژی را کاهش می‌دهد. سوماً، سیلیس کریستالی استخر فقط باید هر 8 تا 10 سال یکبار تعویض شود، درحالی‌که سیلیس شنی هر 3 تا 5 سال یکبار نیاز به تعویض پیدا می‌کند.

مبدل حرارتی استخر

پس از آنکه عملیات تصفیه به پایان رسید، لوله‌های UPVC، آب استخر را به تجهیزات گرمایشی منتقل می‌کنند. بیشتر استخرهای شنا توسط بویلر گرم می‌شوند. اگرچه کارآمدترین راه برای گرم کردن آب استخر، اتصال مستقیم آن به بویلر است، اما در این صورت، مواد شیمیایی اضافه شده به آب استخر، باعث بروز خوردگی در قطعات کلیدی بویلر شده و منجر به خرابی زودهنگام آن می‌شوند. این در حالی است که با نصب مبدل حرارتی استخر که به عنوان "رابط" میان سیکل آب بویلر و سیکل آب استخر عمل می‌کند، ضمن محافظت از بویلر، آب استخر به سرعت تا دمای مورد نیاز گرم می‌شود.

ویژگی‌های مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله به دلیل کارایی بالا و سهولت در نگهداری، گزینه‌ای بسیار محبوب برای استخرهای شنا هستند. در داخل پوسته‌ی مبدل، دسته‌ای از لوله‌ها قرار گرفته‌اند که آب استخر در یک جهت از آن‌ها عبور می‌کند. آب بویلر در پوسته‌ی مبدل جریان پیدا می‌کند و با حرکت در جهت مخالف جریان آب استخر، گرمای خود را به آن انتقال می‌دهد و سپس، برای گرم شدن مجدد به بویلر بازگردانده می‌شود. هر دو جریان آب در یک سیکل گرمایش مداوم آنقدر از کنار هم می‌گذرند، تا زمانی که کل حجم آب استخر به دمای مناسب (حدود 28 تا 30 درجه سانتیگراد) برسد.

میراب آرین، شرکتی ایرانی است که همواره به تامین مدرن‌ترین تجهیزات و لوازم جانبی استخر، سونا و جکوزی می‌اندیشد. این شرکت، علاوه بر عرضه‌ی بهترین فیلترهای شنی و مبدل‌های حرارتی اروپایی و ایرانی با تکنولوژی روز دنیا، سیلیس کریستالی را با برند ایرانی MEGA POOL به بازار معرفی کرده است.

 

 


دیگر مطالب ویژه

معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر

لیست کامل