www.sanat.ir

:: تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ ::


درمورد ساخت تابلو چنج اور و اقلام مورد استفاده در آن چه میدانید ؟ چه نکاتی را برای ساخت و راه اندازی آن باید مدنظر قرارداد ؟

تابلو چنج اور چیست ؟ 

یکی از مواردی که در زمان خرید دیزل ژنراتور به احتمال زیاد شما با آن روبرو خواهید شد تابلو چنج اوور است. تابلو چنج اور تابلویی است که بصورت اتوماتیک برق کارخانه شما را از دیزل یا شبکه تامین‌می‌کند.

وقتی برق شبکه قطع می‌شود این تابلو به وسیله کنترلر روی آن، قطعی را فهمیده و سنس می‌کند و سپس بصورت اتوماتیک فرمان استارت را به دیزل ژنراتور می‌دهد و وقتی دیزل ژنراتور روشن شد و پارامترهای ولتاژ و فرکانس آن مشکلی نداشت کلید برق شهر را قطع کرده و کلید ژنراتور را وصل می‌کند و در زمان کار دیزل ژنراتور، به وسیله کنترلر تمام پارامترهای الکتریکال و مکانیکال دیزل بررسی میشوند و اگر مشکلی پیش بیاید سریعا دیزل ژنراتور را قطع کرده و از مدار خارج می‌کند و بعد از اینکه برق شهر برگشت کنترلر سریعا آن را سنس کرده و بعد از مدت زمان کوتاهی برق دیزل ژنراتور را قطع و سپس برق شهر را وصل می‌کند.

تابلو چنج اور دیزل ژنراتور

مشخصات مهم و فنی یک تابلو چنج آور:

توجه داشته باشید که مشخصات فنی یک تابلو چنج آور ممکن است بسته به نوع و کاربری آن متفاوت باشد.

ظرفیت تحمل جریان:  نشان دهنده حداکثر جریانی است که تابلو چنج آور قادر به تحمل آن است. این مشخصه بسته به نیازهای سیستم برقی و تجهیزات مورد استفاده تعیین می‌شود.

تعداد و نوع ورودی و خروجی: تابلو چنج آور ممکن است دارای ورودی‌های متعدد با نوع‌های مختلف باشد که باید با نیازهای سیستم هماهنگ شود.

نوع کنترل: تابلو چنج آور می‌تواند دارای کنترل دستی، کنترل خودکار یا هر دو باشد. این مشخصه بسته به نیاز و ترجیحات کاربران تعیین می‌شود.

ولتاژ و فرکانس: تابلو چنج آور باید با ولتاژ و فرکانس سیستم برقی سازگار باشد.

ابعاد و وزن: ابعاد و وزن تابلو چنج آور باید با محل نصب و نیازهای فضایی سازگار باشد.

استانداردها و مقررات: تابلو چنج آور باید با استانداردها و مقررات مربوط به صنعت برق سازگار باشد.

قابلیت‌های اضافی: برخی تابلوهای چنج آور ممکن است دارای قابلیت‌های اضافی مانند نمایشگر دیجیتال، سیستم‌های هشداردهی، رابط‌های ارتباطی و … باشند.

اجزای تابلو دیزل ژنراتور چیست؟

کنترلر

یکی از مهمترین اجزای تابلو چنج اور کنترلر آن است لذا وقتی در حال خرید تابلو چنج اور هستید حتما باید توجه کنید که کنترلر آن قابلیت ATS یا Auto Main Failure که همان تشخیص بی برقی است را داشته باشد و بتواند دو کلید زیر را کنترل کند:

  • کلید برق شهر
  • کلید ژنراتور

در واقع این دو کلید لازم است که بصورت ریموت یا باسیگنال قابل کنترل و قطع و یا وصل باشد و همچنین معمولا در سایزهای بزرگ از کلیدهای قدرت برند کلید اشنایدر یا ABB و در سایزهای کوچک از کنتاکتور برای این منظور استفاده می‌شود.

متخصصین مجرب ماه صنعت انرژی در طی سال ها تجربه و ساخت و نصب و راه اندازی تابلو چنج اور به مشتریان خود برد دیپسی 8620 را برای این منظور پیشنهاد میکنند.

خرید برد 8620

سایز شینه

از اجزای دیگر مهم تابلو چنج اور که خیلی باید به آن اهمیت بدهیم سایز شینه ها هستند. زیرا جریان اصلی از شینه های مسی عبور کرده و باید این شینه ها توانایی تحمل جریان دائم کار و همچنین تحمل جریان اتصال کوتاه را برای مدت کوتاهی داشته باشند و اگر نتوانند جریان اتصال کوتاه یا جریان دائم کار را تحمل کنند ممکن است منجر به ذوب شدن شینه ها و حتی باعث آتش سوزی شود.

رله UNDER

مورد دیگر که در تابلو چنج اور نیاز است به آن اهمیت داده شود این است که کلید ژنراتور باید حتما رله UNDER داشته باشد. این یک حفاظت مهم و ضروری برای ژنراتور است زیرا اگر ژنراتور بی برق باشد و مشکلی در ولتاژ یا فرکانس آن پیش بیاید این رله بصورت اتوماتیک ژنراتور را از مدار خارج می‌کند و از آسیب های شدید و جدی به آن جلوگیری می‌نماید.

ترانس جریان

قطعه بعدی که در تابلو دیزل ژنراتور مهم است ترانس جریان است. در واقع ترانس جریان یک سمپل از جریان بزرگ دیزل ژنراتور ایجادکرده و به کنترلر می‌دهد و کنترلر می تواند توسط این جریان پارامترهای الکتریکال دیزل را بررسی و کنترل نماید. پیشنهاد ما استفاده از ترانس‌های حفاظتی از ترانس های جریان حفاظتی است ولی اگر از ترانس جریان اندازه گیری هم استفاده کردید حتما باید دیزل ژنراتور شما کلید قدرت (که قابلیت قطع اتصال کوتاه را دارد) را داشته‌باشد .

رله

از اجزای دیگر تابلو چنج اوور می توان به رله های آن اشاره کرد. به این دلیل که رله ها به کنترلر وصل هستند و خروجی کنترلرها ترانزیستوری است. حتما رله هایی که برای مدار فرمان تابلو چنج او استفاده می‌کنید باید ید دار باشند تا جریان گردشی رله ها به خروجی ترانزیستوری کنترلر آسیب وارد نکند.

ترمینال ها

مورد بعدی استفاده از ترمینال ها و ترمینال جریان مناسب است اگر در تابلو از ترمینال جریانی استفاده کنیم. در زمان نیاز به تعویض CT می‌توان آن را SHORT کرده یا اگر زمانی لازم بود آن را SHORT می‌کنیم واز آتش سوزی و یا ترکیدن CT ها جلو گیری می‌کنیم. برای ما بقی ترمینال ها هم باید سایز آن ها مناسب با سایز وایر تابلو باشد. کنترلر تعدادی از سیگنال های ورودی شامل برق شهر و برق ژنراتور را به عنوان ورودی می گیرد و یک مثبت و منفی از باتری برای تغذیه خودش ورودی می گیرد. برای ورودی ها بهتر است از فیوز سکسیونری استفاده شود زیرا این فیوز تند کار است و احتمال آسیب دیدگی رله در زمان خطا بسیار کمتر است اگر از فیوز مینیاتوری استفاده کنید فیوز مینیاتوری به اندازه کافی سریع نبوده و ممکن است به برد و سیگنال های ورودی آن آسیب وارد شود.

بدنه تابلو برق

نکته دیگری که در زمان خرید تابلو چنج اور به آن باید دقت کنید نوع ورق و رنگ آمیزی بدنه تابلو است. سعی کنید حداقل از تابلویی استفاده کنید که ورق بدنه آن 5/1 متر و ورق درب آن 2 میلی متر باشد و نوع رنگ آن الکترواستاتیک باشد تا بتواند به مدت طولانی قابل استفاده باشد و آسیب نبیند و همچنین در صورت امکان در فضاهای بسیار سرد و فضاهای دارای رطوبت در داخل تابلو از گرمکن استفاده شود تا از شبنم زدگی در داخل تابلو جلوگیری شود.

هر سیستم الکتریکی نیاز به حفاظت دارد و فرقی ندارد این دستگاه ترانس، درایو موتور یا ژنراتور باشد. در واقع تابلو برق دیزل ژنراتور برای حفاظت دیزل ژنراتور است و اگر به درستی عمل نکند ممکن‌است در خطاها و شرایط غیرعادی دیزل ژنراتور ما آسیب شدید ببیند و هزینه ی مالی و جانی زیادی داشته باشد.

 

تابلو برق دیزل ژنراتور – اجزای اصلی تابلو برق دیزل ژنراتور

انواع تابلو دیزل ژنراتور:

تابلو دیزل ژنراتور تکی:

در این تابلو فقط یک کلید و کنترلر و متعلقات دیگر جهت حفاظت و کنترل دیزل ژنراتور تکی وجوددارد.

تابلو دیزل ژنراتور چنج اور یا ATS

در این نوع تابلو دو عدد کلید موتور دار با کنترل مناسب وجود دارد که به صورت اتوماتیک در صورت قطعی برق شهر دیزل ژنراتور را روشن کرده و کلید برق شهر را قطع و کلید ژنراتور را می‌بندد و در زمان برگشت برق شهر کلید ژنراتور را قطع و کلید برق شهر را وصل می‌کند. این تابلو می‌توان به صورت سنکرون و با ارتقاء کنترل این عمل را نیز انجام دهد که ما به اصطلاح به آن تابلوی سنکرون دیزل ژنراتور با قابلیت حذف چشمک می گوییم.

تابلو دیزل ژنراتور سنکرون چند ژنراتور:

این تابلو پیچیده تر از تابلوهای بالا و شامل چندین کلید و چندین کنترلر است که توانایی سنکرون چند ژنراتور با هم و یا با شبکه را دارد. برای ساخت و طراحی این تابلو نیاز به دانش کافی می باشد و بهتر است جهت خرید تابلو سنکرون دیزل ژنراتور از متخصصین مجرب ماه صنعت انرژی مشاوره کامل دریافت نمایید .

اجزای تابلو برق یک دیزل ژنراتور چیست؟

  • کنترلر دیزل ژنراتور
  • کلید حفاظتی یا کلید قدرت
  • باتری شارژر
  • ترانس جریان
  • ترانس ولتاژ
  • رله
  • شینه مسی
  • شینه ی ارت
  • بدنه تابلو

برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا انجام مشاوره با کارشناسان ما، میتوانید به وبسایت ماه صنعت انرژی مراجعه نموده و از طریق راه های ارتباطی درج شده با ما در ارتباط باشید .


دیگر مطالب ویژه

معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر

لیست کامل