ایجاد یک طرح روشنایی موثر و کارآمد برای هر فروشگاه ضروری است. یک فروشگاه با نور مناسب فضایی گرم و دلپذیر را فراهم می کند و مشتریان را به سمت محصولات جذب می کند. تحقیقات نشان می دهد که نورپردازی مناسب در فروشگاه فروش را تا 40 درصد افزایش می دهد، زیرا انسان ها ذاتا نور را دنبال می کنند.
این مقاله راههایی را برای بهینهسازی روشنایی فروشگاه جهت جلب توجه مشتری و تکمیل زیباییشناسی فضا بیان میکند.
فهرست مطالب:
● در نورپردازی فروشگاه تعادل ایجاد کنید
● برای روشنایی کلی و ایجاد حس راحتی از نور محیطی استفاده کنید
● یک طرح روشنایی برای منحصر به فرد کردن فضا ایجاد کنید
● به بافت در نورپردازی فروشگاه توجه کنید
● از شار نوری کافی، دمای رنگ مناسب، و CRI بالا در روشنایی فروشگاه استفاده کنید
● از چراغ های LED هوشمند استفاده کنید
● در فروشگاه لباس با نورپردازی اتاق پرو، رضایت مشتری را حاصل کنید
در نورپردازی فروشگاه تعادل ایجاد کنید
نورپردازی بی رویه برای نمایش محصولات در فروشگاه مناسب نیست. طراحی روشنایی صحیح، محصولات یا مناطق خاص فروشگاه را برجسته میکند و به مشتری اجازه میدهد تا روی یک کالا در یک زمان تمرکز کند.
فروشگاهی که خیلی روشن است یا از دمای رنگهای متضاد زیادی استفاده میکند، میتواند حواس خریدار را برهم بزند. در عوض، هنگامی که بین نور محیطی و نور تاکیدی تعادل ایجاد گردد می تواند بر تمرکز و حس مشتری تاثیر مثبت ایجاد کند.
نورپردازی تاکیدی با طراحی استراتژیک می تواند به جلب توجه به محصولات کمک کند، و نور محیطی می تواند روشنایی عمومی فضا را تامین کند و حال و هوای کلی ایجاد کند که باعث می شود خریداران در فضا احساس راحتی کنند.
برای مثال، میتوانید از چراغ خطی با پخش نور یکنواخت برای نور محیطی استفاده کنید. چراغ های خطی می توانند علاوه بر تامین روشنایی کلی فضا، با عناصر معماری ترکیب شوند و زیبایی فضا را چند برابر کنند. همچنین چراغ های اسپات را برای برجسته کردن محصولات کلیدی اضافه کنید.
در تصویر زیر، فروشگاه کتاب بوک لند را مشاهده می کنید که در نورپردازی آن از ترکیب چراغ های خطی با نور بالا (نور غیر مستقیم) و چراغ های اسپات شرکت نورانه استفاده شده است:
برای روشنایی کلی و ایجاد حس راحتی از نور محیطی استفاده کنید
نور محیطی در یک فروشگاه باید به اندازه کافی روشن باشد تا محصولات را روشن کند و در عین حال فضایی راحت فراهم کند. نور محیطی نه باید رنگ ها را از بین ببرد و نه باعث شود محصولات خیلی تیره یا کدر به نظر برسند.
از چراغ های خطی، دانلایت ها، و چراغ های دیواری برای ایجاد یک محیط دلپذیر استفاده کنید. سپس روی بخش هایی از فروشگاه که خریداران به نور بیشتری نیاز دارند، مانند میزهای خدمات مشتری یا باجههای صندوق، از چراغ های آویز به عنوان نور وظیفه استفاده کنید.
یک طرح روشنایی برای منحصر به فرد کردن فضا ایجاد کنید
هنگام بررسی طرح های مختلف روشنایی، اندازه و شکل فروشگاه و نوع محصولات را در نظر بگیرید. اگر تنوع محصولات بسیار زیاد است یا به طور تصادفی در سراسر فضا قرار می گیرند، می تواند باعث هرج و مرج بصری شود.
راه های کاهش هرج و مرج بصری:
● از قرار دادن چراغ ها در یک سطح در سراسر فروشگاه خودداری کنید. سطوح روشنایی را تغییر دهید تا بتوانید روی محصولات خاص تاکید بیشتری داشته باشید.
● از چراغهای اسپات برای روشنایی محصولات ویژه استفاده کنید.
● چراغ هایی را انتخاب کنید که مکمل دکوراسیون داخلی و زیبایی کلی فروشگاه باشد.
● از انعکاس خیره کننده و منابع نوری با خیرگی زیاد خودداری کنید.
خیرگی زمانی اتفاق می افتد که مقدار قابل توجهی از نور از یک منبع به طور مستقیم قابل مشاهده باشد. برای کاهش خیرگی، از چراغ های با پخش نور یکنواخت و یا چراغ های دارک لایت استفاده کنید.
به بافت در نورپردازی فروشگاه توجه کنید
توجه به بافت در طراحی روشنایی فروشگاه ضروری است و به ایجاد جذابیت بصری کمک می کند.
به عنوان مثال، هنگام انتخاب متریال برای سقف فروشگاه، از سطوح براق که نور سقف را منعکس می کنند خودداری کنید، زیرا می تواند باعث ایجاد حواس پرتی باشد. در عوض، از سطوح مات استفاده کنید، که به پخش نور و ایجاد یک محیط گرم در سراسر فضا کمک می کند.
علاوه بر این، از بافت ها برای افزودن عمق و بُعد به محصولات و برجسته کردن ویژگی های آنها استفاده کنید. هنگامی که نور پراکنده تر است، بافت جسم کمتر برجسته می شود. برعکس، زمانی که نور جهت دار باعث ایجاد سایه می گردد، بافت جسم نمایان می شود.
نکات زیر را برای ایجاد بافت در نظر بگیرید:
● سطوح شیشه ای مات، نور را پخش می کنند و فضایی گرم و دلپذیر ایجاد می کنند.
● نور کنترل شده، ویژگی های محصول را برجسته می کند و تمرکز را در نواحی کوچک ایجاد می کند.
● نور جهت دار توسط اسپات لایت ها بر بافت اشیاء تاکید دارد.
● نورهای فراتاب، روشنایی ملایم و غیرمستقیم ایجاد می کند و فضای گرمی و راحت بوجود می آورد.
از شدت روشنایی کافی، دمای رنگ مناسب، و CRI بالا در روشنایی فروشگاه استفاده کنید
شدت روشنایی:
برای ایجاد فضایی جذاب و روشن کردن گوشه های تاریک یک فروشگاه، باید میزان لوکس مورد نیاز در بخش های مختلف فضا را محاسبه کنید:
به عنوان مثال، یک فضای فروشگاهی می تواند بین 300 تا 500 لوکس لازم داشته باشد.
دمای رنگ:
انتخاب دمای رنگ مناسب بر حسب کلوین (K) در یک فضای فروشگاهی ضروری است. دمای رنگ می تواند محیطی گرم یا سرد ایجاد کند و بر دید مشتریان تاثیر بگذارد.
به عنوان مثال، برای ایجاد یک روشنایی طبیعی در اتاق های رختکن و فروشگاه های مواد غذایی، استفاده از چراغ های 4000K ، و در جواهر فروشی ها از دمای رنگ سردتر تا 5000K استفاده کنید.
شاخص نمود رنگ (CRI)
به طور کلی، هر چه شاخص نمود رنگ (CRI) یک منبع نور بالاتر باشد، رنگ محصول زیر آن نور واقعی تر یا طبیعی تر ظاهر می شود. CRI نقش مهمی در روشنایی فروشگاه ها ایفا می کند، زیرا یک محصول زمانی به بهترین شکل نمایش داده می شود که مصرف کنندگان بتوانند رنگ های آن را واقعی تر ببینند. معمولا CRI<span dir="LTR" style="color:#4D5156; 95 برای یک فروشگاه مناسب است.
از چراغ های LED هوشمند استفاده کنید
چراغ های LED در حال حاضر یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین انتخاب ها برای نورپردازی فروشگاه است، زیرا از نظر انرژی کارآمد، ماندگار و قابل تنظیم هستند. چراغ های LED در مقایسه با لامپهای سنتی کارایی و بازده نوری بالاتری دارند: یک چراغ LED حدود 50000 ساعت عمر مفید دارد، درحالی که لامپهای رشتهای که حدود 2000 ساعت دوام میآورند.
توانایی تنظیم شدت نور و رنگ در سیستم های روشنایی هوشمند، این امکان را فراهم می کند تا بتوان فضایی ایجاد کرد که مشتریان را به سمت خود بکشاند و آنها را ترغیب به ماندن طولانی تر کند.
همچنین در سیستم های روشنایی هوشمند، امکان کنترل سطوح روشنایی با توجه به فصل یا زمان روز وجود دارد و می توان به طور خودکار نورها را در صورت عدم استفاده کاهش داد.
در فروشگاه لباس با نورپردازی اتاق پرو، رضایت مشتری را حاصل کنید
وقتی نوبت به نورپردازی اتاقهای پرو میرسد، ایجاد فضایی دلپذیر و جذاب بسیار مهم است. این مهم ترین فضا در یک فروشگاه لباس است. هنگامی که یک مشتری وارد اتاق پرو می شود، اگر چیزی را که می بیند دوست داشته باشد احتمال خرید لباسی که در حال امتحان کردن است از 10 به 70 درصد افزایش می یابد.
نکات مهم در نورپردازی اتاق پرو:
● نور بالای سر: نورپردازی روی سقف، سایه های نامطلوب بر روی صورت و بدن ایجاد می کند و بدترین عیوب فرد را برجسته می کند.
● نور فلورسنت: نور فلورسنت در اتاق پرو منجر به سوسو زدن نور روی صورت می شود که می تواند چهره را سبز به نظر برساند.
● نورپردازی از جلو می تواند سطوح عمودی را روشن کند و مناسب است.
● نورپردازی غیر مستقیم باعث کاهش سایه ها می گردد.
به طور خلاصه، از چراغ های با CRI پایین، نور بالای سر، فلورسنت یا هالوژن خودداری کنید زیرا این کار باعث ایجاد سایه های بد و رنگ های نامطلوب می شود.
نتیجه گیری
متعادل کردن لایه های نور (محیطی، تاکیدی، تزیینی و وظیفه) برای یک فضای فروشگاهی ضروری است. نور محیطی کافی را توسط دانلایت ها و چراغ های سقفی ایجاد کنید تا مشتریان بتوانند به طور واضح ببینند و احساس راحتی کنند. برای جلب توجه مشتریان و برجسته کردن محصولات، نورهای تاکیدی و تزیینی را اضافه کنید. انتخاب دمای رنگ مناسب و منابع نور با CRI بالا نیز از اهمیت بسیار زیادی در نورپردازی یک فروشگاه برخوردار هستند.
ما در نورانه با تولید چراغ های LED با قطعات اروپایی و 5 سال گارانتی، مفتخریم که بهترین طرح های روشنایی و نورپردازی را برای فضای شما ارائه دهیم.
وبسایت نورانه: www.nooraneh.com
تماس: 79924-021