www.sanat.ir

:: کاربرد سنسورهای دمایی WIKA در صنایع ::


کاربرد سنسورهای دمایی WIKA در صنایع

در تمام پروژه­های صنعتی ابزارهای مختلفی وجود به­کار می­رود که هر یک عملکرد خاص خود را دارند که سنسور دما یکی از این ابزارها است. این سنسورها کاربردهای فراوانی دارند و در پیشرفت و رشد پروژه­های مختلف بسیار تاثیرگذار می­باشند. در این مطلب قصد داریم تا تعریف دقیقی از سنسورهای دما و کاربردهای آن در صنایع را مورد بررسی قرار دهیم و با نمونه­هایی از سنسورهای دما شرکت ویکا آشنا شویم.

سنسور دما چیست؟

سنسور دما یا ترمومتر الکتریکی ابزاری است که به­ جهت اندازه­گیری درجه گرما یا برودت و تبدیل آن به یک واحد قابل خواندن مورد استفاده قرار می­گیرد. این سنسور می­تواند دمای مایعات، جامدات و گازها را اندازه­گیری کند. سنسورهای دما در اشکال و اندازه­های مختلفی وجود دارند که سنسورهای تماسی و غیرتماسی از اصلی­ترین نوع آن­ها می­باشند.

عملکرد این ترمومتر به ولتاژ دیود وابسته است؛ زیرا تغییر دما با مقاومت دیود متناسب است. هر چه دما گرم­تر باشد، مقاومت آن بیشتر خواهد بود و بالعکس. مقاومت در برابر دیود اندازه­گیری می­شود و سپس به واحد قابل خواندن دما (سانتیگراد، فارانهایت و...) تبدیل شده و به­شکل عددی بر روی واحدهای بازخوانی در معرض نمایش قرار می­گیرد. در حوزه نظارت ژئوتکنیکی، این سنسورهای دما برای اندازه­گیری دما داخل سازه­هایی مانند سدها، پل­ها، نیروگاه­ها، ساختمان­ها و... به­کار می­رود.

معرفی انواع سنسور دما

همان طور که گفتیم، سنسورهای دما انواع مختلفی دارد. قبل از خرید سنسور دمای WIKA پیشنهاد می­کنیم موارد زیر را مطالعه فرمایید.

·       سنسور Pt100

این سنسور که به سنسور RTD هم معروف است از جمله سنسورهای مقاومتی می­باشد که مقاومت الکتریکی هادی در دماهای متفاوت را اندازه­گیری می­کند. از این سنسور در اکثر صنایع علی­الخصوص در مواردی که دما زیر 600 درجه سانتی-گراد باشد، استفاده می­شود.

عدم استفاده از این سنسور در صنایع مختلف ممکن است دستگاه را دچار خطا و مشکل کند و خسارت­های مالی بسیاری به بار آورد. در خرید WIKa سنسور دما Pt100 لازم است موارد زیر را مدنظر قرار دهید.

·        به نوع سنسور Pt100 توجه کنید.

·       کابل سنسور را به­دقت بررسی نمایید.

·       سنسورهای کلاس A با دقت 0.15 درجه را مدنظر قرار دهید.

·       سنسور Pt1000

این سنسور نیز در دسته سنسورهای RTD قرار دارد و اصلی­ترین تفاوت آن با سنسور Pt100 در مقاومت اسمی آن است. عبارت Pt در این سنسورها به پلاتین و عدد 1000 آن  به معنی مقاومت 1000 اهمی آن در دمای صفر درجه سانتی­گراد می­باشد. این سنسور دما از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است که از جمله آن می­توان به دقت بالاتر، ثبات بهتر، قابلیت تکرارپذیری و البته قیمت بالاتر این سنسور اشاره کرد.

این سنسور از پرکاربردترین سنسورهای دما در صنعت است. با خرید سنسور دمای WIKA می‌توانید از مزایای بسیار این نوع سنسور بهره­مند شوید. در ادامه به چند مورد از این مزایا اشاره می‌کنیم.

·       متریال این سنسور از جنس پلاتین می­باشد.

·       این نوع سنسورها با افزایش دما مقاومت بیشتری را ارائه خواهند داد.

·       سنسور Pt1000 در مقایسه با سایر سنسورها از دقت اندازه­گیری فوق­العاده­ای برخوردار است.

·       حسگر Pt1000 پایداری بالاتری دارد.

·       مصرف انرژی در این حسگر بسیار پایین است.

·       از حسگر Pt1000 شرکت WIKA در موارد مختلفی مثل خنک­سازی، گرمایش، خودروسازی و تهیه می­توان استفاده کرد.

در نظر داشته باشید که اغلب سنسورهای Pt1000 دارای 3 سیم هستند اما این نوع سنسور در انواع مختلف 2، 3 و 4 سیمه ارائه می­شود.

·       ترموکوپل

ترموکوپل­ها سنسوری هستند که برای اندازه­گیری درجه حرارت از 2 فلز مختلف به هم متصل تشکیل شده­اند. نقطه اتصال (اتصال داغ) نقطه اندازه­گیری واقعی سنسور دما را مشخص می­کند و انتهای سیم به دماسنج ترموکوپل یا دستگاه دارای قابلیت اتصال به ترموکوپل دیگر است. درصورتی که ترموکوپل­ها در پیکربندی مناسبی به­کار روند، می­توانند دامنه وسیعی از  دما را اندازه­گیری کنند. برای مثال با خرید ترموکوپل WIKA می­توانید دماهای بالا تا +1700 درجه سانتی­گراد را نیز اندازه بگیرید.

·       سنسور RTD

این سنسورها براساس تغییرات مقاومت مواد کار می­کنند. به این صورت که یک جریان الکتریکی را از نزدیک­ترین سطح برای اندازه­گیری عبور می­دهند تا مقاومت ماده به­وسیله دستگاه تعیین شود. در واقع عملکرد کلی این سنسور براساس رابطه بین دما قطعی و مقاومت است که نهایتا آن را اندازه­گیری می­کند. در واقع زمانی که دما قطعه افزایش یابد، دمای سنسور RTD نیز بیشتر می­شود. اما سوال اینجاست که خرید ویکا سنسور rtd چه مزایایی دارد؟

·       این سنسورها عملکرد فوق­العاده دقیقی دارند.

·       این سنسور پایداری قابل توجهی را ارائه می­دهد.

·       سنسور rtd در مقابل نویزهای الکتریکی مقاوم است.

سنسورهای نوع rtd شرکت ویکا در انواع مختلفی ارائه می­شوند که از جمله آن می­توان به مواردی مثل سنسورهای تخت rtd، سنسورهای کویلی rtd و سنسورهای استوانه­ای rtd اشاره کرد. هر یک از سنسورهای نام برده ویژگی­های خاص خود را دارند و برای کاربردهای مختلفی مناسب هستند.

 

·       سنسور NTC

اغلب این نوع سنسورها از مواد نیمه­هادی تشکیل شده­اند و برای اندازه­گیری دما، از مقاومت سرامیکی یا کامپوزیت فلزی استفاده می­کنند. در حالت کلی سنسورهای ntc تابع دما هستند و دمای محیطی را به پارامتر مقاومت الکتریکی تبدیل می­کنند. این نوع سنسورها انواع مختلفی دارند که شامل ان­تی­سی­های مهره­ای، دیسکی، شیشه­ای، کلیپسی و... است. از جمله مزایا خرید سنسور دما WIKA نوع ntcمی­توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       این نوع سنسور ابعاد کوچکی دارد.

·       سنسور ntc از حساسیت بالایی برخوردار است؛ به­گونه­ای که در ازای هر درجه افزایش دما، مقاومت سنسور 5 درصد کاهش می­یابد.

·       این سنسور در برابر شوک، ضربه و... مقاومت خوبی دارد.

·       از این نوع سنسور برای اندازه­گیری دماهای خارجی نیز می­توان استفاده کرد.

معرفی سنسور دما شرکت WIKA و کاربردهای آن

قبل از خرید سنسور دمای WIKA بیایید با چند نمونه از سنسورهای دمای این شرکت آشنا شویم.

·       RTD Sensor

این سنسورها از یک لوله محافظ یکپارچه فلزی که به سادگی قابل تغییر می­باشد، ساخته شده و نمونه­های زیادی با قابلیت دوام در برابر انفجار نیز عرضه شده است. محدوده اندازه­گیری این سنسورها از -196 تا +600 درجه می­باشد.

سنسور rtd  از فولاد ضد زنگی که در لوله محافظ به کار رفته، ساخته شده که قابلیت­های بسیاری را برای استفاده در محیط­های مایع و گاز به آن می­بخشد.

باتوجه به ویژگی­های بیان شده، سنسور دما rtd شرکت ویکا برای استفاده در صنعت ماشین­سازی، کارخانه و ساخت کشتی، صنایع غذایی و آشامیدنی، فناوری بهداشتی، فناوری انرژی و نیروگاه­های صنایع شیمیایی، گرمایش و تهویه مطبوع کاربرد دارد.

·       مدل TR11-A

دامنه اندازه­گیری دما توسط این مدل از -50 تا +250 می­باشد. شما می­توانید براساس نحوه استفاده و نوع اتصال آن­ها، تعداد و نوع سنسورها را با هوشیاری بالا انتخاب نمایید.

·       مدل TR20

این سنسور از یک سر فولادی ضدزنگ با طراحی بهداشتی تشکیل شده و به ­همین دلیل در صنایع غذایی، صنایع زیستی و دارویی، کاربردهای بهداشتی، نصب درب ظروف برای مخلوط کردن کاربردی است. همچنین متریال به­ کار رفته و کیفیت بالا محصول باعث شده تا نصب و حذف آن بسیار آسان باشد.

جمع­بندی

حال با توجه به موارد بیان شده، چنانچه قصد خرید سنسور دمای WIKAرا دارید بهتر است از طریق یک مرکز معتبر اقدام نمایید. شما می­توانید با مراجعه به سایت اینترنتی فروشگاه ژرمن الکتریک تنوع بی­نظیری از محصولات شرکت ویکا را مشاهده کنید. همچنین مشاوران این شرکت، اطلاعات لازم برای خرید باکیفیت­ترین نوع این سنسورها را در اختیار شما قرار خواهند داد.


دیگر مطالب ویژه

دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ فرش یکی از هنرهای بزرگ ایران درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر روش های افزایش طول عمر لاستیک تحولات اخیر در صنعت حمل‌ و نقل بین‌المللی چیلر، شاهزاده خنکای مطبوع ساخت منبع دو جداره آب گرم موتورخانه سفارشی در تمام ظرفیت ها خرید دستگاه تولید زغال و سرمایه گزاری در تولید زغال صنعتی مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت کشاورزی چه کابردهایی دارند؟ لوله گالوانیزه گرم و سرد؛ ویژگی‌ها و مشخصات، نوع کاربرد پی‌ال‌سی دلتا، بهترین برند PLC در بازار واترجت صنعتی آب سرد چیست ؟ قیمت خرید بهترین واترجت صنعتی

لیست کامل