www.sanat.ir

:: لوله کاروگیت | معرفی کامل به همراه مشخصات فنی ::


در دو دهۀ اخیر پیشرفت تکنولوژی در صنایع مختلف باعث شده‌است تا شاهد تولید انواع مختلفی از تجهیزات لوله‌کشی باشیم. در این زمینه لوله کاروگیت ازجمله محصولات باکیفیت و دارای عملکرد منحصر‌به‌فرد است که در بسیاری از صنایع به‌کار برده می‌شود و مهندسان و صنعتگران از نحوۀ عملکرد، کارایی و طول عمر این نوع لوله رضایت کامل دارند. البته استفاده از لوله کاروگیت با توجه به ابعاد و اندازه‌های مختلف، قوانین و استانداردهای خاص خود را دارد. بدین صورت که این لوله‌ها به‌طور کامل زیر زمین قرار مي‌گيرند و دفن می‌شوند. پس از آن با ایجاد اتصالات محکم بین لوله‌های کاروگیت موجود، فرآیند انتقال آب و سایر سیالات صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه نصب و استفاده از این لوله‌ها تا حد زیادی به مشخصات و ساختار فنی آن بستگی دارد، در ادامه قصد داریم به بررسی مشخصات فنی لوله کاروگیت بپردازیم.

برای اینکه به صورت کامل با مشخصات فنی لوله پلی اتیلن دوجداره یا همان کاروگیت آشنا شوید ابتدا به تعریفی از لوله پلی اتیلن با این عنوان که لوله کاروگیت چیست و کجا کاربرد دارد می پردازیم. البته تعاریف دقیق این نوع لوله در سایتهای زیادی از جمله neshagostar.com, lowes.ocm, pipe-sanat.com, adspipe.com, homedepot.com وجود دارند که انواع و اقسام لوله های کاروگیت را عرضه می کنند. شایان ذکر است در میان سایتهای معرفی شده، pipe-sanat در ایران وجود دارد و قسمتی از این مطالب را از سایت این شرکت عیننا نقل کرده ایم.

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت  (Corrugated pipe)  یک لوله  پلیمری و خرطومی شکل است که سطح بیرونی لوله  اسپیرال ( مارپیچ یا موج دار) و سطح داخلی آن صاف و صیقلی می باشد. اغلب در مکانهایی که نیاز به انعطاف پذیری، استحکام و دوام فوق العاده بالایی داشته باشند به کار برده می شود. به‌ طورکلی لوله‌های کاروگیت از یک ماده به نام پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند، ازاین‌رو انعطاف‌پذیری بالا، طول عمر، استحکام و مقاومت فشار قابل قبولی دارند. درواقع ساختار باکیفیت و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این محصول باعث شده‌است تا شاهد افزایش استفاده از آن در سال‌های اخیر باشیم. البته لوله‌های کاروگیت مشخصات فنی و ساختار خاص خود را دارند و مصرف‌کنندگان می‌بایست با آگاهی کامل نسبت به این موضوع، اقدام به تهیه و خرید آن کنند. به‌تبع هرچه لوله کاروگیت خریداری‌شده تناسب و سازگاری بیشتری با محیط و نوع کار داشته باشد، کیفیت کار و دوام آن نیز افزایش می‌یابد.

تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل آمده نیز نشان داده‌است که لوله‌های کاروگیت از پلاستیک‌های سبک و بادوام ساخته شده‌اند و همین امر باعث شده‌است تا کیفیت و طول عمر آن‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند و جایگزین مناسبی برای لوله‌های قدیمی باشند. علاوه‌بر این از بین اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشخصات فنی لوله کاروگیت می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره کرد. به‌گونه‌ای که برای استفاده در مسیرهای مارپیچ و ناهموار مناسب است و فرآیند لوله‌گذاری خطوط مختلف آب و سایر سیالات را تسریع بخشیده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به لوله های کاروگیت و همچنین استعلام قیمت و خرید آن می توانید به صفحه لوله کاروگیت پایپ صنعت خاورمیانه مراجعه کنید.

مزایای استفاده از لوله‌های کاروگیت

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، لوله کاروگیت از یک ساختار باکیفیت و دارای کارایی منحصر‌به‌فرد برخوردار است، ازاین‌رو به‌کارگیری این مدل از لوله‌های پرکاربرد مزایای فراوانی را برای مصرف‌کنندگان این نوع از لوله در صنایع گوناگون به‌همراه دارد. بعضی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لوله‌های کاروگیت به شرح زیر عبارت است از:

·                برخورداری از ضریب اصطکاک بسیار پایین نسبت به سایر لوله‌ها؛ این ویژگی بارز باعث شده‌است تا سیالات به‌راحتی درون آن حرکت کنند و همین امر زمینۀ مناسبی برای انتقال سریع و باکیفیت مایعات در صنایع مختلف شده‌است.

·                مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی، قلیایی و هرگونه خوردگی.

·                عملکرد بهینه همراه با توان و مقاومت دمایی بالا؛ به‌گونه‌ای که قادر است در دماهای بسیار بالا فعالیت کند و ساختار و کارایی خود را در بهترین شرایط ممکن حفظ نماید.

·                انعطاف‌پذیری بالا و نصب سریع و آسان در محیط‌های پیچ‌درپیچ و صعب العبور.

·                افزایش مقاومت اتصالات جوش داده‌شده به جهت یکسان بودن آلیاژ لوله و اتصالات؛ البته کیفیت ساخت و آلیاژ به‌کاررفته در آن نیز موجب افزایش مقاومت اتصالات قبل و بعد از فرآیند جوشکاری شده‌است.

·                مقاوم در برابر ساییدگی و سست نشدن قسمت‌های مختلف لوله کاروگیت.

·                وزن بسیار سبک و حمل آسان جهت استفاده در پروژه‌های مختلف.

·                قیمت مقرون‌به‌صرفه و کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌های لوله‌گذاری و خط لولۀ صنعتی و غیرصنعتی.

·                همچنین در ساخت انواع مخازن ذخیره آب و مایعات و همچنین انواع مهنول از انواع لوله های کاروگیت استفاده می شود.

انواع اتصالات در لوله کاروگیت

با توجه به اینکه لوله‌های کاروگیت ابعاد و اندازۀ محدودی دارند، قطعاً نمی‌توان با یک یا دو لوله فرآیند انتقال آب و انواع سیالات را انجام داد. بر همین اساس با استفاده از اتصالات باکیفیت و استاندارد، چندین لوله کاروگیت را به هم متصل کرده و بدین صورت خطوط لوله در شبکه‌ها و صنایع مختلف راه‌اندازی می‌گردد. در این‌ خصوص نیز اتصالات مرتبط با این دسته از لوله‌ها به چهار دستۀ کلی تقسیم‌بندی شده‌است. این دسته از اتصالات چهارگانه به ترتیب زیر است:

1) جوش بات ولد یا لب به لب

این نوع اتصال معمولاً برای انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین ترتیب از طول لوله‌ها حداکثر استفاده می‌شود و نحوۀ جوش دادن آن‌ها به‌صورت لب‌به‌لب است. بدین نحو که دو لبۀ لوله‌های موردنظر را حرارت می‌دهند تا دمای آن به بیش از ۲۰۰ درجۀ سانتی‌گراد برسد. پس از آن با تراز کردن و زیرسازی مناسب، لوله‌ها با فشار زیاد به یکدیگر چسبانده می‌شوند. درواقع این روش جوش و اتصال لوله‌های کاروگیت با هدف استفادۀ بهینه از حداکثر فضای موجود انجام می‌گردد، ازاین‌رو هنگام بررسی مشخصات فنی لوله کاروگیت این روش اتصال نیز مدنظر مهندسان و تیم‌های لوله‌گذاری قرار می‌گیرد تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف لوله برای مسافت‌های طولانی، هزینه‌های لوله‌گذاری و اجرای آب و فاضلاب به حداقل برسد.

2) جوش اکستروژن

این روش جوش و اتصال لوله‌های کاروگیت معمولاً برای لوله با سایز بیش از ۸۰ سانتی‌متر به‌کار برده می‌شود. در این زمینه ابتدا لبه‌های هر دو لوله حرارت داده می‌شوند و سپس با استفاده از دستگاه اکسترودر مواد مذاب پلیمری بین آن ریخته‌شده تا بدین نحو به یکدیگر متصل شوند. این روش اتصال از مقاومت بالایی در برابر هرگونه ضربه برخوردار است و به عقیدۀ بسیاری از مهندسان و متخصصان، برای استفاده جهت لوله‌های گازی در عمق زیاد به‌منظور تحمل فشارهای سطحی و زیرسطحی بهترین گزینه است.

3) جوش الکتروفیوژن

برای انجام این نوع از اتصالات ابتدا هر دو لوله کاروگیت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. بعد از آن صفحات الکتروفیوژن در اطراف لوله‌ها قرار داده می‌شود تا هنگام عبور جریان برق از بوبین‌های، حرارتی صفحات گرم‌شده و به لوله‌ها متصل شوند. این نوع از جوش نیز اتصال محکم و یکپارچه‌ای را به‌وجود می‌آورد و معمولاً برای خطوط انتقال مواد نفتی، شیمیایی و سایر فرآورده‌های اشتعال‌زا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4) اتصالات مکانیکی

استفاده از اتصالات مکانیکی سریع‌ترین روش برای متصل کردن لوله‌های کاروگیت به یکدیگر است و بهره‌گیری از کوپلینگ‌های فشاری سبب شده‌است تا یک اتصال مقاوم و ناگسستنی بین لوله‌ها به‌وجود بیاید و در طول مدت زمان شاهد عملکرد مطلوب و طول عمر بالای آن‌ها باشیم.

مشخصات فنی لوله کاروگیت

برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین لوله کاروگیت را از نظر ساختار و نحوۀ عملکرد انتخاب و خریداری کنید، می‌بایست با مشخصات فنی آن آشنایی داشته باشید. در این راستا مشخصات فنی این نوع از لوله‌های پرکاربرد شامل موارد زیر می‌شود:

·                در ساخت لوله کاروگیت صرفاً از گرانول، پودر و عناصر مجاز استفاده می‌شود. اضافه کردن هرگونه مواد غیرمجاز و نامتعارف موجب بهم‌ریختگی ساختار لوله می‌شود و کیفیت و کارایی آن را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

·                مشخصات ساختاری و کیفیت محصول می‌بایست متناسب با استاندارد EN 13476 باشد.

·                چگالی، شاخص جریان مذاب و مقاومت لوله کاروگیت براساس استاندارد 9116 ISIRI سنجیده و ارزیابی می‌گردد.

·                به‌منظور بررسی کیفیت ساختار، در پایان، آزمون انعطاف‌پذیری و ضربه انجام می‌گیرد و بعد از تأیید نهایی محصول روانۀ بازار می‌شود.

·                مقاومت مکانیکی لوله‌های کاروگیت بین ۱۶ تا ۵/۳۱ کیلو‌نیوتن بر مترمربع است.

·                ابعاد لوله‌های ساخته‌شده ۲۰۰، ۲۵۰، ۳۱۵، ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ است. البته این اندازه‌ها نیز قابل تغییر است و بنا‌به نیاز و درخواست مصرف‌کنندگان، لوله‌های کاروگیت با ابعاد سفارش داده‌شده ساخته می‌شوند.

سخن پایانی

لوله کاروگیت از باکیفیت‌ترین و کاربردی‌ترین لوله‌های موجود در بازار است که به‌لحاظ برخورداری از ساختار مقاوم، طول عمر بالا و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده، در بسیاری از صنایع نظیر آب و فاضلاب، پتروشیمی، خطوط انتقال مایعات سنگین و شیمیایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما نیز می‌توانید با توجه به انواع اتصالات و لوله‌های کاروگیت موجود در بازار، براساس نوع نیاز، زمینۀ فعالیت و شرایط اقتصادی، مناسب‌ترین لوله را انتخاب و خریداری کنید.

اگر قصد خرید انواع لوله های کاروگیت را دارید و می خواهید از تولید کننده آن را تولید ولی دسترسی به خارج کشور ندارید و یا می خواهید در مدت زمان اندکی لوله های خود را تحویل بگیرید. می توانید از تولید کننده بزرگ لوله کاروگیت یعنی پایپ صنعت خاورمیانه لیست خود را بخواهید. این شرکت بدون واسطه کار میکند و در سراسر ایران لوله های کاروگیت شما را تحویل، نصب و راه اندازی می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۴۷۳۸۹ و ۰۹۱۲۹۵۴۶۷۰۲ تماس بگیرید و یا به سایت https://pipe-sanat.com/ مراجعه کنید.

منبع: جام جم


دیگر مطالب ویژه

دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ فرش یکی از هنرهای بزرگ ایران درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر روش های افزایش طول عمر لاستیک تحولات اخیر در صنعت حمل‌ و نقل بین‌المللی چیلر، شاهزاده خنکای مطبوع ساخت منبع دو جداره آب گرم موتورخانه سفارشی در تمام ظرفیت ها خرید دستگاه تولید زغال و سرمایه گزاری در تولید زغال صنعتی مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت کشاورزی چه کابردهایی دارند؟ لوله گالوانیزه گرم و سرد؛ ویژگی‌ها و مشخصات، نوع کاربرد پی‌ال‌سی دلتا، بهترین برند PLC در بازار واترجت صنعتی آب سرد چیست ؟ قیمت خرید بهترین واترجت صنعتی

لیست کامل