www.sanat.ir

:: بررسی تخصصی قیمت شیر سوزنی، کاربرد و انواع آن ::


یکی از مهمترین لوازمی که در خطوط لوله کشی استفاده می‌شود، شیر سوزنی است. از این ابزار برای تنظیم و کنترل جریان سیال عبوری از لوله استفاده می‌کنند. این نوع شیر انواع مختلفی دارد و همچنین در موارد مختلفی نیز می‌توان از این شیر استفاده کرد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی شیر سوزنی و هر آنچه درباره آن باید بدانید بپردازیم.

 

شیر سوزنی چیست؟

شیر سوزنی یکی از شیرآلات صنعتی است که وظیفه کنترل جریان سیال را به عهده دارد. این کار توسط یک قطعه سوزنی شکل که بر روی آن تعبیه شده است انجام می‌گردد. در برخی از مسیر هایی که باید دبی جریان کنترل شود، معمولا از شیر سوزنی استفاده می‌کنند. کنترل جریان سیال به کمک کورس کاری بالای این شیر انجام می‌گیرد. وقتی که هندل شیر حرکت می‌کند در داخل پلاک شیر نیز یک حرکت عمودی کوچکی شکل می‌گیرد.

این کار سبب می‌شود که مسیر جریان باز شود. البته نکته‌ ای که در مورد این نوع شیر باید بدانید این است که در مقابل فشار زیاد و جریان ناگهانی آسیب‌پذیر است؛ بنابراین قبل از اینکه جریان به داخل این شیر برسد باید آن را کنترل نمود. همچنین اگر سیال از نوع چسبنده بوده و یا لزجت آن بسیار بالا باشد، نباید از شیر سوزنی استفاده کرد.

 

کاربرد شیر سوزنی

حوزه ابزار دقیق حوزه‌ ای است که شیر سوزنی بیشترین کاربرد را در آن دارد. شیر هایی که در این حوزه استفاده می‌شوند باید تحمل زیادی در مقابل فشار بالا داشته باشند. به همین دلیل بدنه شیر های سوزنی را با فورج یکپارچه تولید می‌کنند. این شیر ها در انواع صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ صنایعی همچون مواد دارویی، مواد غذایی و همچنین مواد شیمیایی موارد استفاده این نوع شیر هستند. این نوع شیر در نیروگاه‌ ها نیز کاربرد های زیادی دارد‌. کاربرد های مختلف شیر سوزنی موجب شده است که به انواع مختلفی تقسیم شود که در ادامه به آن ‌ها اشاره می‌کنیم.

 

 

انواع شیر سوزنی با توجه به نوع کاربرد های آن

شیر سوزنی (گلوب ولو) با توجه به نوع کاربرد هایی که دارد به چند نوع تقسیم می‌شود؛ شیر سوزنی بخار، شیر سوزنی برنجی و شیر سوزنی فولادی.

 

شیر سوزنی بخار

از آنجایی که از شیر سوزنی برای انواع سیالات و مواد مختلف استفاده می‌شود، بنابراین با توجه به نوع ماده جنس شیر نیز تغییر می‌کند. از شیر سوزنی بخار برای کنترل بخار استفاده می‌شود. این نوع شیر، خود دارای سه نوع مختلف است؛ بندآور کروی، بندآور ترکیبی و بندآور سرپوش‌دار. شیر سوزنی بخار این امکان را دارد که جریان سیال در آن تغییر جهت دهد. همین تغییر جهت موجب می‌شود که جریان دچار تلاطم گردد. به شیر سوزنی بخار، شیر بشقابی نیز گفته می‌شود؛ زیرا دریچه این نوع شیر شبیه یک بشقاب است. نحوه قرارگیری شیر سوزنی با جهت بستن بندآور هماهنگ است. در واقع اگر بندآور خلاف جهت جریان ببندد شیر باز می‌شود؛ زیرا انرژی جنبشی سیال می‌خواهد از بستن بندآور جلوگیری کند. هنگامی که بستن بندآور در جهت جریان باشد انرژی جنبشی به بستن آن کمک کرده و از باز شدن شیر جلوگیری می‌کند. این ویژگی در مواقعی که نیاز به بستن سریع جریان وجود داشته باشد بسیار کاربردی است.

 

شیر سوزنی برنجی

یکی دیگر از انواع شیر سوزنی، نوع برنجی آن است. مقاومت شیر سوزنی برنجی در مقابل مواد شیمیایی بسیار بالا است. از این نوع شیر ها برای آب شرب، سیستم‌ های هیدرولیک، لوله‌کشی گاز و همچنین مواردی که نیاز به دمای بالا دارند استفاده می‌شود. اما برای مواردی همچون آب شور، آب مقطر، اسید یا کلرید نباید از شیر سوزنی برنجی استفاده کرد.

 

شیر سوزنی فولادی

شیر سوزنی فولادی از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. این نوع شیر در برابر اغلب سیالات، مقاومت شیمیایی بالایی دارد. همچنین در مقابل دما و فشار بالا نیز بسیار مقاوم است. از این شیر می‌توان برای مواردی همچون آب دریا نیز استفاده کرد. زیرا آب دریا حاوی موادی است که دارای خاصیت خورندگی هستند.

 

انواع شیر سوزنی بر مبنای موارد استفاده آن

دسته ‌بندی دیگری نیز برای شیر سوزنی وجود دارد که بر مبنای موارد استفاده آن است. شیر سوزنی نرمال یا استاندارد، شیر سوزنی رینگ پره ‌ای و شیر سوزنی با سیلندر سوراخ‌ دار. در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

 

شیر سوزنی نرمال یا استاندارد

از این شیر برای کنترل و شکستن جریان در خطوط لوله استفاده می‌شود. در واقع در شیر سوزنی نرمال فشار زیادی که قبل از رسیدن به شیر وجود داشت با رسیدن به شیر کمتر می‌شود.

 

شیر سوزنی رینگ پره ای

از شیر سوزنی رینگ پره ‌ای برای کاهش فشار استفاده می‌شود. البته این کاهش فشار بیشتر از کاهش فشار در نوع شیر نرمال است. در واقع در شیر رینگ پره ‌ای، شیر باید فشار بیشتری را تحمل کند.

 

شیر سوزنی با سیلندر سوراخ دار

از شیر سوزنی با سیلندر سوراخ‌دار برای کاهش  فشارهای زیاد و کنترل دبی استفاده می‌شود. این شیر برای کنترل سیستم ورودی به داخل اتمسفر کاربرد دارد و به دو نوع هود دار و بدون هود تقسیم می‌شود. شیر هود دار برای مواردی استفاده می‌شود که سرویس خروجی بتواند دوباره به داخل محفظه شیر برگشت کند. اگر بر سر راه سرویس خروجی از شیر، مانعی مانند دیواره بتنی وجود نداشته باشد از شیر سوزنی بدون هود استفاده می‌شود.

 

قیمت شیر سوزنی

همانطور که گفتیم شیر سوزنی انواع مختلفی دارد و در موارد متعددی استفاده می‌شود. در واقع کاربرد های این شیر در موارد مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین نمی‌توان یک قیمت واحد برای تمام انواع شیر ها بیان کرد. قیمت این نوع شیر معمولاً بر مبنای کاربرد و جنس آن می‌تواند متفاوت باشد. همچنین عوامل دیگری همچون برند، سایز و مدل شیر در قیمت آن تاثیرگذار است.

شیرآلات سوزنی در انواع مدل ‌هایی مانند صنعتی، نیمه صنعتی و ارائه می‌شوند. تمامی این موارد می‌توانند در نحوه قیمت گذاری شیر تاثیر داشته باشند. اما اگر بخواهیم یک رنج حدودی برای آن در نظر بگیریم معمولاً از حدود ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان شروع شده و تا ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان نیز می‌رسد.

 

خرید شیر سوزنی پایپینو

از آنجایی که شیرآلات صنعتی شباهت‌ های زیادی به یکدیگر دارند، ممکن است در انتخاب آن ‌ها دچار اشتباه شوید؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید با انواع این شیرآلات آشنا باشید؛ زیرا موارد استفاده هر کدام از این شیرها متفاوت است. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع شیر سوزنی، قیمت شیر سوزنی و  کاربرد های آن آشنا کنیم. جهت خرید انواع شیرآلات صنعتی مورد نظر خود با قیمتی رقابتی و تضمین کیفیت کافیست سری به وب سایت پایپینو (pipeino.com) بزنید. کارشناسان پایپینو به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات و تامین نیاز صنایع شما عزیزان هستند.


دیگر مطالب ویژه

معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر

لیست کامل