www.sanat.ir

:: بهبود صنعت حمل و نقل با تکیه بر نوآوری‌های فولادی ::


با کاهش منابع طبیعی و انرژی‎های تجدیدناپذیر، صنعت خودرو بقای خود را در تولید خودور الکتریکی می‌بیند. امروزه بسیاری از کشورهای جهان مانند چین، آمریکا، نروژ، ژاپن، آلمان و... از این ایده استقبال کرده‌اند و درصد خریدوفروش خودروی برقی و الکتریکی نسبت به یک دهه پیش افزایش چشم‎گیری پیدا کرده است! در حال حاضر تمرکز طراحان مطرح خودرو بر پایداری، ایمنی و راحتی مسافران است؛ اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب، چالش‎های زیادی بر سر راه طراحان قرار دارد. پر واضح است که کلید رفع چالش‎های صنعت خودروسازی چیزی جز فولاد نیست.

 

نواوری های صنعت حمل و نقل

در واقع این ورق­ها نقش بسیار مهمی در آینده صنعت خودروسازی ایفا می‏کند و نسل جدید این ورق فولادی یا Steel، نسل جدید وسایل نقلیه را به دنبال دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی تاثیر نوآوری‎های این فلزات در صنعت حمل­ونقل بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

فولاد و آینده صنعت خودروسازی

در دهه‌های اخیر صنعت خودروسازی جهان دچار تحولات عظیمی شده است. در واقع با ساخت نسل جدید Steel از جمله فولاد الکتریکال و AHSS، بسیاری از شرکت‎های خودروسازی در صدد استفاده از آن‎ها برآمده‌اند. در گذشته بیشتر شرکت‎های خودروسازی از ورق گالوانیزه، ورق کم کربن، ورق سیاه ST52 و... برای تولید اجزای خودورها استفاده می‎کردند.

اما با وجود قیمت بالاتر ورق AHSS نسبت به قیمت ورق ST52، امروزه بسیاری از شرکت‎های خودروسازی خارجی به استفاده از این نوع ورق فولادی روی آورده‎اند. اما به نظرتان تغییر رویه شرکت‎های خودروسازی به چه علت است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است سری به آینده بزنیم!

 

 

در آینده سیستم حمل­ونقل جهانی دچار تغییر و تحولات عظیمی می‎شود. در واقع خودروسازان با استفاده از فناوری‎های جدید فولاد سعی در مدیریت منابع داشته و رویکردهای پایدارتر را مد نظر قرار می‌دهند. همچنین پیش‎بینی می‎شود که میزان استفاده از وسایل حمل‎ونقل عمومی افزایش پیدا کند و تاکسی‎های بدون راننده تمام اتوماتیک جای خودروهای شخصی را بگیرند!

البته برای ایجاد چنین تحولات بزرگی نیاز به اعمال تغییراتی در زیرساخت‌ها وجود دارد. برای مثال کیفیت سطوح جاده‎ها باید به ‎گونه‎ای باشد که باعث بهبود عملکرد خودرو‎های بدون راننده و تمام اتوماتیک شود. جالب است بدانید که امروزه در برخی کشورها تاکسی‌های بدون راننده در دسترس مردم قرار گرفته‌اند؛ اما در آینده شاهد ظهور وسایل نقلیه الکتریکی تمام اتوماتیک و هوشمند خواهیم بود.

فولاد سبز چه نقشی در آینده کوتاه‎مدت صنعت حمل‌ونقل جهان دارد؟

به نظر می‎رسد در آینده‎ای نزدیک پولاد کم آلیاژ پر استحکام یا همان AHSS بیشترین استفاده را در صنعت خودروسازی داشته باشد. اما در آینده دور این ورق الکتریکی است که جهان خودروسازی را متحول می‎کند! ورق AHSS نسبت به دیگر ورق‌های مورد استفاده در صنعت خودروسازی وزن بسیار کمتری دارد.

بنابراین خودروسازان می‎توانند از  AHSS ها برای دستیابی به ایمنی بالاتر، عملکرد بهتر و پایداری بیشتر استفاده کنند. همانطورکه در قسمت قبل شرح دادیم در آینده وسایل حمل‏ونقل بدون راننده و تمام اتوماتیک جایگزین خودروهای معمولی می‏شوند.

اما برای دستیابی به این هدف نیاز به استفاده از روش‎هایی وجود دارد که ایمنی سرنشینان را افزایش دهد. محدودیت‎های سرعت و استفاده از لوازم صوتی و تصویری هوشمند جزء راهکارهایی هستند که امنیت سرنشینان و عابران پیاده را فراهم می‎کنند. اما با وجود این اقدامات نمی‌توان احتمال تصادف خودروهای تمام اتوماتیک را به صفر رساند!

اگر شرکت‎های خودروسازی بخواهند ایمنی و راحتی مسافران را در کنار یکدیگر فراهم کنند و نگاهی هم به ایده‎های محیط زیستی داشته باشند، AHSS بهترین گزینه است.

ایمنی و راحتی سرنشینان با AHSS ها

در صورت تصادف، شاسی قوی خودرو باعث محافظت از سرنشینان می‎شود. فولاد کم آلیاژ پر استحکام یا AHSS این محافظت را فراهم می‎کند، بدون آن‌که تاثیر نامطلوبی در راحتی سرنشینان داشته باشد. همچنین وزن پایین و استحکام بالای ورق AHSS باعث محافظت بیشتر از باتری‌ها در حین تصادفات می‎شود.

در واقع با استفاده از AHSS ها می‎توان محفظه‌ای با استحکام را برای باتری‎ها طراحی کرد و محل قرارگیری باتری‌ها را طبق ملاحظات ارگونومیک تغییر داد.

تحقق ایده‎های محیط زیستی با AHSS ها

با استفاده از فولاد AHSS ها می‎توان وزن خودرو را تا 39 درصد کاهش داد. وزن پایین‎تر خودرو کاهش تولید گازهای گلخانه‎ای را به ‎دنبال دارد؛ در واقع به این‏صورت از تولید حداکثر 4.5 تن گاز گلخانه‎ای در طول چرخه عمر خودرو جلوگیری می‎شود.

 

 

بنابراین با استفاده از ورق کم آلیاژ پر استحکام می‎توان بخشی از ایده‎های محیط زیستی را تحقق بخشیده و جهانی سبز را برای آیندگان به یادگار گذاشت!

فولاد چه نقشی در آینده بلند‎مدت صنعت خودروسازی جهان دارد؟

گمانه‎زنی‎ها بر این است که آینده بلندمدت صنعت خودروسازی به نوع الکتریکی وابسته باشد! وسایل حمل‌ونقل الکتریکی یا برقی اختراع جدیدی نیستند. در واقع اولین خودروی الکتریکی در سال 1828 در مجارستان اختراع شده و از آن سال تا کنون پیشرفت زیادی در این زمینه حاصل شده است.

اما تلاش‌ها در جهت بهینه‌سازی خودروهای الکتریکی و بهبود امکانات آن‌ها است که جز با ورق الکتریکی محقق نمی‎شود. طبق تحقیقات شرکت فولاد سازان راه ابریشم نوع ورق الکتریکی دارای خواص مغناطیسی مشخصی است و به دلیل حلقه هیسترزیس کم، تلفات هسته‎ای پایین‎تری دارد.

با استفاده از این نوع فلز می‎توان به بهبود کارایی و افزایش برد موتور کمک کرد و همچنین طول عمر موتور را افزایش داد. ورق‌های الکتریکی دارای استحکام بسیار بالایی هستند که تحمل سطوح بالایی از استرس مکانیکی را ممکن می‎کنند و باعث افزایش طول عمر موتور می‎شوند.

همچنین به این صورت امکان ساخت موتورهای کوچک‎تر با سرعت بالاتر فراهم می‎شود. در کنار استفاده از فولاد در بدنه، با ساخت موتورهای کوچک‎تر می‎توان وزن خودروها را کاهش داده و فضای کم‎تری را به موتور اختصاص داد. اما به نظرتان کاهش فضای اختصاص‎یافته به موتور تا چه اندازه اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به ارگونومی خودروهای آینده داشته باشیم.

 

ارگونومی خودروهای نسل جدید

تلاش خودروسازان در این است تا با ساخت موتورهای کوچک‎تر و انتقال موتور و باتری‎ها به کف خودرو، فضای بیشتری را برای سرنشینان ایجاد کنند. در واقع پیش‎بینی می‎شود خودروهای نسل جدید فضای کافی برای شش سرنشین را فراهم کنند! همچنین سقف شیشه‎ای پانوراما تجربه سواری لذت‎بخشی را برای سرنشینان فراهم می‎کند.

 

 

بهینه‎سازی روش‎های شارژ خودروهای الکتریکی

برای دستیابی به رویکردهای پایدار در صنعت خودروسازی، چاره‎ای جز ساخت خودروهای الکتریکی وجود ندارد. البته با استفاده از فولاد سبز نیز می‎توان تا حدودی این هدف را محقق کرد؛ اما با ساخت خودروهای الکتریکی میزان مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر به حداقل می‌رسد و می‎توان آینده روشنی را برای نوادگان انسان متصور شد.

اما یکی از مشکلات خودروهای الکتریکی نحوه شارژ آن‎ها است! برای رفع این مشکل نصب زیرساخت‌های شارژ خودرو در جاده‎ها مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از تسمه‎های پولادی در تایر خودروها و الکترودهای فولادی در زیر سطح بزرگراه‎ها امکان شارژ در حین حرکت فراهم می‎شود البته دستیابی به این هدف نیازمند اختراع دوباره چرخ است!

جمع‎بندی

در این مقاله به بررسی تاثیر نوآوری‌های فولادی بر بهبود صنعت حمل و نقل پرداختیم و برای بررسی نسل جدید وسایل نقلیه سری به آینده زدیم! طبق توضیحات ارائه شده نقش این فلزات در پیشرفت صنعت حمل‎ونقل انکارناپذیر بوده و آینده این صنعت به پیشرفت‎های صنعت پولاد گره خورده است.

اما در ایران چه‎طور؟ آیا می‌توانیم چنین پیشرفتی را برای صنعت خودروسازی ایران نیز متصور شویم؟ خوشبختانه امروزه با وجود شرکت‎هایی مثل شرکت فولادسازان راه ابریشم، صنعت پولاد کشور در حال پیشرفت است و به موازات آن می‎توان آینده نسبتا روشنی را برای صنعت خودروسازی کشور در نظر گرفت.

این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع مقاطع پولادی در کشور است که این محصولات را با قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالا عرضه می‎کند. شما عزیزان می‎توانید برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با قیمت ورق سیاه، ورق ST52 و... وارد سایت این شرکت به آدرس fooladino.com شوید و اطلاعات کاملی در این زمینه کسب نمایید.


دیگر مطالب ویژه

معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر

لیست کامل