با کاهش منابع طبیعی و انرژیهای تجدیدناپذیر، صنعت خودرو بقای خود را در تولید خودور الکتریکی میبیند. امروزه بسیاری از کشورهای جهان مانند چین، آمریکا، نروژ، ژاپن، آلمان و... از این ایده استقبال کردهاند و درصد خریدوفروش خودروی برقی و الکتریکی نسبت به یک دهه پیش افزایش چشمگیری پیدا کرده است! در حال حاضر تمرکز طراحان مطرح خودرو بر پایداری، ایمنی و راحتی مسافران است؛ اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب، چالشهای زیادی بر سر راه طراحان قرار دارد. پر واضح است که کلید رفع چالشهای صنعت خودروسازی چیزی جز فولاد نیست.
نواوری های صنعت حمل و نقل
در واقع این ورقها نقش بسیار مهمی در آینده صنعت خودروسازی ایفا میکند و نسل جدید این ورق فولادی یا Steel، نسل جدید وسایل نقلیه را به دنبال دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی تاثیر نوآوریهای این فلزات در صنعت حملونقل بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.
فولاد و آینده صنعت خودروسازی
در دهههای اخیر صنعت خودروسازی جهان دچار تحولات عظیمی شده است. در واقع با ساخت نسل جدید Steel از جمله فولاد الکتریکال و AHSS، بسیاری از شرکتهای خودروسازی در صدد استفاده از آنها برآمدهاند. در گذشته بیشتر شرکتهای خودروسازی از ورق گالوانیزه، ورق کم کربن، ورق سیاه ST52 و... برای تولید اجزای خودورها استفاده میکردند.
اما با وجود قیمت بالاتر ورق AHSS نسبت به قیمت ورق ST52، امروزه بسیاری از شرکتهای خودروسازی خارجی به استفاده از این نوع ورق فولادی روی آوردهاند. اما به نظرتان تغییر رویه شرکتهای خودروسازی به چه علت است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است سری به آینده بزنیم!
در آینده سیستم حملونقل جهانی دچار تغییر و تحولات عظیمی میشود. در واقع خودروسازان با استفاده از فناوریهای جدید فولاد سعی در مدیریت منابع داشته و رویکردهای پایدارتر را مد نظر قرار میدهند. همچنین پیشبینی میشود که میزان استفاده از وسایل حملونقل عمومی افزایش پیدا کند و تاکسیهای بدون راننده تمام اتوماتیک جای خودروهای شخصی را بگیرند!
البته برای ایجاد چنین تحولات بزرگی نیاز به اعمال تغییراتی در زیرساختها وجود دارد. برای مثال کیفیت سطوح جادهها باید به گونهای باشد که باعث بهبود عملکرد خودروهای بدون راننده و تمام اتوماتیک شود. جالب است بدانید که امروزه در برخی کشورها تاکسیهای بدون راننده در دسترس مردم قرار گرفتهاند؛ اما در آینده شاهد ظهور وسایل نقلیه الکتریکی تمام اتوماتیک و هوشمند خواهیم بود.
فولاد سبز چه نقشی در آینده کوتاهمدت صنعت حملونقل جهان دارد؟
به نظر میرسد در آیندهای نزدیک پولاد کم آلیاژ پر استحکام یا همان AHSS بیشترین استفاده را در صنعت خودروسازی داشته باشد. اما در آینده دور این ورق الکتریکی است که جهان خودروسازی را متحول میکند! ورق AHSS نسبت به دیگر ورقهای مورد استفاده در صنعت خودروسازی وزن بسیار کمتری دارد.
بنابراین خودروسازان میتوانند از AHSS ها برای دستیابی به ایمنی بالاتر، عملکرد بهتر و پایداری بیشتر استفاده کنند. همانطورکه در قسمت قبل شرح دادیم در آینده وسایل حملونقل بدون راننده و تمام اتوماتیک جایگزین خودروهای معمولی میشوند.
اما برای دستیابی به این هدف نیاز به استفاده از روشهایی وجود دارد که ایمنی سرنشینان را افزایش دهد. محدودیتهای سرعت و استفاده از لوازم صوتی و تصویری هوشمند جزء راهکارهایی هستند که امنیت سرنشینان و عابران پیاده را فراهم میکنند. اما با وجود این اقدامات نمیتوان احتمال تصادف خودروهای تمام اتوماتیک را به صفر رساند!
اگر شرکتهای خودروسازی بخواهند ایمنی و راحتی مسافران را در کنار یکدیگر فراهم کنند و نگاهی هم به ایدههای محیط زیستی داشته باشند، AHSS بهترین گزینه است.
ایمنی و راحتی سرنشینان با AHSS ها
در صورت تصادف، شاسی قوی خودرو باعث محافظت از سرنشینان میشود. فولاد کم آلیاژ پر استحکام یا AHSS این محافظت را فراهم میکند، بدون آنکه تاثیر نامطلوبی در راحتی سرنشینان داشته باشد. همچنین وزن پایین و استحکام بالای ورق AHSS باعث محافظت بیشتر از باتریها در حین تصادفات میشود.
در واقع با استفاده از AHSS ها میتوان محفظهای با استحکام را برای باتریها طراحی کرد و محل قرارگیری باتریها را طبق ملاحظات ارگونومیک تغییر داد.
تحقق ایدههای محیط زیستی با AHSS ها
با استفاده از فولاد AHSS ها میتوان وزن خودرو را تا 39 درصد کاهش داد. وزن پایینتر خودرو کاهش تولید گازهای گلخانهای را به دنبال دارد؛ در واقع به اینصورت از تولید حداکثر 4.5 تن گاز گلخانهای در طول چرخه عمر خودرو جلوگیری میشود.
بنابراین با استفاده از ورق کم آلیاژ پر استحکام میتوان بخشی از ایدههای محیط زیستی را تحقق بخشیده و جهانی سبز را برای آیندگان به یادگار گذاشت!
فولاد چه نقشی در آینده بلندمدت صنعت خودروسازی جهان دارد؟
گمانهزنیها بر این است که آینده بلندمدت صنعت خودروسازی به نوع الکتریکی وابسته باشد! وسایل حملونقل الکتریکی یا برقی اختراع جدیدی نیستند. در واقع اولین خودروی الکتریکی در سال 1828 در مجارستان اختراع شده و از آن سال تا کنون پیشرفت زیادی در این زمینه حاصل شده است.
اما تلاشها در جهت بهینهسازی خودروهای الکتریکی و بهبود امکانات آنها است که جز با ورق الکتریکی محقق نمیشود. طبق تحقیقات شرکت فولاد سازان راه ابریشم نوع ورق الکتریکی دارای خواص مغناطیسی مشخصی است و به دلیل حلقه هیسترزیس کم، تلفات هستهای پایینتری دارد.
با استفاده از این نوع فلز میتوان به بهبود کارایی و افزایش برد موتور کمک کرد و همچنین طول عمر موتور را افزایش داد. ورقهای الکتریکی دارای استحکام بسیار بالایی هستند که تحمل سطوح بالایی از استرس مکانیکی را ممکن میکنند و باعث افزایش طول عمر موتور میشوند.
همچنین به این صورت امکان ساخت موتورهای کوچکتر با سرعت بالاتر فراهم میشود. در کنار استفاده از فولاد در بدنه، با ساخت موتورهای کوچکتر میتوان وزن خودروها را کاهش داده و فضای کمتری را به موتور اختصاص داد. اما به نظرتان کاهش فضای اختصاصیافته به موتور تا چه اندازه اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به ارگونومی خودروهای آینده داشته باشیم.
ارگونومی خودروهای نسل جدید
تلاش خودروسازان در این است تا با ساخت موتورهای کوچکتر و انتقال موتور و باتریها به کف خودرو، فضای بیشتری را برای سرنشینان ایجاد کنند. در واقع پیشبینی میشود خودروهای نسل جدید فضای کافی برای شش سرنشین را فراهم کنند! همچنین سقف شیشهای پانوراما تجربه سواری لذتبخشی را برای سرنشینان فراهم میکند.
بهینهسازی روشهای شارژ خودروهای الکتریکی
برای دستیابی به رویکردهای پایدار در صنعت خودروسازی، چارهای جز ساخت خودروهای الکتریکی وجود ندارد. البته با استفاده از فولاد سبز نیز میتوان تا حدودی این هدف را محقق کرد؛ اما با ساخت خودروهای الکتریکی میزان مصرف انرژیهای تجدیدناپذیر به حداقل میرسد و میتوان آینده روشنی را برای نوادگان انسان متصور شد.
اما یکی از مشکلات خودروهای الکتریکی نحوه شارژ آنها است! برای رفع این مشکل نصب زیرساختهای شارژ خودرو در جادهها مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از تسمههای پولادی در تایر خودروها و الکترودهای فولادی در زیر سطح بزرگراهها امکان شارژ در حین حرکت فراهم میشود البته دستیابی به این هدف نیازمند اختراع دوباره چرخ است!
جمعبندی
در این مقاله به بررسی تاثیر نوآوریهای فولادی بر بهبود صنعت حمل و نقل پرداختیم و برای بررسی نسل جدید وسایل نقلیه سری به آینده زدیم! طبق توضیحات ارائه شده نقش این فلزات در پیشرفت صنعت حملونقل انکارناپذیر بوده و آینده این صنعت به پیشرفتهای صنعت پولاد گره خورده است.
اما در ایران چهطور؟ آیا میتوانیم چنین پیشرفتی را برای صنعت خودروسازی ایران نیز متصور شویم؟ خوشبختانه امروزه با وجود شرکتهایی مثل شرکت فولادسازان راه ابریشم، صنعت پولاد کشور در حال پیشرفت است و به موازات آن میتوان آینده نسبتا روشنی را برای صنعت خودروسازی کشور در نظر گرفت.
این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع مقاطع پولادی در کشور است که این محصولات را با قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالا عرضه میکند. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با قیمت ورق سیاه، ورق ST52 و... وارد سایت این شرکت به آدرس fooladino.com شوید و اطلاعات کاملی در این زمینه کسب نمایید.