www.sanat.ir

:: با انواع بالابر و کاربرد آن آشنا شوید! ::


 انواع بالابر‌ها کدام‌اند؟ کاربرد آن‌ها چیست؟ بالابر‌ها با هدف تسهیل جابه‌جایی افراد و اجسام سنگین در جهت بالا و پایین به کار می‌روند. این وسایل با توجه به کاربرد‌های متنوعی که دارند در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. از انواع آن می‌توان به بالابر خانگی، صنعتی و ویلچر اشاره کرد. از این بالابر‌ها در مراکز صنعتی، کارگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ برای حمل اشیای سنگین کمک گرفته و در برخی موارد در ساختمان‌های مسکونی که فضای کافی برای آسانسور ندارند، به کار می‌رود.

اگر به دنبال خرید این نوع وسایل پرکاربرد هستید؛ در این مقاله همراه ما باشید تا با بالابر‌ها و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

بالابر چیست؟

به طور کلی بالابر، نوعی وسیله برای جابه‌جایی افراد و اجسام مختلف در جهت بالا و پایین است. این وسایل به دلیل تنوع کاربری و موقعیت‌های نصب در انواع خانگی، صنعتی، فروشگاهی و... طراحی، تولید و مونتاژ می‌شوند. عملکرد بالابر‌ها را نباید با آسانسور اشتباه گرفت؛ همان‌طور که می‌دانید برای راه‌اندازی آسانسور در یک مکان، نیاز به حفر چاله در پایین‌ترین نقطه و اتاقک تجهیزات در بالاترین نقطه خواهد بود، در حالی که بالابر‌ها روند نصب ساده‌تری داشته و فضای کمتری را نیز اشغال می‌کنند.

بالابر خانگی چیست؟

بالابر خانگی؛ نوعی بالابر هیدرولیکی است که برای جابه‌جایی افراد در ساختمان‌های مسکونی که امکان استفاده از آسانسور را ندارند، نصب و راه‌اندازی می‌شود. این نوع وسایل برای کمک به افراد کم‌توان حرکتی و سالمند که توانایی بالا و پایین‌رفتن از پله‌ها را ندارند، کاربرد دارد.

در طراحی و ساخت بالابر خانگی از پاور یونیت هیدرولیکی استفاده شده که علاوه بر امنیت بسیار بالا، صدای بسیار کمی ایجاد می‌کند. البته می‌توانید برای ایمنی بیشتر از کابین، درب‌های طبقات و سایر تجهیزات استاندارد نیز کمک بگیرید. انواع این سیستم‌ها با توجه به ظرفیت بار موردنیاز، سرعت دستگاه و محل نصب در دو نوع برق تک‌فاز و سه‌فاز قابل اجرا هستند. در ادامه متن بیشتر به این مدل می‌پردازیم.

 

بالابر‌های خانگی با برق تک‌فاز

اگر از بالابر خانگی در مکانی استفاده می‌کنید که ظرفیت و سرعت حرکت بالاتر برای شما نیاز نیست؛ نوع تک‌فاز این وسایل را انتخاب کنید. برای راه‌اندازی بالابر‌های با برق تک‌فاز شهری ۲۲۰ ولت، از موتور 2.2 کیلووات استفاده می‌کنند. همچنین این بالابر در دو حالت تک سرعتی 0.15 متر بر ثانیه و دو سرعتی تا 0.5 متر بر ثانیه حرکت کرده که در 2 تا 4 ایستگاه نیز توقف می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که ظرفیت این دستگاه‌ها با برق تک‌فاز، نباید از ۲۵۰ کیلوگرم تجاوز کند.

بالابر‌های خانگی با برق سه‌فاز

بالابر‌های با موتور‌های سه‌فاز، به طور کلی صدای کمتر و عملکرد بهتری دارند؛ بنابراین اگر ظرفیت کمتر و سرعت پایین‌تری نیز مدنظر شماست، پیشنهاد می‌شود از بالابر خانگی سه‌فاز استفاده کنید. البته باید در ساختمان خود به برق سه‌فاز نیز دسترسی داشته باشید.

بالابر صنعتی چیست؟

یکی از انواع بالابر‌های پرکاربرد، بالابر صنعتی است که بر اساس نوع عملکرد و ویژگی خاص آن به دو دسته بالابر متحرک و ثابت تقسیم‌بندی می‌شود. از این وسایل بیشتر در کارخانه‌ها، کارگاه‌های صنعتی، فروشگاه‌های بزرگ، انبار‌های نگهداری کالا و مواد اولیه و صنایع مختلف استفاده می‌کنند. این نوع بالابر‌ها عملیات جابه‌جایی را بین دو تا چند ایستگاه مختلف با سطح تراز‌های مشخص مانند طبقات ساختمان و تراز موردنظر اپراتور، انجام می‌دهند. در ادامه بیشتر در مورد این نوع وسایل توضیح می‌دهیم.

 بالابر‌های صنعتی ثابت

بالابر صنعتی ثابت، همان‌طور که از نام آن مشخص است در یک مکان ثابت نصب و راه‌اندازی شده و افراد یا کالا‌های سنگین را جابه‌جا می‌کند. معمولاً از این وسایل در کارگاه‌های صنعتی و فروشگاه‌ها استفاده می‌کنند. نیروی لازم برای فعالیت این بالابر‌ها توسط موتور و جک‌های هیدرولیکی تأمین می‌شود.

این مدل بالابر‌ها با توجه به ظرفیت وزن موردنیاز و ارتفاع حمل و نقل در انواع مختلفی تولید می‌شود. همچنین از نظر عملکرد می‌توان به چهار نوع آکاردئونی، جک عمودی، بوم لیفت و کابلی یا زنجیری اشاره کرد. ظرفیت‌های متنوع و ایمنی بالا از ویژگی‌های این نوع وسایل است.

بالابر‌های صنعتی متحرک

این نوع بالابر‌های متحرک در ابعاد متفاوتی ساخته شده و در مکان‌های مختلفی که نیاز به جابه‌جایی بار در ارتفاع و حرکت به‌صورت افقی است، به کار می‌رود. به طور کلی در زیر این وسایل، چرخ‌هایی قرار داده تا به‌راحتی بتوان در هر بخشی از آن استفاده کرد.

البته باید اشاره کرد که این نوع بالابر صنعتی، از نظر ساختار و عملکرد با مدل‌های ثابت، یکسان است. از این مدل دستگاه‌ها، بیشتر در کارخانه‌ها، سوله‌های بزرگ و خدمات شهری برای نصب چراغ و بیلبورد‌های سطح شهر استفاده می‌کنند. میز بالابر هیدرولیک نمونه‌ای از این دستگاه‌ها است که در محیط‌های صنعتی کاربرد دارد.

بالابر ویلچر چیست؟

نوع دیگری از این وسایل پرکاربرد، بالابر ویلچر است؛ از این دستگاه برای جابه‌جایی افراد کم‌توان حرکتی بین دو ایستگاه با اختلاف سطح محدود، استفاده می‌کنند. یک سیستم محرکه هیدرولیک، کفی بالابر را به دو تراز سطح به‌صورت عمودی جابه‌جا می‌کند.

بالابر ویلچر در محوطه و ورودی ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، ویلا‌ها و فروشگاه‌ها، با هدف سهولت انتقال معلولین جسمی، نصب و راه‌اندازی می‌شود.

 

سخن آخر

همان‌طور که در متن به آن اشاره کردیم؛ بالابر‌ها انواع مختلفی داشته که هر کدام نیز عملکرد خاصی دارند. بالابر خانگی و صنعتی از انواع پر کاربرد این محصولات هستند که در ظرفیت‌ها و ارتفاع‌های متنوعی نصب و راه‌اندازی می‌شوند. از طرفی می‌توان گفت هزینه مقرون به صرفه برای جابه‌جایی بار و اشیا نسبت به سایر روش‌ها، استفاده آسان، قابلیت نصب در بسیاری از محیط‌ها و ایمنی بالای آن، دلیل محبوبیت این نوع بالابر‌ها است. در نهایت پیشنهاد می‌شود برای خرید چنین وسایلی از شرکت‌های معتبر اقدام کنید که علاوه بر اطمینان از استاندارد بودن محصول، بتوانید از خدمات پس از فروش آن‌ها نیز استفاده کنید.

شرکت پارس صنعت نوین، با بیش از سه دهه فعالیت به‌صورت حرفه‌ای و رسمی در زمینه تولید و نصب انواع بالابر صنعتی و خانگی، استاکر و بشکه گیر فعالیت می‌کند. این شرکت با به‌کارگیری مهندسان متخصص تلاش می‌کند تا خدمات با کیفیت و مطابق با استاندارد‌های روز دنیا را در راستای رضایت مشتریان خود ارائه دهد. شما تا به حال از کدام نوع بالابر استفاده کرده‌اید؟


دیگر مطالب ویژه

دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ فرش یکی از هنرهای بزرگ ایران درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر روش های افزایش طول عمر لاستیک تحولات اخیر در صنعت حمل‌ و نقل بین‌المللی چیلر، شاهزاده خنکای مطبوع ساخت منبع دو جداره آب گرم موتورخانه سفارشی در تمام ظرفیت ها خرید دستگاه تولید زغال و سرمایه گزاری در تولید زغال صنعتی مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت کشاورزی چه کابردهایی دارند؟ لوله گالوانیزه گرم و سرد؛ ویژگی‌ها و مشخصات، نوع کاربرد پی‌ال‌سی دلتا، بهترین برند PLC در بازار واترجت صنعتی آب سرد چیست ؟ قیمت خرید بهترین واترجت صنعتی

لیست کامل