www.sanat.ir

:: آشنایی با پروفیل سنگین صنعتی و مهم‌ترین کاربردهایش ::


 

 

 

پروفیل صنعتی یکی از مقاطع فولادی است که به­عنوان تکیه­گاه در سازه­های عظیم همچون سکوها و پل­ها کاربرد دارد.

در ساختمان­سازی نیز از این ابزارهای فولادی برای ساخت در و پنجره استفاده می­شود. این تجهیزات با کمک اتصالات مخصوصی در جای خود ثابت می­شوند تا استحکام لازم برای تحمل بارهای سنگین را داشته باشند.

استفاده از این مقاطع فولادی در صنایع مختلف مانند ساخت­وساز و نظامی، نشان­دهنده کاربرد و اهمیت بالای این محصولات است.

در ادامه مطلب سعی داریم به­طور کامل در خصوص ویژگی­ها و کاربردهای این محصولات اطلاعاتی را برا­ی­تان شرح دهیم. پس در صورتی که از هر طریقی نیازمند استفاده از این ابزار هستید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تعریف پروفیل صنعتی

پروفیل (Profile) اصطلاحی است که معمولا در صنایع فولاد برای مقاطع توخالی به­کار می­رود. با توجه به این­که انواع مختلفی از این محصولات تولید و به بازار عرضه شده، هر کدام با نام خاصی شناخته می­شوند.

در اغلب موارد با توجه به نوع کاربرد، این مقاطع را به 2 گروه صنعتی و ساختمانی تقسیم می­کنند که از نظر شکل ظاهری، کاملا یکسان هستند و تنها تفاوت پروفیل ساختمانی با نمونه­های صنعتی، در ابعاد است.

از آنجایی که برای ساخت پروفیل­های صنعتی از ورق­هایی با ضخامت و ابعاد بالا استفاده می­شود، عنوان پروفیل سنگین نیز برای آن به­کار می­رود.

این محصولات در شکل­ها و ابعاد مختلفی تولید می­شوند و کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع گوناگون دارند.

مراحل تولید پروفیل صنعتی

جهت انجام فرایند تولید و ساخت پروفیل­های صنعتی، لازم است تا این عملیات در چند مرحله که عنوان خواهد شد، انجام شود.

مشخص­کردن ضخامت و عرض ورق خام

در ابتدا باید بر اساس ابعاد و ضخامت مورد نیاز، ورق فولادی مناسبی را به­عنوان ماده اولیه تهیه کرد. هنگام برش، لازم است تا در زمان اندازه­گیری، مقداری اضافه­تر نیز برای کناره­های جوش در نظر گرفته شود.

کالیبره­کردن تجهیزات

منظور از کالیبره­کردن، تنظیم دستگاه قالب به­منظور عبور ورق و شکل­دهی به آن است که معمولا طی چند مرحله انجام می­شود.

در این زمان لبه­های ورق را به هم نزدیک می­کنند تا شکل قوطی صنعتی و محل جوش مشخص شود. در پایان مرحله کالیبره­کردن دستگاه قالب، درز Profile به­صورت یک خط مستقیم قابل مشاهده است.

 

 

 

 

 

 

فرایند جوشکاری

عملیات جوشکاری معمولا به­صورت اتوماتیک و به 2 حالت مقاومتی (ERW) یا القایی (EIW) انجام می­شود.

خنک­کردن درز پروفیل

در ادامه روند تولید درز پروفیل، با استفاده از آبی که حاوی مواد شیمیایی مخصوصی است، فرآیند خنک­کردن به پایان می­رسد.

این فرآیند به­ کمک نازل، آب را به درز جوشکاری­شده، پمپاژ می­کند.

اندازه­گیری نهایی

هنگامی که قوطی پروفیل به­طور کامل آماده شد، با توجه به نیاز متقاضیان، آن را در اندازه­های مختلف برش می­زنند و بعد از بسته­بندی در انبار نگهداری می­کنند.

شما می­توانید برای مشاهده نمونه­های مختلف پروفیل با توجه به ابعاد آنها، از طریق این لینک به سایت فولاد سازان راه ابریشم مراجعه کنید.

کاربردهای پروفیل صنعتی

از کاربردهای مختلف این نوع پروفیل می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        ساخت سازه­های عظیم همچون برج­های فولادی و پل­ها

·        طراحی و ساخت تابلوهای تبلیغاتی

·        کارگاه­ها و مراکز صنعتی

·        تولید خرپاهای بزرگ

·        ساخت ماشین­آلات صنعتی

آشنایی با ویژگی­های پروفیل صنعتی

یکی از مشخصات بارز پروفیل سنگین که باعث تمایز آن با دیگر انواع مقاطع فولادی می­شود، ضخامت و ابعاد آن است.

ضخامت این محصولات فولادی بیشتر از 6 میلی­متر و طول اضلاع آن نیز معمولا بالاتر از 120 میلی­متر در نظر گرفته می­شود. استحکام و مقاومت بالا در برابر بارهای سنگین از دیگر ویژگی­های این نوع profile است.

قابلیت جوش­پذیری مناسب و شکل­دهی آسان، از دیگر مشخصاتی است که برای این مقاطع در نظر می­گیرند.

 

آشنایی با انواع پروفیل­های صنعتی

بر اساس ابعاد مورد نیاز متقاضیان و نوع کاربردی که برای این محصولات در نظر گرفته می­شود، انواع مختلفی از پروفیل­های صنعتی وجود دارد که تعدادی از آنها به شرح زیر است.

کلاهی

برای تولید ماشین­آلات صنعتی، معمولا از پروفیل کلاهی استفاده می­شود. مهم­ترین خصوصیت این نوع Profile قابلیت جوشکاری آسان است.

پروفیل Z

دلیل نام­گذاری این نوع از مقاطع، شکل سطحی آن بوده که شبیه به حرف Z است. از کاربردهای آن می­توان به تقویت سقف، تیرک و ستون­ها در ساختار سازه­های مختلف اشاره کرد.

پروفیل HSS

با توجه به ظرافت در تولید و وزن پایین این محصولات، معمولا برای ساخت بناهایی که میزان وزن برای آنها خیلی مهم است، از پروفیل­های HSS استفاده می­شود.

از مزایای آنها می­توان به قابلیت جوشکاری و مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی اشاره کرد. این مقاطع فولادی به شکل­های دایره، مربع و مستطیل تولید می­شوند.

مرکب

به­طور کلی برای تولید نمونه­های صنعتی از روش نورد سرد استفاده می­شود. اما در صورتی که ترکیبی از 2 روش سرد و گرم برای تهیه این محصولات فولادی به­کار گرفته شود، به آن پروفیل مرکب می­گویند.

با توجه به مقاومت بسیار خوبی که این نمونه Profile در برابر رطوبت و خوردگی دارد، در مناطقی که درصد رطوبت هوا بالا باشد بسیار پرکاربرد هستند.

چه عواملی می­تواند روی قیمت پروفیل صنعتی تاثیرگذار باشد؟

با در نظرگرفتن تغییر قیمت مواد اولیه و مصرفی برای ساخت پروفیل­های صنعتی، این مورد به­عنوان اولین عامل موثر بر هزینه نهایی این مقاطع فولادی، در نظر گرفته می­شود.

اندازه­های مختلفی از این پروفیل­ها در بازار موجود است که باعث تفاوت قیمت هر کدام از آنها می­شود.

مواردی همچون نوسانات ارز، کارخانه سازنده، میزان عرضه و تقاضا و هزینه­های حمل­ونقل نیز روی قیمت این محصول تاثیر دارد.

معمولا قیمت این پروفیل­ها بر اساس واحد کیلوگرم و مطابق با سایز آنها عنوان می­شود که وب­سایت فولاد سازان راه ابریشم تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره پروفیل را در اختیار شما قرار می­دهد.

 

 

 

 

جمع­بندی

پروفیل صنعتی از سری مقاطع فولادی است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد، این محصول را طی مراحل مختلفی مانند اندازه­گیری ورق، کالیبره­کردن دستگاه، جوشکاری، خنک­کردن و سایزبندی تولید می­کنند.

کاربردهای آنها شامل ساخت سازه­های بزرگ، صنایع نظامی و تولید ماشین­آلات صنعتی است.

مهم­ترین ویژگی این مقاطع فولادی ضخامت آنها بوده که برابر 6 میلی­متر است. از انواع این پروفیل نیز می­توان به HSS، کلاهی، Z و مرکب اشاره کرد که هر کدام از آنها استفاده­های مختلفی دارند.

در ضمن قیمت این نوع محصولات فولادی، تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار دارد که شما می­توانید برای مشاهده قیمت روز قوطی­های آهنی با ابعاد متنوع، به سایت فولاد سازان راه ابریشم مراجعه کنید.


دیگر مطالب ویژه

حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر روش های افزایش طول عمر لاستیک تحولات اخیر در صنعت حمل‌ و نقل بین‌المللی چیلر، شاهزاده خنکای مطبوع ساخت منبع دو جداره آب گرم موتورخانه سفارشی در تمام ظرفیت ها خرید دستگاه تولید زغال و سرمایه گزاری در تولید زغال صنعتی مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت کشاورزی چه کابردهایی دارند؟ لوله گالوانیزه گرم و سرد؛ ویژگی‌ها و مشخصات، نوع کاربرد پی‌ال‌سی دلتا، بهترین برند PLC در بازار واترجت صنعتی آب سرد چیست ؟ قیمت خرید بهترین واترجت صنعتی دیزل ژنراتور بادوین بهترین فیلم‌های انگیزشی کسب و کار: منبع الهام برای کارآفرینان خرید بهترین انواع بالابر مخازن GRP راه‌حلی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی ایمن و مطمئن در صنایع پتروشیمی، ن معرفی مراکز خرید و بهترین اجناس برای خرید در رشت 3 اینورتر صنعتی پرکاربرد که باید بشناسید پرده برقی منزل چیست؟ (+مزایا و کاربردهای آن) پیزارو به عنوان رستوران محبوب سال 1402 از دیدگاه مردم انتخاب شد. گام مهم در تصفیه فاضلاب صنعتی و بازچرخانی پساب بررسی تأثیر فیلتر شنی کشاورزی در بهبود کارایی سیستم های آبیاری آشنایی با عملکرد و کاربردهای گیربکس سایکلو گومائو مقایسه میلگرد آجدار و میلگرد ساده در صنعت انواع دستگاه پرکن مایعات خرید عمده لوازم الکتریکی ساختمانی بهترین تولید کننده خط رنگ الکترواستاتیک یدک کش و امداد خودرو سیار جاده ساوه خرم آباد تحول صنعت ایران با آموزش فروش و بازاریابی دغدغه اصلی شما در انبار صنعتی چیست؟ بهترین سایت تعمیر لباسشویی در اسلامشهر روش های اتصال لوله مسی بدون جوشکاری مراقبت از پاهایتان با جدیدترین مدل‌ های کفش لژدار راهنمای جامع خرید روغن هیدرولیک سمنت برد: ایده‌ای خلاقانه برای سقف و دیوار خرید دستگاه درب بندی با بهترین قیمت - دستگاه مناسب ظروف فلزی

لیست کامل