www.sanat.ir

:: راهنمای جامع تنظیم چیلر برای تابستان و زمستان ::


 

تنظیم چیلر برای تابستان و زمستان امری بسیار مهم است و در صورت اشتباه، دستگاه را دچار مشکل خواهد کرد. باز کردن دریچه بازدید کناف و تعمیر فن کویل آسیب دیده نیز تنها توسط تکنسین تأسیسات انجام می شود؛ بنابراین بهتر است روش تنظیم این محصول را یاد بگیریم.

مشکل دیگری که می تواند برای چیلر اتفاق بیفتد، فلزی بودن جنس بدنه آن است. تمامی قطعات داخلی چیلر همواره در تماس مستقیم با آب هستند. از این رو، آگاهی از اینکه مواد اولیه فلزات چیست، تأثیر بسیاری در جلوگیری از زنگ زدن و پوسیدگی قطعات فلزی چیلر دارد.

چرا دمای چیلر در تابستان باید تنظیم شود؟

ساختمان چیلرهای تراکمی از چند قسمت تشکیل شده است. کمپرسور، مبدل حرارتی کمپرسور، شیر منبسط کننده، واحد کنترل کننده، شاسی، بدنه پوشش دهنده و فن کویل برخی از این اجزا هستند. به شکل معمول، قسمت های اصلی چیلر روی پشت بام یا زیرزمین قرار می گیرند.

چیلرها مانند هر دستگاه دیگری نیاز به مراقبت دارند. با تنظیم دمای چیلر در هوای گرم تابستان، از کارکرد بیش از اندازه دستگاه جلوگیری می شود. این امر به نوبه خود فشار وارد شده بر قسمت های مختلف دستگاه را کاهش می دهد.

دلیل دیگر تنظیم چیلر برای تابستان، مصرف بهینه انرژی است. با کاهش حتی یک درجه دمای چیلر می توان به مقدار قابل توجهی مصرف برق را پایین آورد؛ بنابراین ضمن صرفه جویی در هزینه الکتریسیته، به محیط زیست نیز آسیب کمتری می رسد.

این دمای بهینه به خصوص در سیستم های تهویه مطبوع خانگی، بر اساس شرایط اقلیمی و نیاز کاربران متفاوت است. از آنجایی که چیلرها به صورت مرکزی نصب می شوند، دمای مناسب برای آسایش تمام استفاده کنندگان از فضا، اولویت دارد.

تنظیم چیلر برای تابستان چگونه انجام می شود؟

چیلر دستگاهی است که به وسیله آن می توان آب را جهت مصارف سرمایشی خنک کرد. در صورت استفاده این دستگاه در خانه ها یا ادارات باید به یک واحد فن کویل یا هواساز متصل شود.

·        چیلرها معمولاً مجهز به ترموستات هستند. این ترموستات ها به عنوان کنترل کننده اتوماتیک دمای هوا عمل می کنند. در واقع به وسیله ترموستات، شما به عنوان اپراتور می توانید تعیین کنید که دمای آب برگشتی از چیلر به چه مقدار باشد. در صورتی که دمای این سیال به مقدار تعیین شده برسد، دستگاه غیر فعال می شود.

·        دمای استاندارد تنظیم چیلر برای تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. حال فرض کنیم اپراتوری دمای ترموستات را روی ۲۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده باشد. در این صورت، کمپرسور دستگاه شروع به فعالیت می کند.

·        این فعالیت تا زمان رسیدن دمای محیط به ۲۰ درجه سانتی گراد ادامه خواهد داشت. هر زمان که دما از این مقدار بالاتر رود، ترموستات فرمان خاموش شدن کمپرسور را به چیلر خواهد فرستاد. در برخی دستگاه ها، ترموستات به صورت کنترل از راه دور نیز وجود دارد.

چرا تنظیم دمای چیلر در زمستان اهمیت دارد؟

تنظیم دمای چیلر در فصول سرد سبب افزایش بازدهی و راندمان حرارتی دستگاه می شود. پیش نیاز استفاده بهینه و مطلوب از این محصول، تنظیم دقیق آن بر اساس دمای محیط است. دستگاه های چیلری که در صنعت استفاده می شوند، سایزهای بزرگی دارند.

دستگاه های خانگی یا اداری که به مینی چیلر معروف هستند، بسیار کوچک تر از چیلرهای صنعتی ساخته می شوند. روش کار این محصول، تولید گرما در زمستان یا تولید سرما در تابستان نیست؛ بلکه به وسیله سیال آب، در زمستان سرمای محیط و در تابستان گرما را حذف می کند.

تنظیم چیلر برای زمستان به مصرف بهینه انرژی کمک می کند. همچنین با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی به وسایل گرمایشی دیگر نیست. به همین دلیل هزینه های برق نیز کاهش پیدا می کنند.

در زمستان دمای چیلر را چگونه می توان تنظیم کرد؟

تنظیم چیلر برای زمستان به صورت متفاوتی انجام می شود. در تابستان کمپرسورها آب را توسط مبرد خنک می کنند. اما با خنک شدن هوا در زمستان، تنظیمات دستگاه به شکل کلی باید تغییر کند. در این شرایط باید دستگاه را به آب گرم متصل کرد.

·        آب گرم ورودی به سیستم از طریق موتورخانه یا پکیج شوفاژ دیواری تأمین می شود. بر این اساس، هوای گرم با مقدار بهینه و به صورت یکپارچه در فضای داخلی ادارات و خانه ها جریان می یابد.  

·        در زمستان نیز تنظیم دما به وسیله ترموستات انجام می شود. همه دستگاه های چیلر دارای ترموستات هستند که این امکان را دارد در فضای داخلی ساختمان قرار بگیرد. تنظیم دما و حرارت چیلر در فصول خشک و سرد، می تواند شرایط محیط را به شکل مطلوبی تغییر دهد.

چیلر خود را در چه دمایی تنظیم کنیم؟

شرایط آب و هوایی و اقلیمی که در آن زندگی می کنید، بر چگونگی تنظیم چیلر برای زمستان تأثیرگذار است. به همین دلیل نمی توان به شکل کامل دمای خاصی را مد نظر قرار داد. این موضوع باید در هر محیطی با کاربری مورد نظر سنجیده و بررسی شود.

1.     در تابستان و در آب و هوای معتدل می توان دمای هوا را بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد تنظیم کرد.

2.     در فصول سرد نیز توصیه می شود که ترموستات را روی ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

امروزه دستگاه های هوشمندی نیز وارد بازار شده اند که دارای دو سنسور هستند. در چیلرهای تک سنسوره نیاز است که فرد به صورت دستی ترموستات را در شرایط هوایی مختلف تغییر دهد. اما با تهیه چیلر دو سنسوره، در تابستان و زمستان نیاز به انجام کار خاصی نیست.

حرف آخر، اهمیت آشنایی با نحوه تنظیم چیلر

به شکل کلی، هر چند استفاده از ترموستات دستگاه چیلر به نظر ساده می آید، اما کاری تخصصی است. ترموستات در واقع به شکل دماسنج اتومات عمل می کند. افراد با توجه به آب و هوایی که در آن زندگی می کنند، باید دمای چیلر را تغییر دهند.

تنظیم چیلر برای تابستان و زمستان از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار نه تنها به مصرف بهینه انرژی کمک می کند، بلکه کارایی و عمر مفید دستگاه را نیز افزایش می دهد. البته چیلر های هوشمند دو سنسوره نیز تولید شده اند که به شکل خودکار در زمستان و تابستان عمل می کنند.


دیگر مطالب ویژه

معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر

لیست کامل