www.sanat.ir

:: الکتروگیربکس بهتر است یا الکتروموتور و گیربکس؟ ::


الکتروگیربکس بهتر است یا الکتروموتور و گیربکس؟

یکی از پرکاربرد ترین و اصلی ترین دستگاه های مورد استفاده در صنایع مختلف الکتروموتور و گیربکس های صنعتی هستند. می توان گفت هر جایی که سیستم چرخ دنده ای در دستگاه باشد، دو قطعه فوق نیز حضور خواهد داشت. همانطور که از نام الکتروگیربکس یا گیربکس موتور پیداست، این دستگاه ترکیبی از یک گیربکس صنعتی و یک الکتروموتور DC یا AC است که درون یک  محفظه با هم جمع شده است. در ادامه در مورد اینکه استفاده از الکتروگیربکس مقرون به صرفه تر است یا گیربکس و الکتروموتور به صورت جداگانه؛ مطالبی را خواهیم گفت.

بررسی اجزای الکتروگیربکس

الکتروگیربکس ها را برای جابه جایی وسایل سنگین به کار می برند که معمولا از یک الکتروموتور AC و یک گیربکس صنعتی (این گیربکس با توجه به کارکرد در بخش های مختلف، از مدل های مختلفی می باشد.) ساخته می شود.

گیربکس صنعتی

در مورد مدل های مختلف گیربکس صنعتی باید بدانید که انواع گیربکس های زیر در این الکتروگیربکس ها به کار می رود:

·         گیربکس هلیکال که شامل : هلیکال شافت مستقیم، هلیکال شافت عمودی و هلیکال شافت عمودی غیر هم راستا می شود. (سایز این گیربکس ها کوچک بوده و در صنایعی مانند صنایع پلاستیک، سیمان، انتقال مواد، صنایع معدنی، و ... به کار می روند.

·          گیربکس حلزونی : این گیربکس ها در صنایع معدنی و شیمیایی کاربرد فراوانی دارند. از قابلیت های این مدل گیربکس به کاهش فراوان سرعت دورانی و ضریب تبدیل بالای آنها می توان اشاره کرد.

·         گیربکس خورشیدی : این گیربکس ها در دسته شافت مستقیم قرار می گیرند. از ویژگی های مثبت آنها می توان به دقت عمل و طول عمر بسیار بالا اشاره کرد.

·         گیربکس ترکیبی

موتور الکتریکی

موتورهای الکتریکی در انواع مدل های AC و DC در الکتروگیربکس ها استفاده  می شوند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، استفاده از موتورهای AC در موتور گیربکس ها بیشتر است. دلیل این امر هم می تواند کار کردن الکتروموتور AC با جریان متناوب است.

مزایای الکتروگیربکس

در ادامه مزایایی از موتور گیربکس ها را خواهیم گفت که با توجه به آن تصمیم گیری در مورد استفاده از گیربکس و الکتروموتور به صورت جداگانه یا با همدیگر مشخص خواهد شد.

1.        اولین و مهم ترین مورد کاهش هزینه های نصب و طراحی محصول است که در قیمت نهایی پروژه تاثیر فروانی خواهد داشت.

2.        صرف وقت کمتر برای انتخاب الکتروموتور یا گیربکسی که با هم همخوانی داشته باشند، چرا که در طراحی الکتروگیربکس به صورت اتوماتیک بهترین حالت تطبیق این دو قطعه در کنار هم وجود دارد.

3.        بهترین حالت مصرف انرژی در مقایسه با استفاده جداگانه از این قطعات، زیرا درون الکتروگیربکس به صورت خودکار تمام قطعات تراز شده و نیازی به کوپلینگ نیست. (تراز نبودن قطعات موجب خرابی زود هنگام آنها و همچنین خرابی بلبرینگ های مورد استفاده می شود.)

4.        صدای کمتر الکترو گیربکس، به دلیل بهینه شدن نوع بلبرینگ و طراحی قطعات مختلف آن، صدای دستگاه کاهش فراوانی داشته و طول عمر تمامی قطعات افزایش پیدا کرده است.

کدام نوع الکتروگیربکس کارایی بیشتری دارد؟

موتور گیربکس ها به دو دسته الکترو گیربکس کاهنده و افزاینده تقسیم بندی می شوند که با توجه به شرایط مختلف باید از یکی از این دو مدل استفاده کرد.

الکتروگیربکس کاهنده به این صورت است که بین محرک و متحرک قرار می گیرد و مقدار انرژی مورد نیاز برای دور را فراهم می کند. سرعت گشتاور در این گیربکس موتورها افزایشی است. در مورد الکتروگیربکس کاهنده می توان گفت در وسایلی که به سرعت دور بالایی نیاز دارند از این گیربکس موتورها استفاده می شود و سرعت گشتاور در آنها کاهشی است.

به جز این دو مدل، که جز مدل های پایه الکترو گیربکس ها هستند، انواع گیربکس موتور ترکیبی نیز وجود دارد که شامل:

  • الکتروگیربکس سروو
  • الکتروگیربکس سیستم مونتاژ برقی
  • الکتروگیربکس با سرعت متغیر

می شود. با توجه به نکات گفته شده می توانید بهترین انتخاب را برای الکتروگیربکس کاهنده یا افزاینده داشته باشید.

مقایسه مشخصات الکترو گیربکس

همانطور که می دانید وظیفه انتقال و تبدیل قدرت به گشتاور به عهده گیربکس موتور می باشد، به همین منظور بررسی نکات و مشخصات کلیدی این محصول برای انتخاب بهترین حالت و بهترین مدل با توجه به نوع کارتان اهمیت فراوانی دارد. آنچه که در این محصولات اعث ایجاد تفاوت بین مدل های مختلفش می شود شامل:

·         توان ابتدایی و توان کلی الکتروموتور

·         تعداد دور چرخش موتور الکتروموتور در هر دقیقه

·         دمای محیط و شرایط آب و هوایی محل نصب دستگاه

·         نحوه انتقال انرژی بین قطعات مختلف

·         قرارگیری محورها نسبت به هم

·         میزان کارکرد دستگاه در طول روز

·         میزان بار شعاعی وارده بر محصول

·         پیکربندی و نحوه قرار گیری قطعات نسبت به هم

کاربرد الکتروگیربکس در صنعت

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که با توجه به پیشرفت و طول عمر بالای قطعات الکترو گیربکس ها، استفاده از این قطعات به صورت ترکیبی بهتر از استفاده از گیربکس و الکتروموتور به تنهایی است. این دستگاه را در بخش های مختلف این صنایع می توان استفاده کرد:

·         صنایع فولاد

·         صنایع سیمان

·         صنایع چوب به خصوص نئوپان

·         صنایع پتروشیمی

·         صنایع مس

·         دستگاه های انتقال مواد در معادن

·         دستگاه های انتقال مواد کوره های ذوب

·         دستگاه های انتقال مواد در کارخانه

سخن پایانی

با وجود اینکه ایده کلی ساختار الکترو گیربکس از سال 1928 ثبت شده بود، اما کاربرد و گسترش آن به شکل جدید، سابقه کمتری دارد. الکتروگیربکس از تمام خواص و مزایای الکتروموتور و گیربکس بهره مند است و بسیار راحت تر می توانید از این محصول استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان مجموعه پارس درایو در ارتباط باشید.


دیگر مطالب ویژه

دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ فرش یکی از هنرهای بزرگ ایران درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر روش های افزایش طول عمر لاستیک تحولات اخیر در صنعت حمل‌ و نقل بین‌المللی چیلر، شاهزاده خنکای مطبوع ساخت منبع دو جداره آب گرم موتورخانه سفارشی در تمام ظرفیت ها خرید دستگاه تولید زغال و سرمایه گزاری در تولید زغال صنعتی مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت کشاورزی چه کابردهایی دارند؟ لوله گالوانیزه گرم و سرد؛ ویژگی‌ها و مشخصات، نوع کاربرد پی‌ال‌سی دلتا، بهترین برند PLC در بازار واترجت صنعتی آب سرد چیست ؟ قیمت خرید بهترین واترجت صنعتی

لیست کامل