www.sanat.ir

:: لوله مانیسمان چیست؟ معرفی کامل + کاربرد و انواع ::


لوله مانیسمان یا لوله بدون درز، ایمن‌ترین نوع لوله لوله انتقال به شمار می‌رود که برای حساس‌ترین مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها کاملا مناسب شرایط فشار بالا برای پالایشگاه‌ها، مصارف نظامی، انتقال نفت و گاز و غیره هستند و می‌توان با خیال راحت از عدم ایجاد و رشد ترک یا باز شدن لوله از آنها استفاده کرد. جزئیات زیادی پیرامون لوله مانیسمان وجود دارد که در ادامه این نوشته قصد داریم به صورت کامل به بررسی این جزئیات بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

لوله مانیسمان چیست؟

نام لوله مانیسمان برگرفته از نام مهندسی آلمانی است که برای اولین این محصول را به کار گرفت. در تولید انواع لوله‌های دیگر، لبه‌های لوله به یکدیگر جوش می‌شوند؛ این امر می‌تواند کارساز باشد اما در مصارف فشار پایین. برای مصارفی با فشار بالا نمی‌توان از این لوله‌ها استفاده کرد چرا که سطح جوش شده لوله‌های عادی می‌تواند بستری عالی برای ایجاد و رشد ترک و در نهایت شکستگی باشد. ازاین‌رو نیاز است تا از لوله‌های بدون درز یا لوله مانیسمان استفاده شود. در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد که روش تولید لوله مانیسمان چیست؛ اما تا اینجا بدانید که این روش خاص تولید لوله اجازه می‌دهد تا لوله‌ها تماما یک‌دست و بدون هیچ‌گونه درزی باشند و ازاین‌رو می‌توان به‌سادگی از آنها در مصارف فشار بالا نیز استفاده کرد.

اگر برای شما تا به الان سوال بوده که دلیل قیمت بالای لوله مانیسمان چیست، باید بدانید که قیمت لوله گاز مانیسمان دقیقا به واسطه همین روش خاص تولید، بالاتر از قیمت دیگر انواع لوله‌ها است. لازم به ذکر است که لوله‌های مانیسمان از نظر ساختاری متفاوت‌تر از دیگر لوله‌ها هستند و از نظر جنس، می‌توان این لوله‌ها را با انواع مختلفی از فلزات تولید کرد.

ویژگی‌های لوله مانیسمان چیست؟

لوله‌های مانیسمان با توجه به شرایط خاص خود دارای ویژگی‌های فنی بسیار کاربردی و جالبی هستند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

·        انعطاف‌پذیری

·        استحکام بسیار بالا

·        تنوع بالای قطر و ضخامت

·        مقاومت در برابر خوردگی

·        مقاومت در برابر فشار بالا

·        مقاومت بالا در برابر حرارت

·        توزیع تنش یک‌نواخت در لوله

البته اگر بخواهیم به صورت جزئی بررسی کنیم که ویژگی های لوله مانیسمان چیست، باید انواع مختلف این لوله را که در ادامه تشریح می‌شوند بشناسیم چرا که هر نوع لوله، ویژگی‌های خاص خود را دارد.

کاربردهای لوله مانیسمان

پیشتر به صورت کلی بررسی شد که ویژگی‌های لوله مانیسمان چیست اما اکنون با توجه به ویژگی‌های مذکور این لوله قصد داریم بیشتر به بررسی کاربردهای لوله مانیسمان بپردازیم. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع لوله به شرح زیر هستند:

·        تله‌های بخاری

·        لول سوئیچ‌ها

·        شیرهای کنترلی

·        لول ترانسمیتر ها

·        تله‌های فری فلوت

·        تله‌های ترموستاتیکی

·        ابزارهای دقیق اندازه‌گیری سطح

با توجه به موارد بالا، می‌توان گفت که لوله مانیسمان در مواردی همچون انتقال آب و گاز، صنایع ساختمانی، صنعت نفت و پایپینگ‌های صنعتی به شکل گسترده‌ای به کار گرفته می‌شود.

مشخصات فنی لوله مانیسمان چیست؟

لوله‌های مانیسمان توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی زیادی به تولد می‌رسند و هر کدام از تولید کنندگان نیز این محصول را با استاندارد‌های فنی خاصی ارائه می‌کند. مشخصات فنی لوله مانیسمان که تحت نگارش خاصی از اعداد و حروف ارائه می‌شود، بیان‌گر نکات مهم و ویژگی‌های فنی برای لوله مربوطه است؛ در ادامه به بررسی برخی از این انواع پرداخته‌ایم.

·        GB 3087: مناسب برای بویلر‌ها

·        ASTM A192: مناسب برای دیگ بخار

·        ASTM A106: مناسب برای استفاده در دمای بالا

·        ASTM A179: دارای کربن پایین و مناسب برای کندانسورها

انواع لوله مانیسمان

استانداردهای مشخص شده برای انواع لوله مانیسمان که بررسی کردیم، موارد فنی و آکادمیک بودند اما این لوله‌های پرکاربرد را در بازار به نحو دیگری می‌شناسند. از این رو در ادامه به شکل مفصل به بررسی اینکه انواع لوله مانیسمان چیست و هر کدام چه کاربردی دارد خواهیم پرداخت.

انواع لوله مانیسمان از نظر ابعاد

علاوه بر مشخصات فنی و انواع بازاری لوله مانیسمان، یک دسته‌بندی برای ابعاد این محصول نیز وجود دارد که به شرح زیر است:

·        لوله مانیسمان رده 20: 300 کیلوگرم وزن، 2 تا 6 میلیمتر ضخامت، 1 تا 12 اینچ ابعاد

·        لوله مانیسمان رده 40: 500 کیلوگرم وزن، 2 تا 12 میلیمتر ضخامت، 1 تا 12 اینچ ابعاد

·        لوله مانیسمان رده 60: 8 تا 24 اینچ ابعاد؛ این نوع از انواع جوش‌دار است و به همین واسطه تقاضای کمی دارد

·        لوله مانیسمان رده 80: 150 کیلوگرم وزن، 3 تا 9 میلیمتر ضخامت و ابعاد متنوع

·        لوله مانیسمان رده 120: 700 کیلوگرم وزن، ابعاد و قطر متنوع

·        لوله مانیسمان رده 160: این نوع لوله مانیسمان مصارف خاصی دارد و دارای وزن بسیار بیشتر و ابعاد بسیار بزرگتر نسبت به سایر موارد است

قیمت لوله مانیسمان رده 40 و سایر انواع، بر اساس همین ویژگی‌های فیزیکی تعیین می‌شود.

روش تولید لوله مانیسمان چیست؟

با توجه به اینکه لوله مانیسمان هیچ‌گونه جوشی ندارد، می‌توان نتیجه گرفت که روش تولید آن نسبتا پیچیده است! در تولید لوله مانیسمان از شمش‌های فولادی استفاده و تحت فرایند‌های مختلفی، لوله ساخته می‌شود. پیش از این که بررسی کنیم روش‌های ساخت لوله مانیسمان چیست، بهتر است توجه داشته باشید که بسته به نوع لوله ممکن است برخی جزئیات در تولید آن متفاوت باشند اما در کل یک‌سری فرایند‌های یک‌سان وجود دارند که به شرح زیر هستند:

1.     برش: در ابتدا شمش فولادی بر اساس نیاز با ابعاد مناسب برش داده می‌شود.

2.     حرارت‌دهی: شمش‌ها در کوره‌های قوسی باید به گداخت برسند.

3.     لخ پرس: شمش‌های حرارت دیده باید از وسط سوراخ شوند.

4.     گرد کردن سطح مقطع: با دستگاه النگاتور سطح مقطع شمش‌ها گرد می‌شود.

5.     شلیک سنبه: سنبه‌ای به طول دلخواه به داخل شمش فرو می‌رود.

6.     صف کاری: در این مرحله باید تاب لوله گرفته و لوله کاملا صاف شود.

7.     کروی‌سازی: سر و ته لوله که تیز و برنده است باید گرد گردد.

8.     کشش: لوله‌ها باید به اندازه مورد نیاز کشیده شوند.

9.     خنک کردن: خنک‌سازی لوله، مرحله بعد است.

10.                        تست عملکرد: لوله‌ها مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند.

11.                        روغن کاری: در مرحله آخر لوله‌ها با روغن‌های مخصوص پولیش کاری می‌شوند.

البته لازم به ذکر است که روش نورد هم برای ساخت لوله مانیسمان به کار گرفته می‌شود و لوله‌های تولید شده به این روش نیز از کیفیت مناسبی برخوردارند.

جمع بندی

لوله مانیسمان، از مهم‌ترین عناصر در صنایع مختلف، خصوصا صنایع کلان مانند شهر‌سازی و استخراج نفت و گاز کارایی ویژه‌ای دارد و از این رو بدیهی است که شرایط تولید آن پیچیده‌تر بوده و قیمت بالاتری هم داشته باشد! بر این اساس، ما در این نوشته کوشیدیم تا به صورت کامل و با جزئیات بررسی کنیم که لوله مانیسمان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

برای خرید لوله مانیسمان، با بهترین قیمت و کیفیت می‌توانید از طریق شرکت آیرومارت اقدام کنید! تمام محصولات آیرومارت توسط بهترین تولید کنندگان تامین شده و با توجه به حذف واسطه‌ها در مسیر فروش، این شرکت محصولات خود را با بهترین شرایط در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد. برای بررسی قیمت روز محصولات، از قیمت لوله مانیسمان رده 80 گرفته تا انواع دیگر، می‌توانید به سایت آیرو کارت به آدرس iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره 02145306 تماس حاصل کنید.

 

 

 

 

 

 

 


دیگر مطالب ویژه

معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر روش های افزایش طول عمر لاستیک تحولات اخیر در صنعت حمل‌ و نقل بین‌المللی چیلر، شاهزاده خنکای مطبوع ساخت منبع دو جداره آب گرم موتورخانه سفارشی در تمام ظرفیت ها خرید دستگاه تولید زغال و سرمایه گزاری در تولید زغال صنعتی مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت کشاورزی چه کابردهایی دارند؟ لوله گالوانیزه گرم و سرد؛ ویژگی‌ها و مشخصات، نوع کاربرد پی‌ال‌سی دلتا، بهترین برند PLC در بازار واترجت صنعتی آب سرد چیست ؟ قیمت خرید بهترین واترجت صنعتی دیزل ژنراتور بادوین بهترین فیلم‌های انگیزشی کسب و کار: منبع الهام برای کارآفرینان خرید بهترین انواع بالابر مخازن GRP راه‌حلی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی ایمن و مطمئن در صنایع پتروشیمی، ن معرفی مراکز خرید و بهترین اجناس برای خرید در رشت 3 اینورتر صنعتی پرکاربرد که باید بشناسید پرده برقی منزل چیست؟ (+مزایا و کاربردهای آن) پیزارو به عنوان رستوران محبوب سال 1402 از دیدگاه مردم انتخاب شد. گام مهم در تصفیه فاضلاب صنعتی و بازچرخانی پساب بررسی تأثیر فیلتر شنی کشاورزی در بهبود کارایی سیستم های آبیاری آشنایی با عملکرد و کاربردهای گیربکس سایکلو گومائو مقایسه میلگرد آجدار و میلگرد ساده در صنعت انواع دستگاه پرکن مایعات خرید عمده لوازم الکتریکی ساختمانی بهترین تولید کننده خط رنگ الکترواستاتیک یدک کش و امداد خودرو سیار جاده ساوه خرم آباد تحول صنعت ایران با آموزش فروش و بازاریابی دغدغه اصلی شما در انبار صنعتی چیست؟ بهترین سایت تعمیر لباسشویی در اسلامشهر روش های اتصال لوله مسی بدون جوشکاری مراقبت از پاهایتان با جدیدترین مدل‌ های کفش لژدار راهنمای جامع خرید روغن هیدرولیک سمنت برد: ایده‌ای خلاقانه برای سقف و دیوار

لیست کامل