www.sanat.ir

:: چه فولاد هایی در ایران تولید می شود؟ ::


 

تولید فولاد در ایران از گذشته دور آغاز و به تدریج تبدیل به یکی از مهم ترین صنایع در کشور شده است. این صنعت به عنوان یکی از پایه های اقتصادی کشور شناخته می شود. با این حال باید بدانیم که چه نوع فولادی در ایران تولید شده و چه مشخصاتی دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره فولاد تولید شده در ایران بدانیم و اطلاعات کامل را کسب کنیم.

فولاد در ایران با چه روش هایی تولید می شود؟

ابتدا قبل از اینکه به فولادهای تولیدی در ایران بپردازیم، بهتر است بررسی کنیم که تولید فولاد در ایران با چه روش هایی انجام می شود. به صورت کلی می توان گفت که دو روش برای تولید فولاد در ایران وجود دارد. اولین روش که تقریبا نوع سنتی آن در نظر گرفته می شود، استفاده از کوره های بلند و کنورتورهای اکسیژنی است. روش دیگر استفاده از کوره های الکتریکی است.

 در روش اول سنگ آهنی که فرآوری شده است با آهک و کک وارد یک کوره می شوند و چدن مذاب به دست می آید. سپس از آهن خام فولاد مذاب به دست می آید و با استفاده از اکسیژن فولاد خام به دست می آید. در روش دوم قطعات فلزی و دوغاب، به کمک یک تورچ الکتریکی و جریان الکتریکی بسیار بالا، در کوره های الکتریکی ذوب می شوند و پس از آن در قالب های گوناگون ریخته شده و فرم مورد نظر را به خود می گیرند. روش دوم از اول بهتر و کارآمدتر است و تولید آهن در ایران بیشتر بر اساس آن انجام می شود.

تولید فولاد در ایران از کدام انواع است؟

بعد از اینکه با روش های تولید فولاد در ایران آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که کدام انواع از فولاد در ایران تولید می شوند. در ایران سه شرکت مهم فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان بیشترین سهم را در تولید فولاد کشور و انواع آن ایفا می کنند. در زیر بیشتر در این باره توضیح می دهیم.

فولاد ساختمانی

فولاد ساختمانی یکی از انواع فلزات سنگین است که به عنوان متریالی کلیدی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این نوع فولاد ها شامل آهن آلاتی هستند که به دلیل ویژگی ‌های فنی بسیار مناسب، برای ساخت سازه ‌ها و مقاوم در برابر بارهای ثقلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این نوع از فولاد در ساخت سازه های بلند بسیار استفاده می شود.

فولاد ضد زنگ

تولید فولاد در ایران از نوع ضد زنگ نیز هست. فولاد ضد زنگ یا Stainless Steel، یکی از محبوبترین و مهمترین آلیاژ های فلزی مورد استفاده در صنایع مختلف است. این فلز، با دارا بودن میزان مناسبی از کربن، نیکل و کروم، دارای پایداری شیمیایی بالا و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی، زنگ زدگی و یا خراشیدگی شدن است. با وجود مزیت ‌های زیاد فولاد ضدزنگ، باید توجه داشت که هزینه تولید آن نسبت به سایر انواع فولاد بیشتر است و هم چنین نیاز به تجهیزات و فناوری خاصی برای تولید آن وجود دارد.

فولاد آلیاژی

از دیگر انواع تولید فولاد در ایران فولاد آلیاژی است. این نوع با اضافه کردن عناصر دیگر به آن ها خواصی مثل مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، زیبایی، مقاومت بیشتر در برابر فشار، افزایش مقاومت در برابر سایش و غیره را به دست می آورند. کروم، مس، آلومینیوم و تیتانیوم عناصری هستند که با فولاد ترکیب می شوند. به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که این فولاد دارد از آن برای صنایع پزشکی، ساختمان سازی، خودروسازی، پتروشیمی و پزشکی استفاده می شود. ورق St37 یکی از این انواع است که در صنایع مختلف استفاده می شود.

فولاد جوشکاری

فولاد جوشکاری، نوعی فولاد است که برای اتصال قطعات مختلف به کار می ‌رود. این نوع فولاد، به خاطر خاصیت جوش پذیری بالا و افزایش استحکام بعد از جوشکاری، برای استفاده در صنایع گوناگون به کار گرفته می شود. فولاد جوشکاری معمولا از آلیاژ های خاصی تشکیل شده است که شامل فلزات مختلفی مانند کربن، منگنز و کروم می‌باشند. میلگرد St52 یکی از این انواع است که در صنعت از آن استفاده های فراوان می شود.

کدام کشورها از فولاد ایران استفاده می کنند؟

بعد از اینکه با تولید فولاد در ایران و انواع آن آشنا شدید، یکی از مهم ترین اطلاعات دیگر در این باره کشورهایی هستند که از فولاد ایران استفاده می کنند. درواقع افرادی که به تولید فولاد در ایران مشغول هستند، نه تنها فولاد داخل کشور را تامین می کنند، بلکه آن را صادر نیز می کنند. در زیر برخی از بازارهای جهانی فولاد ایران را نام برده و درباره آن ها توضیح می دهیم.

چین

فولاد ایران برای چین به ‌عنوان یکی از اصلی‌ ترین صادرات غیرنفتی به شمار می‌ رود. چین با توجه به داشتن یکی از بزرگترین بازارهای خودرویی جهان، از فولاد ایران به‌ منظور تولید قطعات خودرویی و استفاده در صنعت ساخت‌ و ساز استفاده می‌ کند. هم چنین برای ساخت پل ‌ها، ریل راه‌آهن، ساختمان ‌های بلند، میل‌ گلف، قطعات ماشین آلات کشاورزی و … از تولید فولاد در ایران استفاده می ‌شود.

ترکیه

ترکیه هم یکی از مشتریان فولاد ایران است. با وجود اینکه خود کشور ترکیه به تولید این متریال مشغول است، اما باز هم برای بعضی از صنایع خود نیاز به فولاد ایران داشته و از آن استفاده می کند.

عراق

یکی از بزرگترین مشتریان فولاد ایران عراق است. این کشور برای ساختمات سازی و تولید انواع تجهیزات دیگر تقریبا سهم بزرگی از فولاد خود را از ایران تامین می کند. بنابراین شرکت های تولید فولاد در ایران می توانند سهم بزرگی از صادرات را به این کشور داشتنه باشند.

 

امارات متحده عربی

در سال 2018 بیشتر از 550 تن از فولاد ایران به امارات متحده عربی صادر شد. این کشور هم جز یکی از بزرگترین مشتریان ایران است و از فولاد ایرانی برای ساخت انواع ساختمان و پل سازی بهره می برد. شرکت های فولاد در ایران با قرارداد بستن با شرکت های عربی در این زمینه می توانند درآمد قابل توجهی از صادرات به دست آورند که این بسیار سودآور است.

منبع: tejarataliaj.com

 

 

 

 


دیگر مطالب ویژه

معرفی پایانه‌های اتوبوسرانی اصفهان تشخیص کولر گازی گری اصل و تقلبی نیازمندی‌ها و نکات مهم برای استخدام شدن به‌عنوان نیروی حراست پرمصرف ترین لوازم شیشه ای آزمایشگاهی کدامند؟ +۳ کاربرد اصلی آنها نوار نقاله در ایران بصورت تخصصی تولید میشود! بولت صنعت، پخش عمده پیچ و مهره در تهران آشنایی با انواع تسمه صنعتی بررسی تاثیر هارمونیک بر عملکرد کلید ACB معرفی محصولات شرکت سینی کابل نوسان دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ تفاوت فرش ماشینی و دستباف چیست؟ (راهنمای جامع) درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر

لیست کامل