www.sanat.ir

:: سلول فلوتاسیون طرح سالا چیست؟ ::


فلوتاسیون در لغت به معنی شناورسازی و ترکیبی از روش‌های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی است. در صنعت برای فرآوری مواد معدنی، تصفیه فاضلاب و بسیاری موارد دیگر از فلوتاسیون استفاده می‌شود. در مخازن فلوتاسیون، سنگ معدن آسیاب شده با آب ترکیب می‌شود و اسلاری ایجاد می‌کند. سپس با اضافه کردن افزودنی‌های شیمیایی، مواد آب‌دوست و آب‌گریز از هم جدا می‌شوند.

هدف استفاده از سلول فلوتاسیون اتصال ذرات آب‌گریز به حباب‌های هوا است. سپس این ذرات به همراه حباب‌ها روی سطح شناور می‌شوند. این فرآیند، سبب ایجاد کف در سطح می‌شود و با بازیابی این کف فرآوری صورت می‌گیرد. استفاده از سلول‌های فلوتاسیون یکی از روش‌های پرکاربرد برای بازیابی مواد معدنی باارزش در صنعت معدن است.

سلول‌های فلوتاسیون در طرح‌های مختلف ارائه می‌شوند. در این مقاله به معرفی سلول طرح سالا و معرفی یکی از شرکت‌های سازنده‌ی آن می‌پردازیم. سلول طرح سالا با فناوری ساده و قیمت مناسب، راندمان بالا ایجاد می‌کند. برای آشنایی بیشتر با سلول فلوتاسیون سالا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سلول فلوتاسیون چیست؟

فلوتاسیون برای جداسازی و تغلیظ محلول‌های حاوی مواد معدنی، ذغال‌سنگ، پساب‌ها و حتی میکروارگانیسم‌ها و پروتئین‌ها استفاده می‌شود. به‌طور میانگین سالانه بیش از دو میلیارد تن سنگ معدن و ذغال‌سنگ در سراسر جهان با روش شناورسازی تصفیه می‌شوند. می‌توان گفت تقریباً 85 درصد از سنگ‌های معدنی با این روش فرآوری می‌شوند.

مواد معدنی پس از مراحل اولیه و رسیدن به دانهبندی مجاز و ترکیب با آب، وارد فلوتاسیون می‌شوند. در سلول‌های فلوتاسیون مواد افزودنی مخصوصی جهت ایجاد حباب بیشتر به آنها اضافه می‌شود. مواد معدنیِ هدف با حباب‌ها از اسلاری خارج می‌شوند. برای این‌کار سلول‌های فلوتاسیون زیادی نیاز است که با توجه به مواد معدنی و ماهیت آن تعیین می‌شوند.

اصول سلول‌های فلوتاسیون متفاوت، حملِ کانی‌های آب‌گریز توسط حباب و انتقال آن‌ها به سطح است. استفاده از روش فلوتاسیون امروزه در کشور ما نیز رواج یافته است. با استفاده از سلول‌های فلوتاسیون، هوادهی و اضافه کردن مواد افزودنی، فرآوری مواد معدنی صورت می‌گیرد.

انواع سلول فلوتاسیون

سلول‌های فلوتاسیون به دو دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه به تشریح انواع سلول‌ها می‌پردازیم.

1.     سلول‌های فلوتاسیون مکانیکی:

در این نوع از سلول‌های فلوتاسیون، از یک وسیله‌ی مکانیکی مانند همزن برای ایجاد اختلاط استفاده می‌شود. به وسیله‌ی چرخش همزن در میان محلول، مواد آب‌گریز با هوا ترکیب و به سطح منتقل می‌شوند. اجزای سلول‌های مکانیکی عبارتند از:

·         بدنه‌ی سلول فلوتاسیون: بدنه‌ی سلول‌ها به صورت مکعبی یا استوانه‌ای طراحی می‌شود. در بدنه‌ی سلول فلوتاسیون از یک سو خوراک و مواد افزودنی وارد می‌شوند. هم‌چنین دو خروجی در بدنه برای خروج کف حاوی کانی‌های باارزش و مواد باطله تعبیه شده است.

·         پارو: پارو به طور مداوم درون سلول فلوتاسیون در حال چرخش است و کف‌های تشکیل شده روی سطح را جمع و به سلول‌های دیگر منتقل می‌کند.

·         همزن: موتور، همزن را به گردش در می‌آورد. گردش همزن درون پالپ سبب می‌شود که ذرات به صورت معلق در محلول باقی بمانند. هم زدن مانع ته‌نشینی ذرات جامد می‌شود و اختلاط ذرات با هوا را بهبود می‌یخشد.

·         دمنده‌ی هوا: همان‌طور که گفته شد، اصل کار فلوتاسیون بر اساس اختلاط با هوا است. از این رو دمنده‌هایی برای مکش هوا به درون سلول فلوتاسیون تعبیه شده‌اند. این دمنده‌ها سبب ایجاد حباب هوا درون پالپ می‌شوند، ذرات درون این حباب‌ها گیر می‌افتند و به سطح منتقل می‌شوند.

·         دیفیوزر: از این وسیله برای کنترل تلاطم درون پالپ استفاده می‌شود.

سلول‌های فلوتاسیون مکانیکی متنوعی توسط سازندگان معروف در دنیا طراحی و ساخته شده‌اند. برخی از این سلول‌های فلوتاسیون مطرح عبارتند از:

·         سلول فلوتاسیون سالا (SALA)

·         سلول فلوتاسیون ومکو (WEMCO)

·         سلول فلوتاسیون دنور (DENVER)

2.     سلول‌ فلوتاسیون ستونی:

در این نوع از سلول‌های فلوتاسیون از وسیله‌ی مکانیکی برای ایجاد اختلاط استفاده نمی‌شود. سلول‌های ستونی با ارتفاع زیاد ساخته می‌شوند و هوا با عبور از میان محلول، ذرات را با خود حمل می‌کند. این نوع از سلول‌ها مزایای فراوانی دارند، اما باید توجه کرد که برای محلول‌هایی که ذرات آن به سرعت ته‌نشین می‌شوند، مناسب نیستند.

این سلول‌ها انواع مختلفی دارند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

·         سلول جیمسون (JAMESON)

·         سلول داوکرا (DAVCRA)

·         سلول سودآلا- مولتوتک (SVEDALA-MULTOTEC)

سلول فلوتاسیون طرح سالا

در طراحی سلول فلوتاسیون طرح سالا از تکنولوژی ساده استفاده می‌شود. این سلول طوری طراحی شده است که با ایجاد جریان عمودی، ذرات در حالت معلق درون پالپ باقی بمانند. با این کار ذرات آب‌گریز راحت‌تر جذب حباب‌های هوا می‌شوند و به سطح می‌روند.

این سلول‌ها دارای یک صفحه‌ی دیسکی تخت با تیغه‌های عمودی هستند. تیغه‌های عمودی در امتداد شعاع پراکنده هستند. تیغه‌های بالایی هوای دمیده شده را از بالای سلول به پایین آن منتقل می‌کند و تیغه‌های پایینی پالپ را به بیرون منتقل می‌کنند. طراحی سلول‌ فلوتاسیون سالا به گونه‌ای است که از تجمع ذرات در کناره‌ها جلوگیری می‌کند. آن‌گونه که سازندگان سالا ادعا می‌کنند حباب هوای ایجاد شده در سلول، ابعاد کوچکی دارند و برای حمل ذرات ریز مناسب هستند.

پره‌های سلول سالا طوری طراحی شده‌اند که هوا را به خوبی در میان سلول پراکنده می‌کند. این سلول مصرف انرژی پایین و عملکرد بالایی دارد. هوا درون پره‌های این سلول طی چند مرحله به حباب‌های ریزتر تبدیل و وارد سلول می‌شود. این‌کار شتاب ذرات حباب را افزایش می‌دهد و شرایطی ایجاد می‌کند که ذرات آب‌گریز معلق به حباب‌ها بچسبند.

تثبیت‌کننده‌های سلول سالا، سطح پالپ ساکنی ایجاد می‌کند تا کف تشکیل شده روی سطح به آسانی انتقال یابد. تثبیت‌کننده‌های پره، نیروی زیادی به پالپ برای حرکت منتقل می‌کنند و از ته‌نشین شدن ذرات جلوگیری می‌کنند. در این سلول‌ها مواد معدنی با عیار بالا به دست می‌آید. سلول‌های سالا برای استحصال روی، مس، آهن، کانی‌های غیر فلزی و ذغال‌سنگ مناسب هستند.

مزایا و معایب سلول فلوتاسیون سالا

مزایای سلول فلوتاسیون سالا شامل موارد زیر می‌باشد:

·         نصب راحت سلول سالا

·         عملکرد و نگهداری ساده

·         سایش حداقلی پره‌های زیرین

·         پراکندگی مناسب هوا و اختلاط کافی با پالپ

·         وجود پوشش در قسمت بالایی پره‌ها و کاهش رسوب ذرات در قسمت پره‌ها هنگام خاموشی دستگاه

·         در سلول‌های بزرگ تثبیت‌کننده‌ها به صورت قطعات جدا ساخته می‌شوند و به هم پرچ می‌شوند، این کار نگهداری و کنترل آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

از معایب سلول فلوتاسیون سالا می‌توان به این نکته اشاره کرد که این سلول‌ها خودمکش نیستند. برای تأمین هوای سلول باید از دمنده‌ها در سلول سالا استفاده شود.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کلی با سلول فلوتاسیون آشنا شدیم که دستگاهی است که ذرات آب‌گریز را با استفاده از حباب‌های هوا به سطح می‌کشاند. این ذرات به همراه هوا به صورت کف در سطح شناور می‌شوند. سپس کف‌ها جمع‌آوری و کانی‌های ارزشمند از آن جدا می‌شود. از این تجهیزات در صنایع مختلف و صنایع معدنی استفاده می‌شود. سلول‌های فلوتاسیون دو نوع مکانیکی و ستونی دارد.

سلول فلوتاسیون طرح سالا یکی از انواع پرکاربرد سلول‌های فلوتاسیون با هزینه‌ی کم و بهره‌وری زیاد است. شرکت صدرا تجهیز مهرگان با ارائه خدمات در ساخت و طراحی فلوتاسیون یکی از سازندگان اصلی در این محصول است. از ویژگی‌های سلول فلوتاسیون طرح سالای این مجموعه می‌توان به تکنولوژی ساخت پیشرفته، راندمان بالا و استهلاک کم آن اشاره کرد.

مجموعه صدرا تجهیز مهرگان در تمامی مراحل کنار شماست و ضمانت ساخت و عملکرد را بر عهده می‌گیرد. هم‌چنین برای تأمین قطعات یدکی می‌توانید به ما مراجعه کنید. ما با ارائه‌ی خدمات و محصولات با کیفیتی در سطح جهانی و راندمان بالا در صدد جلب رضایت شما عزیزان هستیم. جهت مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید.


دیگر مطالب ویژه

دریچه کولر درپوش دار چیست؟ راه حل طراحی کابینت آشپزخانه شیک برای فضاهای کوچک جدول وزن قالب فلزی بتن ۱۴۰۳ اجرای همزمان عایق و رنگ نمای ساختمان معرفی شیر پروانه ای و بررسی 8 مزیت کاربردی آن در صنعت با این کار فروشت را چند برابر کن پنج اشتباه رایج در هنگام خرید میلگرد بوستر پمپ چیست ؟ انواع گرماژهای کاغذ را بشناسید! اینورتر چیست؟ | کاربرد، طرز کار و انواع آن | به همراه مثال در هنگام خرید تجهیزات آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ معرفی انواع قیچی برش میلگرد تامین حقوق و منافع افراد و شرکت‌های درگیر در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی بهترین روش های تولید پیچ و مهره در ایران چیست؟ فرش یکی از هنرهای بزرگ ایران درباره فیتینگ های لوله کشی بیشتر بدانید معرفی یکی از بهترین تولیدکنندگان پارتیشن اداری در ایران بهترین انتخاب بین 100 تا 300 کاوا در بازار ایران چه دیزل ژنراتوری است؟ نهال آلبالو پیوندی مدل‌های کابینت زیر سینک جدید، مدرن و کاربردی برای هر نوع آشپزخانه آموزش چسباندن سرامیک روی موزاییک با چسب و ملات {مزایا و معایب} هزینه‌های بازسازی خانه معرفی انواع جنس کارت ویزیت + راهنمای انتخاب جنس کارت ویزیت مناسب معرفی محصولات کارخانه رنگ اطلس فام سهند از افتخارات صنعت ایران حلوا ارده یکی از شیرینی های سنتی و محبوب کاربرد ویبراتور صنعتی در تولید بتن پروژه های ساختمانی 9 تا از مهم ترین خرابی های ماشین ظرفشویی ال جی + نحوه رفع احداث سردخانه چقدر هزینه دارد؟ چرا یخچال فریزر امرسان برفک می زند؟ (راه حل) راهنمای کامل رفع خطا های دستگاه کارتخوان و ساده ترین راه حل رفع خطا بهترین نرم افزار حسابداری در ایران تجهیزات برودتی طبخ نوین | یخساز صنعتی + یخساز قالبی + یخساز حبه ای + یخساز راهنمای جامع سفر به لس آنجلس متیل استات یک ماده کلیدی در صنعت تابلو برق دیزل ژنراتور چیست و چه نکاتی در زمان خرید باید به آن توجه کنیم؟ آشنایی با خدمات شرکت های باربری طرز کار دستگاه میوه خشک کن صنعتی راهنمای خرید الکتروموتور قیمت پارکت و کفپوش و لمینت با نصب متری چقدر است؟ انجماد سریع بهترین متریال برای سیستم لوله‌کشی استخر روش های افزایش طول عمر لاستیک تحولات اخیر در صنعت حمل‌ و نقل بین‌المللی چیلر، شاهزاده خنکای مطبوع ساخت منبع دو جداره آب گرم موتورخانه سفارشی در تمام ظرفیت ها خرید دستگاه تولید زغال و سرمایه گزاری در تولید زغال صنعتی مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت کشاورزی چه کابردهایی دارند؟ لوله گالوانیزه گرم و سرد؛ ویژگی‌ها و مشخصات، نوع کاربرد پی‌ال‌سی دلتا، بهترین برند PLC در بازار واترجت صنعتی آب سرد چیست ؟ قیمت خرید بهترین واترجت صنعتی

لیست کامل